Totaal aantal pageviews

vrijdag 4 oktober 2019

Meester Mitraillette

'Een boek waar wij alle vier diep, diep van onder de indruk waren', staat op de voorkant. 'Wij' dat waren de boekverkopers in DWDD,  waar dit boek boek van de maand werd.
Ik kijk bijna nooit DWDD en dit zou ik dus ook gemist hebben,  ware het niet dat de leden van mijn boekenclub een stuk alerter zijn, waardoor het boek onder ons circuleerde en ik het las, bijna in een adem uit.
Want prachtig, prachtig, prachtig!

Het verhaal begint schokkend:
De jonge David Verbocht staat in de Eerste Wereldoorlog voor het vuurpeloton, vastgebonden aan een weidepaal.
Achter hem een beuk, aan de vooravond van zijn bloei.
Hij denkt aan zijn kleine broer, aan zijn ouders, aan zijn werk in de klas van het zesde leerjaar en aan zijn twee liefdes.
Dan worden de geweren  geschouderd, de lopen gericht.
David is niet bang. 'Ik ben niet bang. Ik heb mijn best gedaan'.

Pas hierna maken we kennis met David. En lezen we hoe het allemaal zo is gekomen.

En van de mooiste boeken die ik dit jaar las. Het tweede boek van deze schrijver. Inmiddels zijn er vier. Ik ga snel op zoek naar zijn andere boeken.

10 opmerkingen:

Jeanne zei

Hoi, ik geloof je blindelings. Heb het meteen besteld!
Dank je!

izerina zei

Ik ga reserveren

memvan7 zei

Ik heb hem in mijn kobo abbo gezet, ben benieuwd

Nietzomaarzooo zei

Die ga ik ook reserveren bij de bieb. Dank je!

Adriaantje zei

Je maakt me nieuwsgierig, ik ga hem lezen.

Sjoerd zei

Dat klinkt wel erg positief. ik zal eens kijken of ik hem kan vinden.

schrijfselsvanmij zei

Komt op mijn lijst

lien zei

Komt ook op mijn lijstje!!! Bedankt1

Mrs. T. zei

Bedankt voor de tip.

Ageeth Mooij zei

Op mijn lijst!