Totaal aantal pageviews

donderdag 12 maart 2020

Jaws

Toen ik net voor de klas stond, had ik niet gedacht dat ik het m'n hele leven zou doen.
Ik abonneerde me op de Volkskrant, want daarin stonden op zaterdag altijd zo veel advertenties van andere banen.
In de Volkskrant stond ook een feuilleton: De zomer van de witte haai, van Peter Benchley.
Het is nu natuurlijk ontzettend ouderwets, ik denk dat jongeren niet eens meer weten wat dat is een feuilleton, maar oh mensen wat was dat spannend . Ik kon niet wachten tot de volgende krant er weer was.
Soms werd de krant niet goed bezorgd en dan hing ik echt woedend aan mijn groene telefoon.
Letterlijk om verhaal te halen.
En dan had dat tot resultaat dat de krant alsnog kwam, maar drie dagen later of zo. als er al weer twee afleveringen waren geweest. 
Enfin, later kocht ik het boek en ik heb de film indertijd ook gezien: Jaws.
En die film nu,  werd een paar weken geleden weer eens uitgezonden, door Veronica. Ik nam hem op en ik heb er weer van genoten. Nou ja  genoten...gerild/gegruweld moet ik eigenlijk zeggen. Want wat een spannende film was dat. Ook nu had ik weer hartklppingen. Ook nu zat ik weer te bidden dat het goed zou aflopen met de hoofdpersonen. En nog steeds vond ik het buitengewoon intrigerend hoe die film gemaakt moet zijn. Daar heb ik later wel eens een docu over gezien, maar dat ben ik grotendeels vergeten.


16 opmerkingen:

Ageeth Mooij zei

Veel te eng voor mij! Heerlijk geschreven, ik zie je hangen aan je groene telefoon!

izerina zei

Ja ik herinner me die film ook nog. Maar wat vliegt dan de tijd

Floor zei

Jammer die uitzending bij Veronica heb ik dan gemist.
Weet nog wel dat ik destijds ook zat te rillen op mijn stoel, wat een spannende film!

Kitty zei

Ik heb m ook gezien, lang geleden, maar ben het meeste gelukkig vergeten hahaha.

Sjoerd zei

Is dat echt alweer zolang geleden...

Nietzomaarzooo zei

Alleen die muziek al!

Emie zei

Ik ben de enige in de wereld die deze film nooit heeft gezienšŸ˜„

pourquoi pas ??? zei

Haha gek he hoe sommige films nooit meer uit je hoofd gaan.

Miriam zei

Ja, volgens mij zorgt de suggestieve muziek voor de grootste spanning. Dat is trouwens vaak zo met films. Ook in de natuurdocumentaires van de BBC waarin vaak "niets" gebeurd d.w.z. dat bijvoorbeeld een leeuw het prooidier net niet te pakken krijgt, voeren ze de spanning vaak op door de gebruikte muziek. Soms zelf op het ergerlijke af, dat vind ik in ieder geval (als muziekdocent).

Ferrara zei

Ik heb de film in de bioscoop niet gezien en later op tv nooit uitgekeken.
Bij het lezen van je blog zat ik weer in het treintje in de Universal Studio in Los Angeles. Dat beest rees op enig moment op uit het water waar we langs reden. Je schrok je helemaal rot, terwijl je toch goed kon zien dat ie nep was.

Jeanette Renting zei

Ook ik heb de film niet gezien, en dat gaat ook niet gebeuren. Ik vind het leven zo al spannend genoeg.

Marthy zei

Eh...ik heb hem ook niet gezien.

Marlou zei

Ha bertiebo,

ja... Jaws!!
Wat was die spannend. Ik heb 'm toen die pas uitwas in 1975 in de bios gezien.
Ik zat soms onder m'n stoel.
Echt een enge film en hele goeie spannende muziek...

Groetjes!

.

In de weer zei

Ik zag hem ook nog nooit en dat gaat niet gebeuren ook !!!

miekequilt zei

Ik heb m nog nooit afgezien. Veel te eng.

Judy zei

Ach ja, feuilletons. Leuk dat je het verhaal al zo vroeg gelezen had.