Totaal aantal pageviews

zondag 6 oktober 2019

Zeeuws meisje

Nog steeds als ik iets hoor of zie over een Zeeuws meisje, denk ik aan die stomvervelende margarine-reclame.
Die van  'Ons bin zunig' en 'Geen cent tevee'.
Dat was dus beslist een goeie reclame, want die margarine bestaat geloof ik niet eens meer. De reclame wordt dus ook al  lang niet meer gebruikt,  maar  ik ben vast niet de enige die het zich nog herinnert.
Irritant vond ik. Met een superbraaf Zeeuws meisje in klederdracht.
Ik dacht trouwens ook altijd aan mijn Zeeuwse vriendinnen die een stuk minder stereotype en braaf en saai waren. En zijn.

Nu waren we laatst in Middelburg en op weg naar het Zeeuws Museum, passeerden we de Koorkerk.
Mooi gebied daar voor mij, zo rond de abdij.
Herinneringen...
We gingen ook even naar binnen in die kerk.
En daar bleek een paar weken eerder een leuke tentoonstelling te zijn geopend.
Foto's die het Zeeuws meisje van nu meer recht doen.
Het is een project van fotograaf Rem van den Bosch.
Wat ik er van lees,  is dat de nieuwe Zeeuwse meisjes kracht uitstralen. En - in de kleuren van de regenboog (!)- aandacht vragen voor gelijkheid en respect voor alle mensen.

Wat je ziet in de tentoonstelling,  is de Walcherse dracht van vroeger, de dagelijkse dracht. Maar dan in kleur.
Het is echt gemaakt zo als het was en daar zijn heel wat mensen aan te pas gekomen. Voor het haakwerk bijvoorbeeld, voor de sieraden, voor de klompen...


Mocht je in de buurt zijn van Middelburg... de tentoonstelling is nog tot 25 oktober te zien.





20 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik dacht even een Roodkapje kaart te zien.

schrijfselsvanmij zei

Mooi, die klompen in regenboogkleuren op een rijtje

KnutzEls zei

Dat lijkt me leuk. Onthouden dus.

Miriam zei

Was inderdaad een vakkkundig gemaakte reclame, want ik herinner me het ook onmiddelijk. Mét de intonatie van de stem destijds enz. Even zoeken op internet bracht trouwens aan het licht dat de margarine wel degelijk nog steeds bestaat!

Sjoerd zei

Ik heb me nooit echt aan die reclame gestoord, het was een leuke dame en ze bracht het goed. Ik kom vaak in Middelburg en vraag me dan af wie daar nog in klederdracht loopt. Ik zie er zelden of nooit iemand.

Judy zei

Ik moet eerlijk bekennen (sorry), dat ik dit ook nogal oubollig vind. Maar ik ben ook geen Zeeuws meisje.

Ageeth Mooij zei

Ik vind het mooi dat het in onze tijd geplaatst wordt en ik hou van alle kleuren van de regenboog!

Mevrouw W. zei

Laatst zag ik in een verzorgingshuis in Middelburg een bewoonster in de oude dracht. Toch bijzonder, want die kom je niet vaak meer tegen. Ik vind de oude dracht mooi en ik heb stukjes stof van de dracht waar ik weleens wat kleins van maak (onlangs nog een speldenkussen), maar daar blijft het dan ook bij. Voor mij is het iets van vroeger, maar ik begrijp wel dat anderen nog steeds geïnspireerd raken door de dracht.

Happy Earl Grey zei

Wat een leuk item, het Zeeuws museum blijft verrassen. Altijd weer!

Onliemie zei

Mooi die kledingdracht. Was dat echt zo kleurrijk? Prachtig! Maar ik ben wel blij dat we gewoon in onze jeans mogen "rondhuppelen" want handig was dat toch niet die lange rokken.
De reclame ken ik niet. Die zal in die tijd nog niet tot in België doorgedrongen zijn. :-)

biebkriebels zei

Leuk hoe die costuums gemaakt zijn!

Anoniem zei

Die zijn echt mooi in hun fleurige outfit!

Ferrara zei

Kleurig project. Die klompen kunnen zo als kaart (Albelli) worden gebruikt. Prachtig.

Ineke zei

Wat mooi!!!

Marleen zei

Een unieke tentoonstelling lijkt mij. Leuk!

Jeanette Renting zei

Wat een mooie tentoonstelling, en heel jammer dat ik daar niet in de buurt kom voor 25 oktober.

Het lieve leven... zei

Hihihi leuk...en zeker niet saai!

Marthy zei

Fleurige dames!

Alet Venhuizen zei

Prachtig in al die kleuren!

In de weer zei

Ik vond het een leuke reclame en we gebruiken het eerste stukje tekst van tijd tot tijd nog wel eens.