Totaal aantal pageviews

zaterdag 31 juli 2021

De dochter van Maria Kalkman

Als er nieuwe aanwinsten zijn in de bieb, krijg ik daar een mailtje over. Je kunt dan meteen reserveren.
Dat deed ik met dit boek. Een thriller en daar had ik nou net zin in!
Van de schrijver had ik nog nooit gehoord: Gerard Nanne.
Wel raar, want hij heeft al heel wat boeken geschreven, zag ik later. 

Bovendien gaat het over een rechercheteam in Hoorn en woont de schrijver in West-Friesland.
Dat leek me wel leuk en inderdaad, als er dan bijvoorbeeld sprake is van het Julianapark, de Westerdijk of de afslag Avenhorn, weet ik precies waar die plekken zijn en zie ik het voor me. 

Enfin, ik had net een paar andere gereserveerde boeken uit en begon meteen in dit boek. Het is zo'n boek dat je eigenlijk niet weg kunt leggen. 
In dit geval vooral omdat ik met geen mogelijkheid kon bedenken hoe het af zou lopen. Dat is goed vind ik. De ontknoping moet verrassend zijn. 
Het boek is makkelijk en vlot geschreven. Met korte hoofdstukken. 
Heel lastig om te vertellen waar het over gaat zonder te veel van de plot te verraden. 
In ieder geval worden er een paar moorden gepleegd. Dat is nog niet meteen duidelijk, want de dood wordt veroorzaakt door een vechthond. Dus eerst wordt gedacht aan een loslopende hond, een bijtincident. 
Maar als er meer gevallen zijn op verschillende plaatsen blijkt dat het toch niet te zijn. 
Dus wat is de reden van deze moorden? Wie zit of wie zitten er achter. Het team heeft het er moeilijk mee, maar naarmate ze er dieper in duiken wordt steeds meer duidelijk. 

Dit is het nieuwste boek van Gerard Nanne. Ik ben nu nieuwsgierig naar wat eerdere delen, waarin hetzelfde team optreedt. Dus ik denk dat ik maar eens ga beginnen met het eerste deel. Ik vind het mooi om de ontwikkeling van de personen binnen dat team te kunnen volgen. 
Dus hoewel ik het wel een aanrader vind en ook goed op zichzelf te lezen, zou ik toch zeggen lees eerst de eerdere delen. Dat ga ik zelf ook doen. 
Nou oké, dan alleen de schrijver als aanrader: Gerard Nanne
 

 

18 opmerkingen:

izerina zei

Apart om na zoveel lezen toch een nieuwe schrijver met zelfs een serie detectives te ontdekken

Judy zei

En dat het dan speelt in je eigen woonplaats! Leuk!

miekequilt zei

Leuk, een nieuwe leesserie. Laat je ons weten wat je er van vond?

Jeanne zei

Zo, jij bent voorlopig weer lekker onder de pannen!

Sjoerd zei

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, ik zal de tip doorgeven aan mijn vrouw, die houdt van dit soort boeken,

Emie zei

Bijzonder om weer een nieuwe productieve schrijver te ontdekken.

mar zei

Ik heb ze allemaal gelezen. Heerlijk!

Iris Flavia zei


you sure read a lot - I love to read on the balcony, but weee what a shit#y summer.

Nietzomaarzooo zei

Lijkt me fijn om een schrijver met nog veel nieuwe boeken (voor jou dan) te ontdekken.

Floor zei

Soms kom je bij toeval uit op een schrijver die je nog niet kende.
Dat heb ik ook wel als ik boeken haal uit de gratis boekenkast bij Albert Heijn.

Willy zei

Leuk dat het verhaal zich afspeelt in je woonplaats.

Céline zei

Ik ga eens kijken naar deze schrijver.
Jij hebt meestal leuke boekentips! Ik heb er veel van jouw tips op mijn leeslijst staan, maar de tijd ontbreekt nog wel. Of ik maak er te weinig tijd voor...

Marthy zei

Een goed Nederlandse thrillerschrijver, prima, die ga ik lezen.

Anoniem zei

Dit boek heb ik meteen gereserveerd bij de bieb, Ben heel benieuwd. Groet Tineke.

blauwruitje zei

Dank je voor de tip. Het leest toch anders als je de plekken kent.

blauwruitje zei

Weet je trouwens wat het eerste deel is met dat Hoornse recherche team want daar kom ik niet helemaal achter.
groetjes Sandra

Marleen zei

Ik kende de schrijver ook niet. Dank voor de tip!

Bertiebo zei

@Sandra: Er zijn twee series als ik het goed begrijp. Dit is de serie met teamleider Jillian. En volgens mij is dit de volgorde:

Het stille kwaad
De man van Imelda
Voor het laatst gezien
Zwanendrift
Moordzomer
Lonely boy
Dodenmis
Mama slaapt
Op zoek naar Dawid
Vergelding
De dochter van Maria Kalkman