Totaal aantal pageviews

vrijdag 31 januari 2020

De oude dame, Tante Henny en Teunie

Ik ben geboren in Dordrecht. In een oud, groot en deftig huis aan de Nieuwe Haven.
Er was woningnood in die dagen en mijn ouders 'woonden in' bij 'de oude dame'.
Zo werd er door mijn ouders over haar gesproken tegen mij. 'De oude dame heeft gezegd dat...'
Ik weet haar echte naam wel, maar die werd nooit genoemd.
Oud was de dame zeker en deftig ook. Ze sprak mijn naam Bertie uit als Bechtie.
Ze was ook erg aardig trouwens.
Ze woonde er alleen, dus ze vond het een veilig idee dat mijn ouders er waren. Mijn moeder was verpleegster, mijn vader was handig en het idee dat er 's nachts een man in huis was, dat stond haar aan.
Niet dat ze nou zo erg alleen was.
Ze had een gezelschapsdame, een dienstmeisje en een tuinman.
Die tuinman heette Kruidhof, als dat geen Nomen est... is. Maar dit terzijde.
De gezelschapsdame zie je links op de foto. Die was zelf ook deftig, maar erg lief. Ik noemde haar tante Henny.  Ze is later toen wij er al lang niet meer woonden en de oude dame was overleden,  nog vaak bij ons op bezoek geweest.
Het dienstmeisje zie je ook. Teunie heette ze en ook zij was erg lief.
Ik zie nu, nu ik het kleine fotootje heb vergroot,  dat het ook een knapperd is. Teunie.
Tante Henny had soms tijd voor mij, Teunie bijna nooit.
Er was, weet ik nu,  veel te doen in dat  huis.

Waarom deze foto? Morgen wil ik iets laten zien dat met Teunie te maken heeft. 
En bovendien: ik vind het zo'n leuke foto.  Iedereen kijkt naar de fotograaf. Alleen mijn moeder niet. Die kijkt naar mij...

30 opmerkingen:

izerina zei

wat leuk,jij groeide ook op in een omgeving met een aantal volwassenen,die aandacht gaven

miekequilt zei

Wat een aparte jeugd, Bertie. Leuk dat er foto's van zijn.

Emie zei

Oh...ik ben nu al benieuwd naar het vervolg van je verhaal. Het lijkt upstairs-downstairs wel.

Kitty zei

Wat bijzonder. Je maakt ons wel nieuwsgierig! :)

Sjoerd zei

Dat bestond inderdaad nog in die tijd... Mooi dat je daar nog beelden van hebt. Ik heb niets van mijn jeugd op beeld staan.

Zovandat zei

Wat een bijzondere foto!
En ja, wat kijkt je moeder lief naar jou!

Jolande zei

Wat een leuk verhaal over jouw jeugd.
En nu ben ik natuurlijk ook heel nieuwsgierig naar het verhaal dat morgen komt.

Nietzomaarzooo zei

Teunie is inderdaad een plaatje. Net als jij trouwens.

s.c zei

Mooie herinneringen.

Jeanette Renting zei

Oh, wat een mooie foto.
(dat je hem nog nooit eerder groter hebt bekeken)

guusje zei

Wat een geweldige foto. Ja idd heeft iets van upstairs downstairs. En dan die pantoffeltjes van Teunie! Ook ik ben opgegroeid in een statig groot herenhuis. Mijn moeder huurde dat pand ook van een oude dame en we hadden er een pension voor expats (Nederlands Indiërs).

Ageeth Mooij zei

Dat is een mooi verhaal bij een prachtige foto! Ik had een vriendinnetje waarvan het gezin inwoonde bij een oude freule. Zij woonden ook echt 'samen', met bijvoorbeeld slaapkamers op dezelfde verdieping als de freule. Ik vond het intrigerend, maar we moesten altijd stil zijn!

Marleen zei

Bijzondere herinneringen. Mooie foto!

schrijfselsvanmij zei

Bijzonder zo

biebkriebels zei

Wat een bijzonder verhaal om in te wonen bij iemand. Leuk die oude foto.

nicole orriens zei

Wat een prachtige foto! Ik houd van dit soort oude foto's die een verhaal herbergen!

Marthy zei

Mooi, zo'n oude foto met een verhaal. Je moeder kijkt naar jou met een lieffhebbende blik, zo van: 'kijk mijn kleine meisje nu toch weer eens'.

Anoniem zei

Wat een mooi stukje persoonlijk verleden in woord en beeld.

willy zei

een prachtige foto met een verhaal

knap gebracht


groeten

Mrs. T. zei

Wat een bijzonder verhaal. En een aparte manier van opgroeien. Volgens mij zijn daar talrijke verhalen over te vertellen. Mooie foto.

Het lieve leven... zei

je maakt mij nieuwsgierig, je vertelt het ook zo leuk! Prachtig die foto!!!

blauwruitje zei

Wat een mooie foto met een mooi verhaal.

Ineke zei

Mooie herinneringen en prachtige foto.

Marga zei

Tjonge Bertie, dat wist ik helemaal niet van jou! Wat leuk.

Marga zei

Zou het hierdoor komen dat ik je moeder altijd een deftige mevrouw vond? Deftig én lief!

KnutzEls zei

Mooie herinneringen. Wacht met smart op het vervolgverhaal

Judy zei

Een énige foto! Ja, vroeger woonden mensen bij elkaar in, en dat had ook wel weer wat.

Floor zei

Wat een leuke foto. Natuurlijk keek je moeder naar jou, haar oogappeltje :-)

Onliemie zei

Amaai wat een chique huis waar jij woonde. Een tuinman, een gezelschapsdame en een dienstmeid. En dat allemaal alleen voor 1 oude vrouw. Dat is me wel wat. Leuke foto ook. Je mama was heel erg fier op jou. Dat is wel duidelijk. :-)

Mirjam Kakelbont zei

Wat uniek om op te groeien te midden van rijke mensen in een luxe huishouden. Met een gezelschapsdame, een dienstmeid en een tuinman. Toe maar!
Zo lief, dat je moeder niet naar de fotograaf maar naar jou kijkt...