Totaal aantal pageviews

zondag 15 maart 2020

Nomen est Omen

Een schilderij van Joost Conelisz. DROOCHSLOOT. (1586 en 1666) Gemaakt in 1650. Rivierzicht


En daar is Marga weer.
In Trouw zag haar man een stukje over Gerard PONT, kapitein bij rederij Doeksen op de veerboot naar Vlieland.
En uit een andere krant,  De Stem:
Emilie de VET, hoogleraar consumptie en gezonde leefstijl aan de Wageningen Universiteit.
Dan in EenVandaag: 
Bas EICKHOUT over het kappen van bossen in de USA voor groene energie.
En de laatste voor deze keer en weer van Marga: 
De nieuwe voorzitter van de Watersportvereniging De Kogge in Tholen heet: Peter de WATER!!

NB: Daarnet stond hier nog een ander schilderij. Mirjam, een zeer oplettende kijker(!) meldde me dat ze het schilderij van Droochsloot niet kon vinden. Dat klopte dus, want dit is het juiste schilderij. Ik had me vergist, zoveel foto's had ik gemaakt van de tentoonstelling Koele Wateren in het Westfries Museum in Hoorn. En deze twee stonden in mijn mapje naast elkaar. Nu klopt het. Kitty was ook wakker en meldde dat de kunstenaar er wel erg lang over had gedaan. Namelijk van 1586 tot 1666. Ook dat heb ik veranderd.

19 opmerkingen:

Miriam zei

Op Wikipedia lees ik dat hij op een bepaald moment Droochsloot als achternaam is gaan gebruiken. Toch een beetje anders dan de hedendaagse gevallen van mensen die hun achternaam over het algemeen gewoon geërfd hebben van hun ouders.
Ik kon trouwens van het schilderij "Rivierzicht" helaas geen afbeelding vinden op internet.

In de weer zei

Alweer hartstikke leuk !

Sjoerd zei

Dat is waar ook, deze hebben we ook nog, grappig weer.

Kitty zei

Daar heeft die Droochsloot dan ook lang over gedaan... 😜

Judy zei

Grappig! :)

miekequilt zei

Hè, dat doet goed, een vrolijk begin van de dag. Bedankt Bertie en Marga.

Bertiebo zei

Het 'echte' schilderij hing tot voor kort op de tentoonstelling 'Koele Wateren' in het Westfries Museum in Hoorn. Dat was een reizende tentoonstelling. Het hangt nu in Zutphen. Maar daar is het museum ook gesloten. Dank voor je alerte reactie, Miriam. Ik heb het meteen veranderd

Bertiebo zei

Jij ook bedankt, Kitty. Ook dat heb ik aangepast

Jolande zei

Leuke namen zijn dat weer.

Ferrara zei

Als je er oog en oor voor hebt, heb je extra plezier.
Antwoord op je vraag. Hier alles rustig. We doen ons best dat zo te houden.

Neeltje zei

Mooie sfeer!

s.c zei

Zo vond ik tandarts Jamin praktijk voerend op de Middenweg in amsterdam ook zo leuk.(Nu niet meer).

Nietzomaarzooo zei

Leuke rubriek

Emie zei

Alweer komt nu Tholen op mijn pad. Ik zal de heer De Water de groeten van je doen!

Bertiebo zei

En Marga graag

Marleen zei

😁 altijd leuk om te lezen.

Marthy zei

Gek is dat maar ik zie dit soort dingen nooit terwijl ik best een taalmens ben. Ach, het zij zo.

Mirjam Kakelbont zei

Ze blijven leuk! Stuk voor stuk.

Kitty zei

Net iets van Droochsloot bij Tussen Kunst en Kitsch :)