Totaal aantal pageviews

vrijdag 9 juli 2021

Bont

Het is al bijna vijf jaar geleden dat ik schreef over de bontjas van mijn moeder. Hier, klik    
Ik wilde toen de bontjas van mijn moeder niet weggooien en dat heb ik ook niet gedaan. 
Ik wilde er iets van laten maken en daartoe moest ik naar het oude stadje Heusden, want daar zit Bontatelier 'Zacht'. 
Hoe dat allemaal gegaan is en wat er van mijn moeders jas wordt, dat vertel ik later. 


Maar ja, Heusden is niet naast de deur, we hadden de afspraak op zondag, een heerlijke zonnige zondag  en knoopten er uiteraard een rondje Heusden aan vast. 

En na het atelier was deze gevelsteen zo ongeveer het eerste dat ik zag. Blogvriendin Marthy was me voor geweest in Heusden. Zij heeft op haar blog al veel laten zien. Onder andere deze grappige gevelsteen. 
Marthy kwam niet achter de betekenis. Er stond ook niets bij. Maar ik heb het gevraagd aan een man die ik inschatte als bewoner. Hij vertelde me dat het een idee was van vijf plaatselijke ondernemers die zo laten zien wat hun werk is. Je ziet een molen en een schoen, een fles, gereedschap en een rol papier. Nou, dan mag je verder gaan raden wat de beroepen zijn. 


En verder in Heusden? 
Je kunt er een fijne rondwandeling maken. Wat wij deden. Je komt er dan achter dat het een echte oude vestingstad is. Met wallen en kanonnen. 
Het barst er van de prachtige oude panden, gezellige straatjes, mooie doorkijkjes ,  nog veel meer gevelstenen. 
Er is een mooie molen, of eigenlijk moet ik zeggen er zijn mooie molens.


Er is een mooie heemtuin, een haven,  er is echt veel om te bewonderen. En het belangrijkste: er hangt een bepaalde en mooie sfeer in dat stadje. Ik kan het niet precies omschrijven, maar oud, goed verzorgd. 


Een deel van die sfeer wordt bepaald door de rode daken. Mooi om te zien.  Ja Heusden... als je nou niet kunt bedenken waar je in Nederland eens zou willen rondkijken, dan is Heusden wel een idee. Vonden wij. 

In november ga ik nog een keer. Dan om te halen wat eerst mijn moeders jas was. Spannend!




20 opmerkingen:

Judy zei

Ja, spannend, ben benieuwd. En wat een leuk stadje, Heusden, mooi doorkijkjes!

Iris Flavia zei

I read your other post and, well fur is for animals, I agree. But I wear my Mum´s leather coat.
"Funny" enough people accept leather clothes, be it shoes or whatever...

Great pictures and looking forward to what they made from the jacket.

miekequilt zei

Jaren geleden waren wij hier ook. Een enig stadje inderdaad. En nu was jij er voor je moeders bontjas. Ik ben heel benieuwd wat je er van laat maken. Nog even geduld hebben. Voor jou helemaal spannend.

Elizabeth zei

Ja, Heusden is een mooi plaatsje. Niet eens zo ver bij ons vandaan. Maar ik vind het altijd weer leuk om een plaats door de ogen en via de foto's van iemand anders te zien!
Spannend wat er van die bontjas gemaakt zal worden, al heb ik wel een idee...

Anoniem zei

Mooie woongeving en stadje. Mooie foto.
De gevelsteen beelt dus verschillende beroepen uit.

Emie zei

Wij lieten Heusden ongemoeid toen we in het voorjaar Gorinchem en omgeving bezochten. Daar heb ik nu spijt van dus dat gaan we nog een keer inhalen.

Sjoerd zei

Schoenlapper, Molenaar, Schrijver, Bierbrouwer en een Smid. een gokje van mij

nicole orriens zei

Wat een prachtig dorpje is dat! Ik ben erg benieuwd wat er met de jas van je moeder is gedaan!

Floor zei

Ben echt super nieuwsgierig wat er van je moeders jas wordt gemaakt.
Leuk stadje Heusden, nog nooit geweest.

mar zei

Ik ben nieuwsgierig naar wat er van jouw moeders jas wordt gemaakt.

Jeanne zei

Benieuwd wat er straks gaat worden van je moeders jas.

schrijfselsvanmij zei

Leuk stadje!

biebkriebels zei

Heusden is echt een mooi stadje, hadden er vroeger kennissen wonen en het goed bekeken toen. Ben benieuwd wat je van een oude bontjas kunt maken. Heb er ook nog eentje van mijn moeder in een kast hangen....

Marlou zei

Dag Bertiebo,

leuk... Heusden.
En inderdaad niet naast de deur...

tot over een week of 6! Ik hoop je bontjas berichtje nog wel te lezen!!
Een fijne zomer wens ik je toe...

Groetjes, Marlou

In de weer zei

Ja, een mooie vestingstad, er is een tijd geweest dat we er wel zo’n dertig keer per jaar naar toe fietsten.
Dat was voor de tijd dat ik een blog had. Misschien moesten we dat maar weer eens doen ( als we vakantie hebben ;-)

Neeltje zei

Nou, jij weet het spannend te maken. En pas in november? 😲

Miriam zei

Ahum, eerlijk gezegd moest ik zelfs opzoeken waar Heusden precies ligt. Terwijl het niet eens zover weg is vanaf Utrecht. Dankjewel voor de tip, ik zie ons daar nog wel eens terechtkomen om rond te kijken!

Mrs. T. zei

Ja, is heel erg mooi daar. Ben benieuwd naar wat er met de jas gaat gebeuren.

Ferrara zei

Heusden, een bezoek meer dan waard, meerdere keren kan ook geen kwaad.

Charlie zei

Bertie wat een bijzonder verhaal over de bontjas van je moeder! En dat je een adres vond om er weer iets moois van te laten maken in het schattige dorpje Heusden! De jas krijgt nu nog meer betekenis. Ik heb het bont atelier opgezocht op internet , erg interessant en had nooit gedacht dat er zoiets nog bestond. Als je moeder dit eens zou weten : dat haar jas weer een vervolg krijgt in het heden en jou zoveel plezier geeft. Ben heel nieuwsgierig naar je bezoek in november en velen met mij!