Totaal aantal pageviews

woensdag 25 september 2019

De promotie

Wat vond ik nou zo bijzonder aan die promotie? Behalve dat het Joep was, die doctor werd?
Nou vooral dat de gebeurtenis vol tradities zit en daar houd ik van.
Het ging zo:

Eerst ging Joep een zogeheten lekenpraatje houden voor de verzamelde familie, vrienden, studiegenoten en collegae.
Hij legde uit waar zijn proefschrift over ging, in het Nederlands,  want de titel alleen 'Immigration absorption and anti-immigrant attitudes in European welfare states',  gaf voor de leken (voor mij) nog niet veel duidelijkheid. Het proefschrift zelf ook niet, dat is wel een niveau te hoog hoor, voor mij. Een paar niveaus.


Daarna begon  het echt.
Joep neemt plaats achter het spreekgestoelte. Zijn twee paranimfen gaan allebei aan een kant van hem zitten. Met de dissertatie op schoot.

Dan komt de commissie binnen en alle aanwezigen staan op. Het zijn de promotor en een aantal professoren of docenten.. Ze zijn gekleed in toga en ze dragen een baret.
De groep komt in stilte binnen, van achter uit de zaal en voorafgegaan door de pedel.
De pedel is eigenlijk een soort ceremoniemeester. In dit geval was het een zij. Ook gekleed in toga en in haar hand een staf/scepter.


De commissie neemt plaats tegenover Joep. De voorzitter zet zijn baret op en neemt  het woord. Wie spreekt zet zijn baret op.
Daarna geeft hij een aantal van zijn hooggeachte collegae de gelegenheid om de promovendus te ondervragen. Dat zijn vragen die niet van tevoren bekend zijn.
Ga d'r maar aan staan. Ter plekke en in het Engels reageren op wat er dan ook maar gevraagd gaat worden. Terwijl het al spannend genoeg is en je eigenlijk geen moment je concentratie mag verliezen. De paranimfen kunnen je een beetje steunen, door goedkeurend te knikken en als je het echt niet meer zou weten, kunnen ze misschien even in het proefschrift zoeken. Dat gebeurde niet. Joep deed het zelf en uitstekend.
Als er een vraag beantwoord is, vraagt de voorzitter of het naar tevredenheid was en als dat zo is, krijgt de volgende het woord. Baret op. 


Dit alles duurde exact een uur. Het begon om 11 uur en om precies 12 uur kwam de pedel weer van achter uit de zaal binnen. Tikkend met haar staf.
Zij spreekt de bekende woorden: Hora est. Het is tijd.


Het betoog of de vraag wordt niet echt meer afgemaakt. De commissie trekt zich terug voor beraad.
De kandidaat en het publiek ontspannen zich een beetje en na ongeveer een kwartier komt de groep terug en hoort Joep dat hij geslaagd is.
Nou zat dat er dik in hoor, het gebeurt bijna nooit dat iemand op dit moment nog afgewezen wordt. En toch vonden wij het hartstikke spannend.


Kijk hem daar staan, dat baby'tje van toen. Met zijn bul.
Hij hoort hier de complimenten aan, die hij, als afsluiting, in overvloed kreeg.
Uit alles konden wij opmaken dat zijn werk, gewaardeerd wordt.
Maar vooral ook dat Joep zélf zeer gewaardeerd wordt  En dat vond ik nog het allermooist.










25 opmerkingen:

Sjoerd zei

Dan moet er toch een traantje worden weggepinkt. En met zoiets mag je best trots wezen op Joep.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat een fijne reportage van Joep zijn afstuderen.
Mijn dochter is sinds kort ook weer begonnen... dan ga ik hopelijk dat hele circus ook meemaken. Over een jaar of 5 pas, denk ik...

Groetjes van Marlou

.

Nietzomaarzooo zei

Met recht trots op 'jouw' Joep. Leuk zo'n inkijkje in die procedure.

sjannesblog.com zei

Echt een belevenis om zoiets mee te maken! Knappe bol, die Joep!

Het lieve leven... zei

Bijzonder...ik wist niet eens dat het zo gaat...en dan jouw laatste zin Bertie...dat heb je mooi gezegd...zo is het!!

nicole orriens zei

Mooi zeg! En die kleding die ze dragen vind ik ook zo bijzonder!

Adriaantje zei

wat een belevenis en mooi dat het ook nu nog zo officieel gaat, het is tenslotte niet niks.
fijn voor jou om mee te mogen maken!

Anoniem zei

Ik heb het ook een keer meegemaakt met een vriendin die promoveerde. Vond het ook een eer dat ik erbij was. Het succes daalt ook een beetje over jezelf heen.

mar zei

Mooi hoe je de ceremonie verwoordt.

Happy Earl Grey zei

Natuurlijk ben je trots. Gefeliciteerd!

biebkriebels zei

Wat leuk om dit mee te maken, ik houd wel van die tradities.

Judy zei

Bijzonder om mee te maken! Met recht trots!

Kitty zei

Ik weet niet waarom, want ik ken Joep eigenlijk niet, maar op de een of andere manier ontroert dit me zeer. Bij HORA EST kreeg ik een brok in de keel... muts die ik ben.
Prachtig deze tradities, en welgefeliciteerd voor Joep!

schrijfselsvanmij zei

Mooi!

Jolande zei

Wat leuk om te lezen hoe zo'n ceremonie in zijn werk gaat en nog leuker om de foto's ervan te zien.
Felicitaties voor Joep.

Onliemie zei

Spannend toch nog wel en ook wel fijn dat die tradities bewaard blijven.

Marleen zei

Bijzonder om dat mee te maken!

Elizabeth zei

Wow, wat een kanjer! Ik snap dat je trots bent, en dat màg ook!

Ageeth Mooij zei

Wat mooi om mee te maken en te delen met ons!
Wij waren een paar jaar geleden in de Oude Lutherse kerk, toen jongste met twee klasgenoten in de landelijke finale zat van de Mensa SlimmerIQuiz. Ook een geweldige ervaring in een bijzondere omgeving!

Mrs. T. zei

Mooi zulke tradities. En interessant thema zijn proefschrift. Ben benieuwd wat er allemaal instaat en of er verklaard wordt waarom veel mensen zo anti-immigranten zijn. Enne: van harte voor Joep.

KnutzEls zei

Mooie tradities. Leuk om dat mee te maken.

Marga zei

Ik was ergens in de jaren 70 (!!) bij de promotie van mijn neef Gerard (van tante Regina, weet je dat nog?)toen hij doctor in de chemie werd. Ik herinner me ook de pedel nog, toen een man. Zijn proefschrift ging over Teflon of zo iets. Wat ik me nog meen te herinneren is, dat hij in rokkostuum was. Ik vond het ook zeer indrukwekkend. En verder was het die dag de eerste keer dat we in een file stonden op de terugweg!

Ferrara zei

Mijn reactie van gisteren hangt ergens in de cloud, maar sluit qua kleding aan bij wat Marga zegt.
Mooie locatie voor een promotie. Ik was op die plek eind jaren 70 aanwezig bij een promotie.

Rianne zei

Mooi om mee te mogen maken...
Zelfs voor mij, uit tweede hand.

De familie is met recht trots.

Ans Renckens zei

Wat een leuke stukjes over de geboorte en de promotie van Joep! Sfeervol beschreven, mooie foto's, heel bijzonder.
Als vriendin van Marion vond ik dit fijn om te lezen!