Totaal aantal pageviews

dinsdag 3 maart 2020

Het allerlekkerste patatje ooit.

We waren een nacht en anderhalve dag in Gent en daar at ik  het allerlekkerste patatje ooit. Zo  zag het er uit:

Dit was geniaal, dit was perfect.
En eerst was ik er eigenlijk gewoon aan voorbij gelopen. De zaak waar we het kochten heet namelijk 'Het Frites Atelier' en dat leek me een onzinnaam.

's Avonds in Gent, waren we moe.  We hadden eigenlijk niet zo'n zin om uit eten te gaan.  We dachten we nemen wel een patatje mee naar het hotel en kruipen lekker in bed.
Zo gezegd zo gedaan en dat was een goede beslissing
Want oooooh wat was het lekker. De prijs, die was ook lekker, 8,75 p.p.
Die prijs waren we  heel snel vergeten en het was altijd nog goedkoper dan uit eten met alles er op en er aan. Dat doen we normaal gesproken graag hoor, daar niet van. Maar dit was in ons geval zo veel beter!

Enfin, de volgende dag gingen we,  na alle tentoonstellingen en voor we onze spullen uit het hotel ophaalden en terug gingen naar het station, nóg een keer en deelden deze portie,  die je op de foto ziet.
Spijt als haren op mijn hoofd nu,  dat we niet allebei nog een portie hebben genomen.
Deze keer ontdekten we (eindelijk), dat dit de zaak was van Sergio Herman. Ik had er over gelezen, maar had er nooit meer aan gedacht.

Sergio Herman, ik zag eerder een boeiende documentaire over hem en zijn werk. Een bevlogen kok.
Sergio Herman, de Zeeuwse Chef,  die een restaurant had met drie Michelin-sterren en zich zelf toen een nieuwe uitdaging gaf: frites.
Hij vond dat net zo'n uitdaging als het maken van een topgerecht.
Dus dat werd aardappelen testen (anderhalf jaar lang) en uiteindelijk kiezen voor Zeeuwse aardappelen. Mayonaises bedenken, bakmethodes uitproberen, zout verzinnen (gewonnen uit zeekraal). Hoe dik, hoe dun?  De schil hoe?
Enfin, echt zeer goed gelukt.
Er was keuze uit meerdere varianten, wij kozen frites met stoverij. Gestoofd rundvlees in Petrus oud bruin bier en geserveerd met verse tuinkers en ingelegd mosterdzaad.

Moet ik nog meer zeggen? Nee hè.
(Hoewel het stadswapen van Amsterdam boven de deur prijkte, daar in Gent, is er geen zaak in Amsterdam. Tot mijn grote vreugde wel in Den Haag en heel toevallig komen we daar wel eens... )






29 opmerkingen:

guusje zei

O wat lekker! Een reden te meer om weer eens naar den Haag te gaan.

Elizabeth zei

Een delicatesse... En zo mooi opgemaakt ook!

Emie zei

Het water loopt me in de mond!

Marlou zei

ha Bertiebo,

wow... wat een kunstzinnige en lekkere frites!
Die zou ik wel in Haarlem willen...
We hebben hier het Friethuys en het Friethoes en hoe ze allemaal heten.
Ook lekker, natuurlijk.
Maar geen "atelier!"

Groetjes!
Marlou

Ineke zei

Zo vroeg in de morgen en ik heb hier echt zin in, klinkt Heerlijk!!! 🤗

Floor zei

De frietjes zien er heerlijk knapperig en bruin gebakken uit. Hij moest er wel lang over nadenken, maar het is zeker gelukt om echte frites te maken en niet die slappe dingen die ze hier over het algemeen serveren.
Jammer dat je het niet kon meenemen om te bewaren, maar nu maar vaak naar Den Haag :-)

Jolande zei

Het is hier (nou ja nu eigenlijk daar :-) )uitgebreid op tv geweest, dus toen ik de naam las wist ik gelijk waar je het over had.
Fijn dat het je zo gesmaakt heeft.

Nietzomaarzooo zei

Lekker dat zoiets 'simpels' zo heerlijk kan smaken.

nicole orriens zei

Dat ziet er lekker uit zeg. Het water loopt me in de mond. En wat oogt die zaak chique!

Els04 zei

Net over mijn werk is er ook een zaak van hem :)

Anita Willems zei

Oooh, wat geweldig dit!
Ik kan het wel waarderen van deze kok om zo met eten bezig te zijn. Zijn naam komt me ook bekend voor.
Ik denk dat ik nu een bezoek moet brengen aan Gent.
Of Den Haag.

Judy zei

Oei, ik heb net ontbeten, maar dit zou er ook nog wel in gaan! :)

Adriaantje zei

O wat lekker, van dit soort eten ben ik fan.
Laatst heb ik met zoon en schoondochter ook zoiets gegeten in Ede.
Daar heette het eethuis "Het Frietje"
Het begon al met keuze: frites uit diepvries of zelfgemaakte.....

sjannesblog.com zei

Ik zal de naam onthouden! Goede reclame maak jij.

Kitty zei

Ooooo, slúrp...!

biebkriebels zei

Het water loopt me in de mond als ik die eerste foto zie, de Belgische frieten zijn zo lekker.

Ferrara zei

Dat is nog eens een uitstekend alternatief voor uit eten gaan. Dwalen in een stad is fantastisch, maar ook een aanslag op je fysiek, soms ben je te moe om nog weer de straat op te gaan om de inwendige mens tevreden te stellen.

Anoniem zei

Het water komt me in de mond. Dat we daar niet aan gedacht hebben toen we zaterdag in Gent waren. De frietjes van Sergio heb ik nog niet geproefd, maar nu gaat het er beslist eens van komen! Wat een lekker blogje.

Marthy zei

Lijkt me echt ontzettend lekker.

Sjoerd zei

Daar moet ik dan eens echt naartoe gaan... Ik ben verzot op frites met stoofvlees. En dat stoofvlees ziet er echt super uit.

Ageeth Mooij zei

Ik vind de foto goed gelukt, het ziet er heerlijk uit!

In de weer zei

Oh nou, dat ga ik onthouden !

Mrs. T. zei

Ik zou er bijna voor naar Gent (of Den Haag) rijden. Of Arnhem of Utrecht, want daar zitten ze blijkbaar ook.

Happy Earl Grey zei

Heerlijk zeg en ik heb daar in Den Haag weleens een frietje gegeten. Leuk om het verhaal erachter te lezen, want dat was mij onbekend, maar ook dat Haagse frietje was heerlijk.

Marleen zei

O heerlijk!

Onliemie zei

Dat was gewoon een culinaire sterrenfriet! Blij met je verhaal want ik wist er zelf niks van.

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
blauwruitje zei

Ik krijg meteen trek!

schrijfselsvanmij zei

Top-kok-frietje dus, lekker