Totaal aantal pageviews

donderdag 22 juli 2021

Nog een keer Maria


Kijk,  hier zie je een schilderij van Rembrandt. 
En met dit schilderij is wel iets bijzonders aan de hand. 
Om te beginnen is dit schilderij gestolen. Bij een grote kunstroof was dat, vanuit een museum in Boston. In 1990. 
Voorzover ik kan nagaan is het doek nog niet terug gevonden. 

De titel was: A lady and gentleman in black. 
Maar wie zijn die lady en die gentleman?  Dat was niet bekend. Wel werd aangenomen dat dit een huwelijksportret was. 

Anneloes Timmerije ondertussen,  vond het gek dat er van haar hoofdpersoon, Maria van Aelst, geen portret te vinden was. Een bekende en rijke persoon? Hoe kon dat?

Ze legde de vraag voor aan Rudolf Smeets, een kunstenaar en een kunsthistorisch onderzoeker en die vond het ook gek. 
Hij zei: Er is wel een schilderij, maar we weten nog niet waar het hangt. 
Smeets ging zoeken, dook er in en kwam terecht bij dit schilderij. 
Het mooie is dat het dateert uit 1633 en dat Maria en haar derde man, vanuit Batavia, precies in 1632, even terug waren geweest in de Republiek. Niet onwaarschijnlijk dat ze zich toen hebben laten vereeuwigen. 

Maar dat is niet alles. 
Er waren wél twee portretten van de man van Maria, van Antonio van Diemen. 
En met gezichtsherkenningssoftware, kwam men tot de conclusie dat die twee portretten voor 99,5 % overeenkomen met 'de gentleman in black' van het schilderij. 

En als hij Antonio van Diemen is, dan moet zij wel Maria van Aelst zijn. Want Antonio trouwde maar een keer. 

Hoe dan ook, een afbeelding van het schilderij prijkt op de omslag van het boek. 
Zo zag Maria er uit. 



Misschien, heel misschien. Want zekerheid is er niet!

Hoe dan ook, ik vind zo'n speurtocht geweldig en echt de moeite waard. 

13 opmerkingen:

Judy zei

Wat interessant, zulke historische speurtochten!

KnutzEls zei

Ik kijk naar "this is a robbery" op Netflix en dat gaat over de Boston kunstroof. Het is nog steeds zoek. Zonde....

miekequilt zei

Wat een verhaal. Het zou mooi zijn als dit Maria en haar man zijn.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Heel leuk om te lezen. Deze Maria is een knappe vrouw, dus dat met al die huwelijken kon best eens kloppen

Kitty zei

Ik ben niet zo van de klassiekers, maar dat wist je al. Dit achtergrondverhaal vind ik wel weer intrigerend!

biebkriebels zei

Wat zonde dat het schilderij gestolen is en niet meer bewonderd kan worden in een museum.

Sjoerd zei

Dat maakt zo'n boek nog waardevoller.

Ferrara zei

Je maakt het met dit verhaal extra boeiend. Ik ga Maria en haar mannen reserveren.

Emie zei

Deze toevoeging kwam mij bekend voor. Blijkt dat ik een groot krantenartikel over dit schilderij voorin het boek heb bewaard. Dat was ik dan weer vergeten!

zeeuws knoopje zei

Via kobo plus is het boek te downloaden, heb ik gisteren direct gedaan en ik ben al in het boek begonnen!

Griemmank zei

Heel leuk, zo'n speurtocht. Ik heb het boek in ieder geval gereserveerd bij de bieb. Dank voor je tip wederom :-)

Jeanne zei

Wat leuk, de speurtocht en de manier waarop je erover vertelt.
Ik dacht eerst “mwah… oude portretten….”
Maar ik vind het ineens heel interessant!
Toch maar het boek Ehm….aanschaffen?
Zouden ze het hebben bij de onlinebibliotheek?
Toch eerst maar eens daar kijken.

Jeanne zei

Wat leuk, de speurtocht en de manier waarop je erover vertelt.
Ik dacht eerst “mwah… oude portretten….”
Maar ik vind het ineens heel interessant!
Toch maar het boek Ehm….aanschaffen?
Zouden ze het hebben bij de onlinebibliotheek?
Toch eerst maar eens daar kijken.