Totaal aantal pageviews

woensdag 29 januari 2020

Nog even over Nicolaes Maes

Jonge moeder met haar kinderen, ca. 1656
Die Nicolaes Maes, die kon er wat van. Hij was een leerling van Rembrandt en hij schilderde van alles. Portretten van de rijken, maar ook dit soort gewone tafereeltjes.
Nicolaes Maes was een verhalenverteller lijkt me.

Ik vind dit zo'n leuk schilderij omdat we na de tentoonstelling naar Arthur en Odin gingen, onze kleinzoons. Daar was dus ook een jonge moeder met haar kinderen. Zij gaf  wat extra aandacht aan haar kleuter. Maar Odin zal heus wel eens, net als de kleuter op het schilderij, te horen krijgen dat hij stil moet zijn omdat de baby slaapt.

En  Nicolaes Maes vertelde meer verhalen.


Dit werk bijvoorbeeld: Slapende man en zakkenrolster. Ca. 1656.
De man is in slaap gevallen na een flinke neut en rokerij. De vrouw grijpt haar kans en pikt wat uit zijn zak.  Je kunt er van alles bij bedenken. Misschien is het haar eigen man, die ze een lesje wil leren. Misschien is het een ordinaire diefstal. Misschien is de moraal: Mensen drink en rook niet, want je ziet wat er kan gebeuren.

Ik laat er nog eentje zien:

Dit is een van de 'Luistervink' schilderijen. Hij maakte er dus meer.
Er is zoveel te zien. De ruimte boven waar mensen aan tafel zitten. De vrouw die iets komt halen en haar dienstmeisje afluistert, dat net een romantische ontmoeting met een man heeft.  En ondertussen pikt de kat iets in de keuken. Dat kun je op de foto niet zo goed zien. Maar in het echt wel.
Nicolaes Maes was een Dordtenaar. Net als ik. En dit schilderij hangt in het Dordrechts museum.
Voor de andere twee die ik liet zien, zul je naar Madrid en Boston moeten.

14 opmerkingen:

izerina zei

Jammer dat er geen tijdmachine bestaat. Ik zou zo graag eens binnenkijken bij die mensen van de schilderijen

Bertiebo zei

Oh ja... ik heb zo vaak gedacht dat ik in een tijdmachine zou willen

Nietzomaarzooo zei

Prachtige kleuren gebruikt hij; dat maakt het ook al levendiger.

biebkriebels zei

Dat is zo leuk die tafereeltjes die je een inkijkje in het dagelijkse leven geven.

Floor zei

Zo leuk die binnenkijk schilderijen! Ziet er altijd zo gezellig en knus uit, vooral die met de moeder en haar kinderen.

Sjoerd zei

Hij schilderde het leven in die tijd... Dat maakt het net zo mooi.

Ferrara zei

Leuke serie en vergelijk met het tafereeltje met je kleinkinderen.

sjannesblog.com zei

Een echte verhalenverteller d.m.v. zijn schilderijen, leuk! En zoals jij laat zien, de verhalen zijn van alle tijden!

Marleen zei

Wat een mooie schilderijen zijn dat. En heel leuk met je kleinzoons erbij.

Onliemie zei

Leuk zoals je dit vertelt. Lieve foto van Odin met zijn mama en broertje. Heerlijk.

Happy Earl Grey zei

Ik heb ze ook gezien, prachtig werk met een verhaal. Heel leuk!

Judy zei

Prachtig, dit soort taferelen! Je kunt er zo een verhaal bij verzinnen!

Mirjam Kakelbont zei

Heerlijke schilderijen. Vooral als jij meer zien/weet dan mijn ogen, zoals de kat in de keuken. En zo leuk dat je een huidige foto tussen de schilderijen combineert. Dat is nou het echte leven (-:
Lieve groet.

Miriam zei

Mooi om een paar schilderijen van Nicolaas Maes nu zelf bewust te bekijken. Mijn kennis van deze schilder was gering, eigenlijk heb ik er nooit goed naar gekeken. Ik kwam niet veel verder dan dat er een Nicolaas Maes-school in Amsterdam staat ....