Totaal aantal pageviews

donderdag 3 oktober 2019

Het moet niet gekker worden.

Hebben jullie dat nou ook? Dat je heel vaak gevraagd wordt je mening te geven over het een of het ander?
Je koopt iets: Mogen wij u een vragenlijst sturen.
Je belt met een organisatie: Mogen we u een vragenlijst sturen.
Je bezoekt een terras of een restaurant en er wordt naar je mening gevraagd.
'Echt het duurt maar heel even'.
Nou ik doe het meestal ook nog, maar als ik langer dan een paar minuten bezig ben, haak ik af. Gisteren had ik een lijst en na tien minuten had ik 20% beantwoord. Dan zou ik dus een uur bezig zijn. Tja...
Het gaat me zo langzamerhand een beetje irriteren. Maar het kan nog gekker.
We hadden dus een appartement gehuurd via Airbnb. In Groede, ik vertelde er gisteren iets over. 

Het was een prima appartement.
Na afloop van de logeerpartij,  kreeg mijn man, die het allemaal geregeld had, natuurlijk een verzoek. We waren wel tevreden, dus begon hij aan een recensie. 
Tot de volgende tekst op zijn scherm verscheen:
'Je kunt in je recensie naast openbare opmerkingen voor toekomstige gasten ook privéfeedback geven voor alleen M.' 
M. is de eigenaar.
Tot zover normaal, maar  toen kwam het:
 'Je verhuurder kan ook over jou een recensie schrijven, maar we delen geen van jouw reacties totdat zij dat ook doen'.
Ik vind het een raar soort Nederlands en ik snap het niet helemaal, maar wat me niet aanstaat is dat de verhuurder over ons een recensie kan schrijven.
Dus als wij ons misdragen zouden hebben in hn ogen, of onze koppen stonden M. niet aan, of... dan kan dat  geplaatst worden en voor eeuwig blijven staan.
De eigenaar vraagt zelf om feed-back. Maar wij toch niet.
Ik vind het echt heel erg raar. Jullie?





28 opmerkingen:

Judy zei

Ja, je wordt ermee doodgegooid, met die vragenlijsten. Maar ik ben het met je eens, als je zelf ook beoordeeld kunt worden, dat geeft een heel akelig gevoel.

izerina zei

Vreemde situatie. Ik kan me nog wel voorstellen,dat er een zwarte lijst wordt aangelegd van huurders, die zich misdagen. Zodat die geweerd worden

anja zei

Dat heb ik nou nog nooit gehoord, dat de gast/klant beoordeeld wordt. Ik zou het begrijpen als er achter de schermen bij Airbnb een lijst zou worden bijgehouden, van gasten die zich hebben misdragen. Maar of dat werkt? Boeken ze gewoon op de naam van een ander uit het gezelschap. Maar dat jij wordt beoordeeld op het internet, dat vind ik erg merkwaardig. Bedenk me dat ik ook nog zo'n uitnodiging heb openstaan, zal eens zien of ik dat soort vragen ook krijg.

KnutzEls zei

Dat vind ik ongehoord. Kun je van alles verwachten. Als hij iets te melden heeft, dan rechtstreeks.

miekequilt zei

Ik kom die vragen zelden tegen. Maar als het gebeurt doe ik niet mee. Ik heb nl echt niet het idee dat er iets met mijn reactie gebeurt.

sjannesblog.com zei

Ik zou stoppen met de vragenlijst. Heel raar.

Nietzomaarzooo zei

Voelt niet prettig lijkt me. Vooral als je een dienst afneemt ergens. Beetje omgekeerde wereld.

Marleen zei

Dat is voor het eerst dat ik zoiets zie. Echt heel klantonvriendelijk! Ik vul trouwens zelf zelden een review in.

Mevrouw W. zei

Zo werken ze inderdaad bij Airbnb. Ik heb nu ook al een aantal recensies op mijn naam staan. Gelukkig wel goede, maar je hebt gelijk dat het vreemd is.

guusje zei

Ja ff een tube tandpasta aanschaffen en idd hoe heeft u uw bezoek aan het Kr..... ervaren?
Alleen een controle bij de tandarts, idem dito.
We zijn een beetje doorgeslagen in dit land. Trouwens niet alleen in dit land.
Bij een airbnb in Engeland had de host al een (positieve) reactie geplaatst voordat ik een reactie achterliet. Sta ik nu dus als super guest genoteerd: polite and respectful bla,bla,bla.
Ik klik meestal alles weg tegenwoordig zelfs na 3 x een reminder.

Alet Venhuizen zei

Bij een Airbnb kregen wij hetzelfde. Zo werken ze daar, ook al is dat wel een beetje apart inderdaad.

Griemmank zei

Wat een totale onzin is dit.

Anoniem zei

Ik denk dat dit op grond van de privacywet AVG niet is toegestaan.

biebkriebels zei

Ik heb daar zo'n hekel aan, ik begin er niet aan en dan staat er soms nog bij dat je aan moet geven dat je het niet doet, doe ik ook niet. Ik klik het weg, al dat gecontroleer ben er klaar mee.

In de weer zei

Het wordt niet gekker, het is al lang gek, doe er ook al lang niet meer aan mee, kan mijn tijd wel anders gebruiken.

mar zei

Nu ik het boek CEL gelezen heb, overweeg ik om niet meer aan vragenlijsten mee te doen.

Neeltje zei

Hup, in de prullenbak.

Kitty zei

Je wordt er gek van idd, en dat je zelf beoordeeld wordt vind ik ook héél bijzonder. Hoewel, als je er een potje van maakt...

Floor zei

Kan me voorstellen dat je dat raar vindt. Ik heb het ook 3 x gelezen en toen snapte ik het nog niet.
Gewoon niets doen zou ik zeggen.
Tegenwoordig krijg je een vragenlijst over elke aankoop en van elke instantie.
Vrijwel nooit vul ik dat in, je wordt een beetje vragenlijstmoe op deze manier.
Heb ook twee maal gemerkt dat een reactie van mij die niet positief was niet geplaatst werd, ja zo kan ik het ook....

Jeanne zei

Ja, dat is echt héél raar!

Ferrara zei

Ik vul nooit iets in, je weet tegenwoordig maar nooit wat ze uiteindelijk met je gegevens doen.

schrijfselsvanmij zei

Ik vul best graag vragenlijsten in, maar zo een als je beschrijft heb ik nooit gezien

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ja... heel hinderlijk!
Bij Air B&B is het volgens mij, zodat volgende verhuurders kunnen kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Tenminste... dat denk ik.
Bij jullie staat natuurlijk alleen maar iets positiefs, maar misschien zijn er huurders, die zich misdragen hebben??

Nou ja... anyway... enquêtes... weg ermee!

Dagdag!
Tot over een week of 2.
Groetjes van Marlou

.

Sjoerd zei

Ik reageer daar niet meer op, je wordt inderdaad doodgegooid met dat soort vragenlijsten. Als je met de auto naar de garage gaat krijg je na afloop mee, we gaan voor een tien...

Anoniem zei

Alleen Airbnb past dit systeem toe. Ook aan de verhuurder wordt eigenlijk precies hetzelfde gevraagd als aan de huurder. Pas als beiden een reactie hebben geplaatst, zonder dat ze van elkaar afweten, gaat het online. Als één van de twee partijen niks noteert, wordt er geen review geplaatst. Het is wennen, maar het beschermt beide partijen wel. Niemand wil een slechte verhuurder zijn, niemand wil eenonvoorbeeldige huurder zijn.
Het is ook niet zo dat de huurder wordt beklad in het openbaar en dat die review openbaar wordt geplaatst. Als er ernstige problemen waren, als de helft van je mooie appartementje werd gesloopt, dan wordt dat besloten gedeeld in beschaafde taal.
Gasten mogen reviews schrijven en maken of kraken vaak een gastenverblijf; ik vind het niet slecht dat een verhuurder ook zijn ervaringen met zijn gasten mag delen als het over gasten gaat die dingen meenamen, de de helft van de inboedel sloopten of het heel smerig achterlieten.

Onliemie zei

Heel raar en aan vragenlijsten doe ik niet mee. Te lui! ;-) Wel een heel gezellig appartementje hadden jullie daar.

nicole orriens zei

Ik krijg inderdaad ook voortdurend verzoeken om iets te beoordelen. Maar meestal wil ik dat helemaal niet, hoewel ik de gedachte dat ze zich willen verbeteren indien nodig wel kan waarderen.

Ineke Jonker zei

Onze zoon paste afgelopen jaren vaak op huizen met honden. Daar werden zij als gebruikers ook beoordeeld. Zo was de vaatwasser keer uitgevallen dat schreven de eigenaren van huis op site( dat ze onzorgvuldig waren met spullen) en daar hadden ze later last van.