Totaal aantal pageviews

zondag 27 oktober 2019

Aletta

Aletta... alleen het zien of horen van  de voornaam Aletta,  zal waarschijnlijk voor de meeste mensen genoeg zijn om even te denken aan Aletta Jacobs (1854-1929)
Behalve als je nog een paar andere Aletta's zou kennen.
Aletta is erg belangrijk geweest  voor vrouwen in Nederland.
Nu ik haar autobiografie heb gelezen, weet ik dat ze niet alleen voor Néderlandse vrouwen belangrijk is geweest.

Aletta was de eerste:

*de eerste vrouwelijke HBS-leerling
* de eerste afgestudeerde vrouwelijke student aan de universiteit
* de eerste vrouw die promoveerde
* de eerste vrouwelijke arts

Ik had (met bewondering) vaak iets over haar gelezen en nu dus dit boek. Ingeleid en geannoteerd door Mia Meijer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles en alles heb gelezen. Soms te veel feiten en namen. Daar bladerde ik dan vrij snel verder.
Maar zeker de hoofdstukken over haar kinderjaren, haar studietijd en haar verblijf in London daarna, vond ik heel erg boeiend.
Hoe er bij haar thuis in Sappemeer, waar zij een van de elf kinderen was in een doktersgezin, werd opgevoed. Waarbij haar vader geen verschil maakte tussen de jongens en de meisjes. Hoe zij net als haar vader arts wilde worden. Hoe ze eerst heel erg ongelukkig werd op een  jongedamesschool en het daar maar twee weken uithield en hoe ze uiteindelijk toch de studie van haar hart mocht gaan volgen. Hoe ze in London in aanraking kwam met allerlei sociale problemen als daar waren prostitutie, geboortebeperking en vrouwenkiesrecht. Hoe ze zich vestigde als arts in Amsterdam en daar werkte voor de armsten. Vooral voor vrouwen
Hoe ze haar toekomstige man leerde kennen en uiteindelijk hoe ze met hem trouwde. Hun enig kind leefde maar heel kort.
Dat dus allemaal. In dit boek! Zeer de moeite waard.
Ik googelde nog een beetje en vond  een prachtig portret van Aletta, in 1920 geschilderd door Isaac Israëls.

Isaac Israëls, Dr. Aletta H. Jacobs, olieverf op doek, 1920. Collectie van het Groninger Museum

14 opmerkingen:

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Een boeiende dame naar wie ik in mijn jonge jaren al.opkeek. Ik had toen ook een boek over haar, maar weet niet meer waar dat is gebleven.

Sjoerd zei

Een mooi verhaal, het lijkt me een heel doortastende vrouw te zijn geweest om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb me daar eigenlijk nooit zo in verdiept.

Marion van de Sande zei

Dank je voor deze post!

Ik heb ooit(in 1980) mijn opleiding afgesloten met een scriptie over Aletta Jacobs, ik ben haar altijd blijven bewonderen, voor haar tijd was ze zeer vooruitstrevend.

Ik denk dat ik haar boek nog eens ga opzoeken om het nogmaals te lezen, het moet hier ergens staan :-)

Nogmaals dank en een fijne zondag nog!

Nietzomaarzooo zei

Ken iemand die ook Aletta heet en toch dacht ik direct aan 'jouw' Aletta. Interessante vrouw blijft ze.

Judy zei

Een pionierster (is dat een goed woord?)!

In de weer zei

En nog steeds is er een Aletta nodig.

memvan7 zei

Lang heb ik gedacht dat Aletta de eerste vrouwelijke studente was, dat is niet zo. Anna Maria van Schuurman was eerder. Aletta is wel veel bekender en heeft denk ik ook wel meer betekend voor vrouwen.

Bertiebo zei

Anna Maria werd niet echt toegelaten voor zo ver ik weet. Ze werd getolereerd als toehoorder, achter een gordijn. Ook heel bijzonder, zeker in die tijd

Ineke zei

Een geweldige vrouw!

mirjam kakelbont zei

Vrouwen hebben óók ballen. Ze zitten alleen hoger.
Weet je dat er in totaal vijf kinderen van het gezin bekend/beroemd zijn geworden? Ik heb de titel van het boek op mijn leeslijst staan. Ergens (-:
Dat portret van Aletta is de kers op de taart van je blog.

Happy Earl Grey zei

Een krachtige vrouw, bij het horen van de naam Aletta denk ik er altijd Jacobs achteraan.

Emie zei

Geweldig dit soort vrouwen die de weg voor anderen vrij maakten.

Marthy zei

Respect voor deze vrouw.

Ageeth Mooij zei

Mijn jongste zoon heeft bij geschiedenis juist kennisgemaakt met onder andere Aletta Jacobs. Hij heeft echt geen idee van de strijd die vrouwen vroeger moesten voeren. En dat op zich kan als een goed teken beschouwd worden.