Totaal aantal pageviews

vrijdag 25 oktober 2019

Kunstgeschiedenis

Kijk eens hoe mooi.
Dit is de trap in het Cromhouthuis/Bijbels museum in Amsterdam.
Ik geloof niet dat ik daar al eerder was.  'Bijbels museum', sprak me niet heel erg aan.
Maar de zaak is veranderd. Ik ben begonnen met een cursus kunstgeschiedenis. En die wordt daar,  in dat Cromhouthuis, gegeven.
Toen ik er de eerste keer was en via deze trap naar de collegezaal liep, keek ik al even binnen in de andere zalen en wat ik zag, smaakte naar meer.

De cursus bevalt me trouwens uitstekend.
Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik te weinig weet van kunst.
Ik ben wel een liefhebber én een museummens, maar mijn kennis is basaal.
Alleen op de middelbare school heb ik een jaar kunstgeschiedenis gehad. Dat werd gegeven door de rector, maar voor zover ik me herinner, zonder enig enthousiasme.
Zo jammer, ik weet wat Dorische, Ionische en Korintische zuilen zijn. Dat soort dingen, daar hamerde de man op. Hij was een classicus natuurlijk.
Och, hij had zoveel meer kunnen toevoegen. Niet dat ik daar toen om maalde hoor. Maar later wel.
En nu geloof ik dat ik het buitengewoon heb getroffen met de docent. Er zijn niet zo heel veel mensen waar ik ruim twee uur achter elkaar, zeer geboeid, naar kan luisteren. Maar naar deze meneer dus wel.
We zijn bij de Grieken.

Enfin, dat Cromhouthuis, dat hebben mijn man en ik nu ook bezocht in onze 'vrije tijd'. Ik zal er een andere keer nog wat meer over vertellen en laten zien.
Haast is geboden, want het gaat sluiten, vertelde de dame achter de kassa. Te weinig belangstelling!

13 opmerkingen:

Miriam zei

Ach wat jammer dat het Cromhouthuis gaat sluiten! Het is een bezoek waard.

Judy zei

Ach wat zonde dat het dicht gaat. Wat leuk om een cursus kunstgeschiedenis te doen, lijkt me ook wel wat.

nicole orriens zei

Het is inderdaad prachtig! En wat een mooie plek om zo'n cursus te volgen zeg!

Emie zei

Veel plezier op deze cursus in zo'n fraai gebouw.

Ferrara zei

Binnenkort kun je ons nog meer vertellen over de kunstwerken die je ziet. Mooie trap. Weer een raakvlak?

Nietzomaarzooo zei

Wat een mooie plek om zo'n interessante cursus te doen. Beetje jaloers!

Sjoerd zei

Met zo'n enthousiasme staat ons nog wel wat te wachten. Het begin is al goed...

Marthy zei

Kunstgeschiedenis, dat past bij jou. En die trap, oh wat is die mooi!

mirjam kakelbont zei

Wat een prachtige trap, die verdient zeker een foto. En nog wel zo'n mooie!
Kunstgeschiedenis vind ik echt iets voor jou. Je zult er behalve plezier ook veel profijt van hebben. Veel succes!

Marleen zei

Leuk zo'n cursus! En vast heel leerzaam ook. Prachtige trap!

blauwruitje zei

Wat een prachtige trap. En leuk zo'n cursus. Ik heb geen kennis over kunst. Ik ben ook geen museummens. Maar ik vind leren leuk dus ik vermoed dat ik ook aan de man zijn lippen zou hangen. Veel plezier nog.
Groetjes Sandra

In de weer zei

Wat leuk dat je kunstgeschiedenis gaat doen, succes.

Mijntje zei

Prachtig plaatje die trap! En wat fijn dat je het getroffen hebt met de docent. Veel plezier met de cursus.