Totaal aantal pageviews

woensdag 30 oktober 2019

Pieter de Hooch in Delft

Nou daar is-ie hoor: Pieter de Hooch. Zijn werk was de reden dat we alweer in Delft waren.
Je ziet zijn handtekening. Hij was hier getuige bij de opstelling van een testament.
En je ziet  een selfie. Hoewel het niet helemaal zeker is dat het  een zelfportret  is. Er is wat twijfel, omdat het werk niet zo losjes is geschilderd als zijn andere vroege werk.

Je ziet een jongen van een jaar of negentien. Aardige jongen lijkt me.
Mij maakt het verder niet uit. Zoals op dit doek, zo zal voortaan mijn beeld van Pieter de Hooch zijn.

Dit is de allereerste overzichtstentoonstelling van zijn werk.
Er is heel wat te zien, wel dertig schilderijen.
Ik vind het geweldig dat het werk overal vandaan komt. Uit London zag ik en uit Zurich en Washington en zo.
Zoiets is dus blijkbaar mogelijk in de museumwereld.
Ook mooi dat het in Delft is, waar Pieter de Hooch (Rotterdam, 1629) lang woonde en werkte.
Het werk zelf is mooi. Ik laat een paar dingen zien:

Vrouw en kind bij een bleekveld in Delft, 1657-1659, olieverf op doek.
 Pieter de Hooch was goed in doorkijkjes. Daar was veel over te zien en te leren.
Er werd ook echt duidelijk verteld hoe hij dat deed, hoe hij de effecten maakte, de aandacht van de kijker richtte en hoe hij het licht schilderde. Interessant vond ik.
Bovendien laat hij  zien wat er zich achter de deuren van de Delftse huizen afspeelde. Vooral op de binnenplaatsen. Interessant,  een geschiedenisles eigenlijk.
Veel kinderen en honden ook. Ja, dan heb je me.
Nu ik dit zo opschrijf wordt het me zelf ook duidelijk waarom ik zo van deze tentoonstelling genoot.

De moeder, 1661-1663, olieverf op doek.


Ik heb expres twee schilderijen gekozen,  die normaal niet in Nederland te zien zijn. En ik zou nog heel veel meer kunnen laten zien.
Maar dat doe ik niet. Ik zeg alleen dat het de moeite waard was. Je kunt nog meer zien op de site van het museum. Hier, klik

Toen we echt heel lang hadden rondgekeken, gingen we nog een wandeling doen uit een boekje dat we in het museum kregen. Een stadswandeling,  die voerde langs tien plekken die belangrijk waren in het leven van Pieter de Hooch.  Waarbij duidelijk werd dat hij de werkelijkheid naar zijn hand zette en gebouwen weliswaar nauwkeurig schilderde, maar ze rustig op een plek plaatste waar je dat gebouw nooit had kunnen zien. Dat vind ik leuk.
Ook mooi was een andere binnenplaats, die van het museum Prinsenhof. Daar zagen we dit en toen waren we helemaal weer terug in onze eigen eeuw

Paul de Reus, meisje, 2003

13 opmerkingen:

Judy zei

Ik vind ze ook leuk, de schilderijen van Pieter, wat je hier laat zien. Je ziet een stukje van het gewone leven van toen.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

jouw enthousiasme werkt aanstekelijk.
Ik ga er naar toe!
En wel gauw...

Dank je wel!
Groetjes van Marlou

.

In de weer zei

Mooi werk maakte hij, kende hem nog niet.
Leuk beeld van dat meisje op de hoge hakken. Dan denk je meteen terug aan je eigen jeugd. Och och wat liep ik graag op de schoenen van mijn moeder.

Emie zei

Ben heel benieuwd of die wandeling voor mij nog nieuwe plekken oplevert. Ik denk het wel hoor. Leuk ook die beelden van Paul de Reus.

Ferrara zei

Weer een educatief blog, wat doe je dat toch goed. Wij waren gisteren in het Rijks en genoten van Rembrandt en Velaquez, maar ik kan daar niet zo'n mooi verslag van maken. Als je er nog niet was, een aanrader!
Net als indeweer ga ik bij het meisje 'in' de pumps terug naar mijn jeugd.

Nietzomaarzooo zei

Leuk dat meisje op het binnenplein. Dan ben je inderdaad weer helemaal in het nu.

Sjoerd zei

Het geeft in ieder geval een helder beeld van hoe het toen was. Mooi en degelijk schilderwerk.

Jeanette Renting zei

Lijkt mij een mooie tentoonstelling. En leuk dat je daarna die wandeling kon doen. Delft staat hier ook nog 'te wachten'.

KnutzEls zei

Musea over de hele wereld geven soms hun werken bruikleen. Dat id een zeer langdurig project soms. Heel leuk om aan mee te werken, te zien wat anderen hebben en hoe moeilijk ze er (soms) over doen. Dit ga ik zeker ook bekijken.

biebkriebels zei

Ik kende alleen zijn naam van een straat in Amsterdam, maar zijn werk nooit echt goed bekeken.. Het zijn leuke schilderijen, geven inderdaad een goed inkijkje in het dagelijks leven van die tijd. Die laatste op de binnenplaats is ook een heel leuke uit het hedendaagse leven.

Matroos Beek zei

Ik had er nog nooit van gehoord. Prachtige schilderwerken. Weer iets bijgeleerd.

Marthy zei

Mooi, vooral het schilderij van de moeder, er is zoveel op te zien.

mirjam kakelbont zei

Ik zou zo in het schilderij van de bleek willen stappen. Even neuzen hoe alles er toen uitzag. Heel knap, die doorkijkjes.
Ik reageer een beetje laat maar had deze blog bewaart in Bloglovin voor later (-: