Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 maart 2020

Zoek het maar uit!

Kijk eens  aan, dat ruimt toch lekker op hè. Ik ben bezig met het uitzoeken van oude papieren en met het scannen van foto's. Dat vertelde ik al hè.
Van die papieren kan niet veel weg. Ik heb tenslotte een uitgebreid nageslacht. Er zijn er allicht een paar bij die later interesse zullen hebben.
Zoals ik dat nu ook heb.
De foto's gaan bijna allemaal weg na het scannen. Maar er zijn een paar lievelingsfoto's die ook nu nog niet weg mogen.
Ik heb het zo gedaan: 
Bij Ikea heb ik vijf platte dozen gekocht en die mogen gevuld worden met echte foto's die ik wil houden en met papieren.
Een doos voor mijn moeder en haar kant van de familie. Daar zit bijvoorbeeld het boekje in waarin,  toen ze opgeleid werd tot verpleegster, haar verrichtingen werden afgetekend. En haar boodschappenbestelboekje  bij AH eind jaren vijftig. 
Een doos voor mijn vader en zijn kant van de familie. Met daarin o.a een  brief van mijn grootvader, waarin hij mijn vader toestemming verleent om te gaan varen. 
En een doos voor mezelf. Daarin zit mijn poeziealbum, mijn lievelingsfoto van mijn man, spelend op straat  en mijn allereerste rapport. Met voor lezen een 8¡½. Daar ben ik trots op.

Alle andere rapporten en diploma's heb ik weggegooid.
De laatste  twee dozen moeten door Frits gevuld worden. Die is ook al bezig.
En dat, die vijf dozen samen met de USB- sticks, dat moet het zijn. Meer mag niet.

Wat je hier ziet, is nog maar een klein deeltje van wat al weg is gegooid.
Afgezien van nadenken en keuzes maken is het ook gewoon nog een heel gedoe om papier en foto's te scheiden.
Papier waar de foto's opzitten,  hoort in de papierbak natuurlijk. Maar foto's moeten in de bak restafval vanwege de chemicaliën. Dus dat moet allemaal losgetrokken worden.

Enfin, tijd genoeg op dit moment. Sinds gisteren



26 opmerkingen:

Marlou zei

Goed idee, Bertiebo!
En een 8½ voor lezen...
Je was toen al een kei, super!

Groetjes!

pourquoi pas ??? zei

oei foto's wegdoen vind ik wel heel erg moeilijk. Ik heb er duizenden en allemaal in albums.

Marthy zei

Oei, dit vind ik wel heel streng. Ik kan goed weggooien maar met dit soort dingen heb ik (nog) moeite alhoewel ik besef dat ik er eens aan moet beginnen.

Nietzomaarzooo zei

Mooi rapport!
Flinke klus, maar wel fijn als het gedaan is. Voor het nageslacht.

sjannesblog.com zei

Wat een klus! Ik heb sowieso moeite met dingen wegdoen, maar foto's, o jee!

nicole orriens zei

Ik vind het knap van je. De moed zinkt mij bij voorbaat in de schoenen bij dit soort klusjes op het moment.

Jeanette Renting zei

Jij bent best rigoreus in mijn ogen. Maar doe het op je eigen manier, dat is denk ik het beste. Ik heb net een blog geschreven over mijn opruim-avonturen. Komt morgen online. Ben benieuwd wat je daarvan vindt.

schrijfselsvanmij zei

Foto’s kan ik niet wegdoen, de rest lukt aardig

Adriaantje zei

Wow, ja dat staat hier ook te wachten....vind het wel "leuk/fijn/mooi/moeilijk" weet niet zo het goede woord ervoor.
Ik heb al m'n oude school usb-sticks al vol.

KnutzEls zei

Dat is een flinke klus. En met lastige keuzes.... Dat wacht hier ook al een tijdje...

Floor zei

Oeps, ik gooi foto's en kaarten ook altijd in de papierbak.
Toen ik wat foto's over had heb ik daar twee mooie grote collages van gemaakt in grote lijsten en die hangen in de w.c. Erg leuk om naar te kijken als je daar zit :-)
Misschien een idee?
Sterkte met het opruimen, je hebt nu de tijd, alle musea zijn toch dicht.

miekequilt zei

Wat een gedoe, opruimen. Wij zijn ook begonnen en ik vond mijn rapporten ook terug. Ik had zeker niet zulke mooie cijfers als jij. Die vijf dozen krijgen jullie wel bol, denk ik.

Sjoerd zei

Toch lijkt het me een leuke bezigheid...

Els04 zei

Moedig. Maar inderdaad een goed moment nu!

Neeltje zei

Goed bezig!

Ferrara zei

Oef, alle diploma's en rapporten weggedaan? Dat zou ik nog niet kunnen. Alle studieboeken zijn hier al wel de deur uit en de garage heeft onlangs ook weer een beurt gehad. Je bent dapper bezig.

Anoniem zei

Een mooi werkje op deze dagen. Ik vind het heel moeilijk om zulke dingen weg te gooien... Dat wordt nog een zware klus.

Judy zei

Dat staat ook op mijn to-do-lijst: foto's scannen en digitaal bewaren. Ik vind die dozen een geniaal idee. Ik ga dat van je overnemen.

Emie zei

Slimme verdeling die je maakt en ook handig om de capaciteit beperkt te houden. Ik ben ook met soortgelijke klus bezig, het is er de juiste periode voor!

blauwruitje zei

Een heel klus maar zo fijn als je dat allemaal mooi geordend hebt. Ik heb hier nog 6 dozen met dia's staan.

Marleen zei

Bij zo’n klus komen jaren vol herinneringen voorbij.
Leuk zo’n rapportboekje!

Mrs. T. zei

Ik weet niet of ik vooruit zou komen bij het opruimen van dat soort dingen. Zoveel na te lezen, te bekijken. Succes!

In de weer zei

Ik heb dat verdelen van de foto’s zo’n vijftien jaar geleden al gedaan. Voor elk kind een familie album gemaakt en die komen nog regelmatig voor de dag.
Onze zoon heeft ze ook nog, voor de zekerheid, allemaal gescand :-)

anja zei

Sinds gisteren??

Bertiebo zei

Ja ik bedoel nu mijn werkplekken allemaal gesloten zijn en ik nergens naar toe ga met het o.v

Miriam zei

Een kleine computertip: USB-sticks blijven niet gegarandeerd goed op de langere termijn. Ik zou de scans zeker nog ergens bewaren, bijvoorbeeld op een externe harde schijf of op een online opslagplek (onedrive).

Succes met deze klus, Miriam