Totaal aantal pageviews

donderdag 30 januari 2020

Namen

hoeft een naam iets?

elke naam moet ten minste
een keer worden gespeld op het
gemeentehuis
vreugdevol door een ouder die met die
naam
een geloof een held een vriend of een
familielid
in leven houdt

elke naam moet minstens vierduizend keer
worden geroepn vanuit een halfopen
buitendeur
terwijl de warme lucht van het avondeten
door een keukenraam
een koude kinderneus inkrult

alle namen horen zeker vijf maal op het
puntje
van de tong van een beste vriend te liggen bij
de vraag
naar wie zijn of haar beste vriend is
en waarom

geen één naam verdient het om
ongefluisterd te blijven
en niet via het oor van een geliefde
buitengewoon vaak de buik van die ander
te kriebelen

daar zijn namen voor gemaakt

namen horen een leven lang mee te gaan
en met een heel leven weet u heel goed
wat ik bedoel

namen mogen alleen langzaam verdwijnen
uit onze gedachten
en niet voordat ze een afscheidsdansje
hebben gemaakt
op onze bevende lippen

er is geen enkele reden om de naam
van een muur te schroeven

als die naam niet een nieuw huis
te wachten staat

want een naam wil leven

Tsead Bruinja, Dichter des Vaderlands
27 januari 2020

Dit gedicht werd geschreven voor het project De 102.000 Namen lezen. Herinneringskamp Westerbork 



20 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Mooi en zeker waar.

KnutzEls zei

Zodat ze niet vergeten worden...

Judy zei

Prachtig! Ik moet ineens denken aan de struikelstenen die overal in de binnenstad geplaatst zijn in de stoep bij huizen waar Joodse mensen woonden. Die namen blijven op die manier in herinnering.

Bertiebo zei

Ja dat heb ik ook Judy. Ik sta altijd even stil bij zo'n steen en lees de naam. Ook bij een steen waar ik vaak langs loop

klaproos zei

wat een prachtig gedicht bertie..
xxx

Sjoerd zei

Namen moeten een blijvende herinnering oproepen....

miekequilt zei

Wat een mooi gedicht. En zo helemaal waar ook.

Nietzomaarzooo zei

Prachtig.

mar zei

Mooi gedicht.

Ageeth Mooij zei

Prachtig!

sjannesblog.com zei

Heel mooi. Zo houdt de naam van mijn toekomstige kleinkind mij al bezig. Hoe zal ze gaan heten? Met een naam wordt het een mensje.

In de weer zei

Prachtig gedicht.
Ik zag het namen noemen op tv, indrukwekkend !

Jeanette Renting zei

Mooi, en zo waar.

Anoniem zei

❤️

Marthy zei

Heel mooi. Ik word er koud van.

Ferrara zei

Mooi gedicht en zo waar.

Mirjam Kakelbont zei

Helemaal met je eens!
Op mijn blog schreef iemand dat ze het onzin vindt, namen opnoemen...
Maar wij weten beter ♥

Mrs. T. zei

Prachtig!

Neeltje zei

Wat een ontroerend gedicht! En inderdaad, we mogen nooit vergeten.

Ineke zei

Een prachtig gedicht!