Totaal aantal pageviews

vrijdag 6 maart 2020

Er rustte geen zegen op

Dan nu maar eens beginnen met het Lam Gods.
Het is helaas niet goed gegaan.
Dat compleet veranderde lam, is te zien in de St Baafs, de kathedraal van Gent.
Ik heb het lang geleden gezien, toen kon je het zowat nog aanraken. Nu niet, nu moet je er voor in de rij. Er is geen tijdslot.
Dat deden we dus, in de rij gaan staan. Het was een lange rij, maar te doen, dachten we hoopvol.
Je staat in de rij, je koopt een kaartje, je staat weer in een rij en dan kom je in een zeer beperkte ruimte, waar naar mijn idee alle mensen nog staan die al eerder naar binnen waren. Tegen elkaar aan en met duwen in de rug. Dan krijg je een audiotour in je handen gefrommeld waar de vettigheid van af glimt.
'Wordt dit schoongemaakt?', vroeg ik nog optimistisch. 'Ja als ik tijd heb', zei de jongen die de tours uitdeelde.
Dat had hij overduidelijk niet en dus pakte ik zelf maar een schoonmaakdoekje uit het busje naast hem. Vond-ie niet leuk. Ik ook niet.
Na nog een por in mijn rug, vond ik het welletjes en worstelde me naar buiten.
Geen lam gezien dus. Mijn man heeft zich nog wat langer blootgesteld aan allerlei virussen, maar ook hij zag het lam niet.
Wel ben ik mijn gouden hangertje, een zeeuws boerenknopje, daar verloren.
Nee,  er rustte geen zegen op. Zou je toch anders verwachten in zo'n omgeving.
Toen ik het de volgende dag  vertelde in het museum, waar alles uitstekend geregeld was,  zeiden ze daar dat er voor het Lam  een tijdslot wordt overwogen...

Ik heb een mooie docu gezien (op Canvas), over de restauratie en de beslissingen die moesten worden genomen en de kosten en.... Met prachtige beelden.
Maar ja, ik ging natuurlijk wel voor het echie. Het is voor ons een reis geweest van vier uur heen en vier uur terug,
Helaas, niks meer aan te doen.  Hoewel ... het Lam zal nog wel blijven bestaan en Gent is een heel leuke en mooie stad, dus wie weet...


18 opmerkingen:

blauwruitje zei

Nee inderdaad hier rustte geen zegen op. Jammer hoor.

izerina zei

Helaas bij iets echt moois/bijzonders is het vaak vreselijk druk.Iets eenvoudigers gaan zien?

Judy zei

Hè wat teleurstellend. Ik heb die documentaire ook gezien op Canvas. Interessant!

Kitty zei

Wat een deceptie! Ik zou het al in mijn broek doen bij het zien van de rij... Wat zonde ook dat je je hangertje daar kwijtraakte. Hopelijk niet iets met bijzondere emotionele waarde :’(

Sjoerd zei

En vergeten zal je het nooit...

Bertiebo zei

Ja helaas wel. Het was een ring dieik van mijn ouders had gekregen voor mijn eindexamen. Ik had er net vorig jaar een hangertje van laten maken

nicole orriens zei

Wat een vervelende ervaring zeg. Zo kun je ook helemaal niet prettig en rustig kijken. Wat jammer dat het zo tegenviel.

Onliemie zei

Amaai. Al een even erg verhaal als mijn bergen! Plekje om de Corana gaan op te doen, zo lijkt me. :-(

Nietzomaarzooo zei

Dat lijkt me nogal een tegenvaller, al met al. Om je lamlendig door te voelen. En dan ook nog je hangertje verliezen. Het Lam wordt duur betaald!

Marlou zei

ha Bertiebo,

nee... geen aanbeveling dit lam.
Maar jouw tijd komt nog wel eens en keer.
Op tv of zo kun je het lam mooi zien, maar dat is het niet. Je wil het in het echie!
Net als ik: ik ga over een dikke week naar IJsland.
Voor het Noorderlicht.
Iemand zei: ga toch een DVD kopen.
Mooi niet! ik het in het echie!

Prettig weekend!
Marlou

.

sjannesblog.com zei

Wat jammer voor je. Ik was er een paar jaar geleden, zonder rij, maar binnen stond het toen ook al vol, maar dat was te doen. Je kans afwachten tot na dit van Eyckjaar, dan maar.

KnutzEls zei

Wat zonde van je hangertje. Dat lam gods loopt niet weg. Mooi excuus om nog eens te gaan.

biebkriebels zei

Op zo'n manier vergaat je de zin om daar nog te blijven staan inderdaad. Jammer van de hangertje.

schrijfselsvanmij zei

Zonde Bertie. Dat Lam Gods, die krijg je nog wel eens ergens te zien, maar zo’n hangertje. Heilige Antonius om hulp vragen?

Floor zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Kitty zei

Extra jammer, daar heb je vast wel een traantje om gelaten, wat rot voor je. 😢

Bertiebo zei

Floor ik heb je reactie niet gezien en hoewel ik de beheerder ben heb ik je niet weggeklikt hoor

Ferrara zei

Wat een teleurstelling. Volgend jaar in de herkansing.
Dan is het vast minder druk. Spijtig van je hanger, dat is veel erger!