Totaal aantal pageviews

donderdag 5 maart 2020

Van Eyck-gekte?

Zoals ik al eerder vertelde, ben ik bezig met een cursus kunstgeschiedenis. Gegeven door een uitstekende, leuke docent, met een uitgesproken voorkeur voor de Middeleeuwen. Dat spreekt hij dus ook luid en duidelijk uit.
En zo ongeveer vanaf de eerste les, toen het nog helemaal niet over de Middeleeuwen ging,  heeft hij iedere keer melding gemaakt van de van Eycktentoonstelling die er toen aan zat te komen. Die zou bijzonder zijn en uniek en we moesten toch allemaal echt gaan en op tijd kaarten bestellen want de halve wereld zou er op af komen enz. enz.
Door hem is mijn belangstelling voor Middeleeuwse kunst gewekt, want die had ik nauwelijks. En ik besloot al snel dat ik die tentoonstelling zou gaan zien. De docent heeft het nog niet in de les behandeld trouwens. Dat komt nog wel. Er was wel al een en ander op televisie te zien en in de kranten te lezen, dus onvoorbereid was ik niet.

Als zoiets bijzonders in Amsterdam te zien zou zijn, zou er denk ik sprake zijn van van Eyckgekte.
Dat was in Gent niet het geval, al was er wel een en ander te zien.
Met de tekst OMG van Eyck was here.
Kijk nu even naar het vakje linksonder. Daar staat  niet 'was' here, maar 'is' here.
En dat klopte helemaal want het gerestaureerde Lam Gods vind je in de kathedraal waar dit spandoek hing. Leuk!
Nou verder zag ik niet zoveel gekte. In een etalage hoeden en strikken merkte mijn man nog dit op:
 Er was de muurschildering die ik afgelopen maandag liet zien. En tenslotte dit.:





Deze drie waren natuurlijk allemaal naast elkaar geplaatst. Dus als je aan de overkant liep was het een soort strip. Zo goed gedaan. Vrie wijs gedoan.

Tja, nu heb ik het nog steeds niet over van Eyck zelf gehad. Alleen maar over patat en gekkigheid. Het is niet anders.



16 opmerkingen:

Marlou zei

Ha Bertiebo,

jaja... je bouwt het aardig op!
Ik snap het! Je wilt ons natuurlijk nieuwsgierig maken.
Gelukt!
Ik ben heeeel benieuwd!

groetjes!

Nietzomaarzooo zei

Gelukkig hebben we de foto's nog (als je niet naar Gent kan reizen). Wat leuk die strip. Nemen ze zichzelf niet te serieus (gelukkig).

sjannesblog.com zei

Het is duidelijk, dat je reisje indruk heeft gemaakt. Ik vind het nu al leuk!

Sjoerd zei

Mooie beelden, maar die patat met stoofvlees staat op mijn netvlies gebrand, En bij Bar Beton hadden ze dat niet...

Judy zei

Die laatste foto met de lopende mensen ervoor, echt prachtig contrast! Toen en nu.

Mevrouw W. zei

mijn schoonmoeder noemde ook al een paar dingen op waar ze graag naartoe wil en daar zaten Gent en Van Eyck ook tussen. Voor ons niet zo ver, dus wie weet gaan wij daar ook wel een kijkje nemen...

Anne zei

Kort voor en na de opening van de tentoonstelling is er hier toch wel behoorlijk wat Van Eyck-gekte geweest. Het kwam een beetje in de buurt van een overdosis. Maar nu is het inderdaad weggeëbd en kunnen we weer rustig verder :-)

Onliemie zei

Zo leuk allemaal. En zo'n cursus! Daar droom ik ook van. Ooit eens!

Onliemie zei

Ah ja, hopelijk is de griep intussen achter de rug?

KnutzEls zei

Ik vond het ook wel meevallen met de Van Eyck uitingen in Gent. In Nederland zou je om je oren geslagen worden met van alles, van agenda's tot zakdoekjes.

biebkriebels zei

Ze maken er wel humoristische reclames!

Anoniem zei

Vrie wijs en leutig om da ier te zien en te leezn!

schrijfselsvanmij zei

Ze zeggen dat wij Nederlanders nuchter zijn, maa4 de Belgen zijn nog nuchterder?

Emie zei

Wat is het toch heerlijk als je een bevlogen docent treft. Trouwens, jij kan er ook wat van! Volgens mij willen al je lezers naar Gent nu.

Marthy zei

Wat is het toch een leuk volk, die Belgen. Heerlijke humor.

Anoniem zei

Ik ben ook dol op geschiedenis. Later, als ik groot ben, dan ga ik ook dit soort dingen doen hoor.