Totaal aantal pageviews

donderdag 2 januari 2020

Zuiderzeelicht

Als je voor het derde jaar op rij iets onderneemt, is het dan al een traditie geworden?
Ik denk het wel, dus traditioneel gingen we naar het Zuiderzeemuseum, eind december.
In de avond.
Frank Lammers vertelde daar het verhaal van De Scheepskapitein van Enkhuizen.
Je loopt dan in een kleine groep door het donkere, maar sfeervol verlichte buitenmuseum en je hoort, ziet én beleeft het verhaal van die scheepskapitein.
Die tocht duurt ongeveer een uur. Op verschillende plaatsen komt het verhaal tot leven door de verlichting, door de scenes die zich voor je ogen afspelen, doordat Lammers vertelt.
Het verhaal van deze editie was een eenvoudig verhaal.
De scheepskapitein van Enkhuizen is een rijk man. Dat is-ie geworden doordat hij een contract afsloot met de duivel.
Maar ja, dan wordt hij verliefd op een vrouw en ontstaat er een probleem. Het is de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. Het gaat over trouw en over liefde en ik vond het prachtig!
Deze keer was het nog extra mooi omdat De Halve Maen, het schip dat lang in Hoorn heeft gelegen, nu als schip van de Enkhuizer kapitein, voor anker was gegaan in het buitenmuseum.

En zo bijvoorbeeld ziet een scene uit het verhaal er dan uit. 
De zware stem van Frank Lammers moet je er dan maar even bijdenken:



Echt een aanrader dit. Helaas nog maar tot 5 januari te zien. Gratis met de MJK.



13 opmerkingen:

Judy zei

Lijkt me heel bijzonder. Is Frank Lammers er in levende lijve?

Bertiebo zei

Nee dat zou nog mooier zijn geweest, maar ondoenlijk. Er vertrekken heel wat groepen met een kwartier tussenruimte na elkaar

sjannesblog.com zei

Wat leuk.

Floor zei

Jammer dat Frank er kennelijk niet echt was om te vertellen, maar zijn stem is ook al mooi en heel herkenbaar.
Leuke traditie hoor.

In de weer zei

Bijzonder !!!
Je laat het ons ook mooi zien, als we dichterbij woonden zou ik er zo heen gaan.

Marleen zei

Het lijkt me nog extra bijzonder dat je de tocht 's avonds in het donker doet. Klinkt leuk!

Sjoerd zei

Dat lijkt me heel leuk om te doen zo in het donker. Geeft toch een heel mooi effect

Anoniem zei

Ziet er echt prachtig uit!

Nietzomaarzooo zei

Een mooie traditie lijkt me.

Marthy zei

Mooi, die foto van het schip.

Emie zei

Geweldige traditie op een fantastische plek. Als ik dichterbij woonde...

klaproos zei

ziet er prachtig uit in dat licht,
frank schitterde in undercover... keispannend

gelukkig nieuwjaar

Miriam zei

Lijkt me heel mooi en is genoteerd in mijn achterhoofd. Maar ja, 's avonds en tamelijk ver weg ....