Totaal aantal pageviews

dinsdag 20 juli 2021

In het museum

 


Een van de redenen dat ik het zo leuk vind om in het museum 'te werken',  is dat je soms in een leuk gesprek terecht komt met een bezoeker. 
Naar aanleiding van dit portret bijvoorbeeld,  het is Eva Ment, de vrouw van J.P. Coen.  Het doek hangt,  naast het portret van Coen,  in de V.O.C.zaal van het Westfries Museum. 

Déze bezoekster was er met haar kleindochter, een meisje van een jaar of dertien, veertien en ze was volop aan het vertellen. 
Ik vroeg aan het meisje of ze het interessant vond. 
'Ja', zei ze, 'zonder oma zou ik bijna niets van geschiedenis weten, mijn ouders gaan echt nooit naar een museum'. 
Haar oma lachte tevreden.  

'Die vrouw heeft heel wat meegemaakt',  zei ze tegen mij. 
Dat bevestigde ik. We hadden allebei het boek van Simone van der Vlugt gelezen, klik
'Nou',  zei ze toen, 'ik heb een nog veel interessanter boek ontdekt. Daarin lees je nog veel meer over hoe het er in die tijd aan toe ging en hoe bijvoorbeeld zo'n zeereis was,  die Eva ook maakte. 
Het boek gaat niet over Eva, maar over een tijdgenoot, Maria. Echt hoor, dat zou u moeten lezen'. 
Ze noemde de titel. 

Nou loop ik daar rond met in mijn ene broekzak een portofoon, in mijn andere zak een telefoon, een paar sleutels, een zakdoek en voor de zekerheid een mondkapje. En dan moet ik de bezoekers natuurlijk een beetje in de gaten houden en dat het verplichte en gladde groene sjaaltje behoorlijk blijft zitten en afstand bewaren...
Zeker geen pen en papier bij de hand.  Ik moet dan een uur op die verdieping van de V.O.C. zaal blijven en dan zak ik voor het volgende uur een verdieping. Ik heb dan eigenlijk geen gelegenheid om iets op te schrijven, ik dácht er niet eens aan. Ook niet dat ik het zonder pen en papier in mijn telefoon had kunnen noteren. En trouwens dat vind ik dan weer zo stom staan,  als ik op mijn telefoon sta te kijken. 

Maar wonder boven wonder wist ik de titel en de schrijfster nog toen ik thuis kwam aan het eind van de middag. Ik reserveerde het boek meteen in de bieb.
Nu ben ik het aan het lezen. Misschien dat ik er een andere keer iets over vertel. 

17 opmerkingen:

mar zei

Veel leesplezier.

Judy zei

Daar ga je vast iets over vertellen, over dat boek! Lees maar snel uit! ;)

Anoniem zei

Mooie schilderij. Nu ben ik wel wel nieuwsgierig hoe het boek heet. We zullen het wel horen als je over het boek gaat schrijven. Veel leesplezier.

KnutzEls zei

En ik ben benieuwd welk boek het is. Ik drnk dat ik het al gelezen heb. Het is zo'n interessant gegeven.

nicole orriens zei

Ik vind de 'mode' uit die tijd altijd fascinerend! Dat kan toch niet fijn hebben gezeten denk ik dan, zo'n enorme kraag?!

berber zei

kon je de naam niet op je telefoon (bij notities oid) zetten?

Kitty zei

Zou ik ook niet doen hoor, in de telefoon noteren tijdens diensttijd. Knap dat je het nog wist en we gaan er vast nog wel meer over horen. :)

Céline zei

Ik noteer veel op mijn telefoon, maar niet tijdens werk.
Vind dat ook geen gezicht, om achter de Service-balie van Ah op je mobiel te kijken.
Ik kijk alleen als het voor werk is, om bijv vervanging te regelen of mededelingen.

Emie zei

Ik denk te weten over welk boek het gaat en ik ben het met die leuke mevrouw eens: omdat je geïnteresseerd bent in geschiedenis is dit echt een boek voor jou.

Sjoerd zei

Haha, nou maak je ons ook nieuwsgierig.

Marthy zei

Dit ga il lezen en ik weet nu al dat ik er van ga genieten.

miekequilt zei

Nou ben ik toch wel heel benieuwd naar de titel van het boek. Ik ga eens even op Google kijken. En trouwens, wat een prachtig schilderij. Wat zagen de ( rijke) vrouwen er toch prachtig uit toen.

elly zei

Lijkt me leuk werk in een museum werken. Veel leesplezier hoor.

Marleen zei

Leuk dat je daar weer aan het werk bent.
Ik heb wel eens iets als een notitie in mijn digitale agenda gezet, om te onthouden. Weer makkelijk terug te vinden 😅.

Ferrara zei

Wat fijn voor je dat je weer op zaal kunt staan. Ook ik ben nieuwsgierig naar het boek.
Het schaduwspel heb ik gelezen.

sjannesblog.com zei

Ben benieuwd!

Jeanne zei

Leuk, die tips van bezoekers. Benieuwd naar het boek.

Overigens, sinds kort weet ik dat één lijn in de stamboom van de familie van mijn moeder, Hoogerwerf , terugvoert naar de VOC in Hoorn. Een van mijn “opa ‘s “ moet daar een hoge pief geweest zijn.
Ben je de naam “ Hoogerwerf” wel eens tegengekomen?
In jullie museum bijvoorbeeld?
Dat zou wel heel toevallig zijn.