Totaal aantal pageviews

zondag 13 oktober 2019

Lantaarns

Begon ik ineens te twijfelen aan de schrijfwijze. Is het nou lantaarn of lantaren? Een hele opluchting: het mag allebei.
Maar dit terzijde.
Blogvriendin Jeanne was vorige week foto's gaan maken in het mooie De Rijp.
'Ik heb extra gelet op lantaarn(palen). Het lijkt wel of die er in De Rijp meer zijn dan ergens anders' schreef Jeanne.
Nou, ik kan je melden: lantaarns zijn overal.
Echt overal en als je er dan eenmaal op gaat letten, kun je er niet mee stoppen. Dan zie je ze. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.
Zelf fotografeer ik ze. Ik weet ook niet waarom. Misschien heb ik wat licht nodig in de duisternis. Of zo.
Hoe dan ook, op mijn Pinterestpagina heb ik mijn driehonderdeenenzestig  lantaarnfoto's bij elkaar gezet. Belachelijk, driehonderdeenenzestig lantaarns.
En ik geloof niet dat er ooit iemand naar kijkt hoor. Maakt niet uit, het is vooral voor mezelf. Ik vind ze vaak zo mooi!
Een kleine collage dan:

Ik doe het overigens al jaren. De foto rechtsboven bijvoorbeeld, is gemaakt in Syrië. Daar was ik in 2011.
En ik maak ze overal. De foto linksboven is dicht bij huis gemaakt, op de Hoornse kermis.
De foto in het midden maakte ik in Aardenburg (Z) .
Linksonder is Venetië. De rode lantaarn zag ik in Zefat, Israël en de blauwe Metropolitan Police lantaarn staat in London.
Ik acht de kans niet groot hoor, maar mocht je nou toch zin hebben om alle 361 foto's te bekijken, dan kan dat hier: klik

27 opmerkingen:

KnutzEls zei

Zo nu en dan vallen ze me ook op. Nu natuurlijk vaker, ga ik er ook op letten. Ze zijn leuk!

izerina zei

Het is me wel opgevallen,dat elk dorp vaak eigen vorm van lantaarns heeft. Maar zoveel verschillen! Je maakt,dat ik meer ga opletten

Happy Earl Grey zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Happy Earl Grey zei

Zo herkenbaar die lantaren-tik, ik heb het ook. Maar ik heb ook een kroonluchter-tik.
Niks mis mee, ik rook niet :)

Judy zei

Jeetje wat een hoop! Hier in Deventer zijn de lantaarns me wel opgevallen, ze zijn ook bijzonder vond ik.

Nietzomaarzooo zei

Gelukkig is er Pinterest, want stel dat je al die lantaarns in je achtertuin had staan! Mooie dingen zijn er (gelukkig nog steeds). Als je er oog voor hebt.

schrijfselsvanmij zei

Ik zal eens een kijkje gaan nemen

Sjoerd zei

Dat heb ik nou met trafohuisjes...

Kitty zei

Ze zijn anders best de moeite waard hoor Bettie. Je zult ook vast wel eens terugdenken aan de lantaarn in Syrië.... of die er nog hangt.... :'(

Bertiebo zei

Ja daar denk ik vaak aan. Ik heb toen ook veel foto's van kinderen gemaakt, dat maakt het nog ergee

Bertiebo zei

Haha dat is zo. Ik hou erg van verzamelingen die geen ruimte innemen.

Bertiebo zei

Ja dat is zo. Ik heb er ook een paar uit Deventer

Lot zei

Ik ben gaan kijken hoor en heel leuk om zoveel te zien

Mijntje zei

Lantaarns vind ik ook mooi. Ik heb gelijk even bij je verzameling gekeken. En ik raak ineens geïnspireerd om ook weer iets met Pinterest te gaan doen.

Jeanette Renting zei

Straks even een kijkje nemen. Ik fotografeer ze ook, maar vergeet het ook vaak. Deze collage belooft al veel, mooi!!

Ageeth Mooij zei

Leuk is dat, zo'n internationale verzameling!

Ferrara zei

Wat een prachtige verzameling. Moeilijk kiezen zeker om zo'n collage samen te stellen.

biebkriebels zei

Ik zou ook lantaren hebben geschreven, maar het mag dus allebei gelukkig. Je hebt een hele verzameling bij elkaar gefotografeerd zeg! Leuk hoor.

Sami zei

A nice variety of lanterns. I had never thought to photograph them, but I have a Pinterest board of "Doors & windows" which I find fascinating.
Have a lovely Sunday Bertie.

Wieneke zei

Leuke verzameling die - heel erg fijn - geen ruimte in neemt. Ik ben d'r van. Maar ik heb het al druk genoeg met speuren naar faces voor jou (lukt helemaal niet) en trafohuisjes voor Sjoerd en poortwachters voor Jeanne. De lantaarns kunnen er echt niet meer bij. Sorry !!! :-)

Marthy zei

Mooie verzameling! Ik verzamel eigenlijk niets, bedenk ik me. Nou ja, trafohuisjes en auto's voor Sjoerd dan toch.

Rianne zei

Ik heb wel wat met lantaarns. Maar toch niet de neiging om op de link te klikken. Meer omdat ik verre van Pinterest wil blijven. Voor ik het weet zit ik een hele dag mooie plaatjes te scrollen..

miekequilt zei

O, jij bent zo’n leuke verzamelaarster. Nu weer lantaarns. En dan laat je ons ook weer zulke mooie zien. Ikzelf verzamel blauwe deuren en Parijse rieten stoelen. En lapjes stof, maar om die nou op de foto te zetten?

Marleen zei

Ik heb ook best veel 'tics' als het om fotograferen gaat haha. Je lantaarns maken een mooie verzameling!

sjannesblog.com zei

Leuk je verzameling!

Ferrara zei

Mocht je nog eens in Alkmaar komen, er gaan er daar nog twee op gas. Die aan het eind van de Langestraat op de gewelfde stenen brug is het makkelijkst te vinden. De ander staat aan het eind van het Ritservoort tegenover de parkeergarage. 't Is maar dat je het weet ...

In de weer zei

Er zijn mooie exemplaren bij.
Niet de mooiste, maar wel lief, die met het spinnetje.