Totaal aantal pageviews

dinsdag 8 oktober 2019

Nog even Zeeland

Nog heel even terug naar Zeeland. Naar de herfst in Zeeland.

We liepen langs het strand, richting het Zwin en toen we daar waren, op de grens van Nederland en België, waren daar ineens een heleboel haiku's te lezen. Op borden.
Haiku's, dat zijn eigenlijk kleine gedichtjes. Van drie regels. De eerste regel heeft vijf lettergrepen, de tweede regel zeven en de derde regel weer vijf. De dichtvorm is afkomstig uit Japan.
Ik kan me goed herinneren dat ik het vroeger vaak gedaan heb met mijn klas. Haiku's maken en erbij tekenen. Of andersom.
Dat, of elfjes. Het had allemaal met taal te maken en ook een keer met Japan vanwege een Japanproject. En soms waren de resultaten erg leuk.
De haiku's die we hier zagen, hebben met de natuur hier in Zeeland te maken.


Deze bijvoorbeeld, vond ik wel erg goed passen bij de foto die ik, even daarvoor, op het strand had gemaakt.
Hedwig Verleyen heeft zich niet helemaal aan de vijf-zeven-vijf regel gehouden. Maar ik heb gelezen dat dat mag. Jaap Boekhout hield zich er wel aan. Tel maar!





24 opmerkingen:

KnutzEls zei

Mooi! Maar zelf bak ik er niks van.

miekequilt zei

Vooral die laatste vind ik mooi. Ik probeer het zelf ook wel eens. Leuke uitdaging om in de beperking iets te bedenken.

nicole orriens zei

Wat een mooie gedichtjes! Leuk bedacht zeg.

Sjoerd zei

Heel mooi, die borden zien er ook stevig uit.

Kitty zei

Prachtig!

Els04 zei

mooi!

Nietzomaarzooo zei

Wat een schoonheid in letters en woorden.

Elizabeth zei

Ja, ik houd hier van... En ook van zulke mooie foto's!

schrijfselsvanmij zei

Mooi

Jeanette Renting zei

Daar word je toch blij van. Evenals van de zee en het strand.

Judy zei

Mooi, en de foto is fantastisch!

Mevrouw W. zei

Ik heb ze nog niet gezien. Tijd om weer eens richting het Zwin te gaan!

Floor zei

Die laatste vind ik heel mooi. Heb er zelf ook heel veel gemaakt, erg leuk om te doen.
In feite zeg je heel veel met heel weinig woorden.

Céline zei

Mooi geschreven, ik zou het niet kunnen.

In de weer zei

Oh ja leuk, een haiku maakte ik nog nooit maar elfjes wel.
Mooie paal foto !

Ferrara zei

Spelen met taal, fijne bezigheid.

Marthy zei

Oh, ik zou willen dat ik dat kon. In woorden uitdrukken hoe mooi ik de natuur vind.

Emie zei

Geweldige foto van die paaltjes!

Alet Venhuizen zei

Knap om met weinig woorden zoiets moois te kunnen vertellen.

Ageeth Mooij zei

Mooi! Ik heb geleerd dat emoties niet benoemd worden in haiku's.

Het lieve leven... zei

Mooi...leuk om te doen ook vind ik

Onliemie zei

Mooi!

Aukje zei

Mooie foto van die strandpaaltjes en die haiku past er perfect bij!!

mirjam kakelbont zei

Het verbaast me dat de eerste haiku niet naast de paaltjes op het strand/in zee stonden. De tekst valt naadloos samen met de foto!