Totaal aantal pageviews

zondag 29 september 2019

De jongen die met honden kon praten

Dit is het verhaal van Julian of Julek. Een Joods, Pools jongetje dat door zijn moeder Helena, nog voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog wordt ondergebracht bij familie.
Eerst was nog de vraag of hij wel geboren zou mogen worden. Zijn ouders zijn namelijk communisten en worden opgeleid om de revolutie in Polen te ontketenen en daar past een kind niet bij. Er wordt zelfs door de partijleden/kameraden gestemd en hij mag komen, maar moet wel worden afgestaan.
Hij beschouwt de mensen bij wie hij terecht komt als zijn ouders en is verdrietig en boos als hij ook daar weer weg moet.
Naar Parijs zelfs. Om veiligheidsredenen
Hij kent de taal niet en sluit vriendschap met een hond. De andere kinderen in het kindertehuis denken dat hij de taal van de honden spreekt. Vandaar de titel.
Dat kindertehuis is nog maar het begin van de vele omzwervingen die dit kind maakt. Zelfs zijn naam is niet meer van hem. Roger wordt zijn nieuwe naam.
Hij leert Frans, hij moet wel en zijn Pools zakt helemaal weg. Ook weer moeilijk natuurlijk als hij na de oorlog weer in Polen komt en herenigd wordt met zijn echte vader.
Zijn moeder heeft hij altijd van tijd tot tijd gezien.

Enfin, zo'n verhaal.  Het is door de schrijfster gebaseerd op het echte levensverhaal van
haar vader. Ik werd een beetje verliefd op dat jongetje.

16 opmerkingen:

miekequilt zei

Dat is vast een prachtig boek. Wat valt er nog veel te vertellen over de oorlog.

Marleen zei

Klinkt als een mooi boek. Dankjewel voor de tip.

Sjoerd zei

Kinderen zijn altijd de dupe... Lijkt me een mooi verhaal. Doet me een beetje denken aan mijn Opa, die werd de hondenfluisteraar genoemd...

Neeltje zei

Bedankt voor de tip.

sjannesblog.com zei

Ah, mooi!

Het lieve leven... zei

Dank je wel voor de tip Bertie..lijkt mij heel mooi!

mar zei

Ik las het. Getipt door jou. Bedankt.

Onliemie zei

Lijkt me een heel leuk boek. Wil ik lezen. Fijne tip!

Bertiebo zei

't Is niet zozeer een leuk boek, Kris, hoewel regelmatig humoristisch beschreven.

izerina zei

Ik ga het reserveren

Happy Earl Grey zei

Dat klinkt als een echte aanrader, schrijf ik op.

Matroos Beek zei

De kaft alleen al spreekt me geweldig aan.

Nietzomaarzooo zei

Zet deze ook op mijn lijst. Dank je!

The Real Illuminati Temple zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Judy zei

Lijkt me een mooi boek! Wat een leuke omslagfoto!

Ineke zei

Bewaar dit boek ook op mijn lijstje van nog te lezen-boeken.