Totaal aantal pageviews

zaterdag 26 oktober 2019

Het Cromhouthuis

Dat Cromhouthuis, waar ik gisteren de trap van liet zien,  is dus mooi.
Het is een zogenaamd stadspaleis, gebouwd in 1622.
De familie Cromhout woonde er bijna twee eeuwen, daar aan de Herengracht.
Het Bijbels Museum is gevestigd op de bovenste verdieping, maar dat is niet wat ik interessant vond.
Wél het huis zelf. Alles ziet er prachtig en zeer verzorgd uit.
De kamers zijn goed gevuld, want ze herbergen collecties van verzamelaars,  prominente en schatrijke verzamelaars
Middels een audio-tour word je er langs geleid. 
Ik was het meest onder de indruk van de verzameling van Sophia Lopez Suasso. Zij verzamelde juwelen en horloges. Zo mooi.

Je ziet haar hier, geschilderd door Thérèse Schwartze, ook niet de eerste de beste.
 Mijn fototoestel vertoont kuren, dus de foto's van die sieraden zijn alle mislukt.
Maar geloof me, prachtig.
Die Sophia (1816-1890) is ook wat bijzonders vind ik.
Ze heeft zo'n prachtige naam: Sophia Lopez- Suasso.
Maar van zichzelf heette ze de Bruijn. Dat vind ik dan grappig.
Niet dat ze van heel eenvoudige komaf was hoor, dat nou ook weer niet.
Ze trouwde toen ze niet meer zo jong was met jonkheer Augustus Pieter Lopez-Suasso en hij kwam uit een rijk Portugees-Joods geslacht.
Ze gingen een jaar op huwelijksreis en verzamelden en verzamelden, ook meubels en glas en....
Na die reis kwamen ze trouwens nog steeds overal in Europa en na de dood van haar man ging Sophia gewoon verder.
Ze bepaalde dat al haar bezit na haar dood zou toekomen aan de gemeente Amsterdam, met een doel een museum in te richten in haar huis. Maar haar huis was te klein en zo werd het Stedelijk Museum gebouwd. Sophia was dus eigenlijk de stichter van het Stedelijk Museum.

Nou dwaal ik af. Komt door Sophia.
Er was nog veel meer te zien in het Cromhouthuis. Andere verzamelingen, prachtig beschilderde plafonds (er liggen grote spiegels op poefs, zodat je geen stijve nek hoeft te krijgen).

Samenvattend kan ik alleen maar zeggen dat het heel erg jammer is als dat huis dicht gaat. Ik weet niet waar de collecties dan tentoongesteld zullen worden hoor, ze zullen in depot gaan en er af en toe uitgehaald worden. Er zal heus wel goed voor gezorgd worden.
Maar dat het huis zelf dicht gaat, dát is heel erg jammer!


12 opmerkingen:

Miriam zei

Weet je ook wánneer het Cromhouthuis dichtgaat? Ik werk in Amsterdam, misschien kan ik er nog snel heen.

Kitty zei

Wat jammer dat er te weinig belangstelling voor is.

Bertiebo zei

Nog niet meteen hoor, dat kon volgens de vrouw aan de kassa nog wel een half jaar duren, maar precies wist zij het niet. Ik heb mijn info alleen van haar.

Nietzomaarzooo zei

Had er nog nooit van gehoord en wellicht is wat mindere PR ook de oorzaak van het moeten sluiten. Weinig bezoekers is weinig inkomsten. Wel jammer,want ziet er heel fraai uit.

Bertiebo zei

Ja dat zei de kassamevrouw ook, Cellie. En later ook iemand die ik sprak van Hendrick de Keijser. Die zei het precies zo.

biebkriebels zei

Ik moet bekennen dat ik nog nooit van het Cromhout Huis had gehoord en ben er nog nooit geweest. Waarschijnlijk deed de naam "Bijbels Museum" me altijd doorlopen....

Floor zei

Wat jammer toch dat zo'n prachtig huis dan dichtgaat. Maar ja als er niemand komt, wordt het waarschijnlijk te duur om te onderhouden.
Die trap vind ik ook zo mooi, net als het schilderij.
Misschien hadden ze wat meer reclame moeten maken voor het museum.

Marleen zei

Inderdaad erg jammer!

In de weer zei

Een mooie vrouw die Sophia !

Ja, wat zal er dan inkomen ?

Judy zei

Wat een weelde, zeg, een jaar op huwelijksreis en maar verzamelen! Echt jammer als dat allemaal niet meer te zien zou zijn.

Sjoerd zei

Jammer dat openbare kunst dan weer achter slot en grendel gaat...

Marthy zei

Zo'n mooie naam en dan ook nog stinkend rijk, wat een bofkont. Fijn dat ze haar verzameling aan de gemeente Amsterdam heeft geschonken.