Totaal aantal pageviews

donderdag 1 juli 2021

Roodkapje

 

Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje van Ineke Reitsma. 
Ik kende haar niet persoonlijk, maar haar naam kende ik wel. Zij is een groot Roodkapjeverzamelaar. 
Niet (zoals ik) alleen káárten, maar echt alles. 
Zij begon in 1975 en had  gigantisch veel. Zo had ze bijvoorbeeld een verzameling Roodkapjeboeken en dat waren er  zevenhonderd. 
Na veertig jaar stopte Ineke met verzamelen. De boeken gaf ze aan het Meertensinstituut. En de andere spullen probeert ze te verkopen. Dat zal misschien best lukken, want er zitten verzamelaars over de hele wereld.

Mij vroeg ze of ik misschien interesse had in wat kaarten. Ja duh, natuurlijk had ik dat. 
Ineke stuurde wat foto's en ik kocht er vijf. Ik had er veel meer willen hebben, maar ja... 

Want wat ik al vaker vertelde: mijn verzameling ontstond toen ik Roodkapjekaarten als voorkeur aan gaf bij Postcrossing. 
Pas heel veel later ben ik een beetje gaan speuren en kocht ik af en toe een kaart of een paar kaarten. 
Maar ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven, dat is nooit de bedoeling geweest. En behalve de beker die ik van Iris kreeg en een klein poppetje uit de Efteling en een paar boekjes blijft het ook echt bij kaarten. 
Een verzameling die  nauwelijks ruimte in beslag neemt en toch erg leuk is. Het speuren is spannend!
Enfin, vijf nieuwe kaarten erbij, met dank aan Ineke! 


(En mocht je geïnteresseerd zijn, hier lees en/of hoor je van alles over de verzameling van Ineke. Klik
En klik)

15 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een leuke kaarten weer. Allemaal zo verschillend en toch echt Roodkapje.

izerina zei

Zou er ook zoveel aan kaarten en andere spulletjes zijn van b.v. sneeuwwitje?

Judy zei

Leuk om die links te bekijken! Er is zo veel te ontdekken aan het verhaal van Roodkapje.

Sjoerd zei

Alles kopen zou ik ook niet doen. Het moet wel een hobby blijven.

Kitty zei

Mooie aanvulling weer. Ik kwam laatst een kaart van bijdehansje tegen maar zag in je archief dat je die al had... :)

Marlou zei

Ha Bertiebo,

het is een enige hobby!
Ik snap, dat je ze liever krijgt...
De meeste hobby's kosten bakken met geld.
Maar Roodkapjekaarten... die moet je eigenlijk gewoon toegestuurd krijgen...

Groetjes,
Marlou

Emie zei

Wat zijn ze weer leuk en lekker ouderwets!

KnutzEls zei

Zoveel verschillende, ongelofelijk. Maar ook wat leuk dat de afbeeldingen een soort tijdsbeeld laten zien.

Rebbeltje ★ zei

Zoek je wel eens op Pinterest...kom er regelmatig plaatjes tegen.
Groetjes

Floor zei

Wat bijzonder zo'n grote verzameling van van alles over Rooskapje. Wie weet komt er een Roodkapje museum.
Maar fijn dat de boeken een goede bestemming hebben gekregen.
Jij hebt er weer 5 leuke kaarten bij.

Nietzomaarzooo zei

Leuke onschuldige hobby met prachtige plaatjes. Genieten lijkt me en ook voor ons.

Bertiebo zei

Mijn verzameling staat ook op Pinterest. Maar ik kijk bijna nooit verder, omdat ik alleen kaarten verzamel

klaproos zei

prachtige plaatjes zitten ertussen, ja een hobby mag wel wat kosten maar geen bakken hé, dan is het niet meer leuk

Ferrara zei

Bertie, wat weer een enig blog over jouw verzameling en die van Ineke Reitsma.
Zo herkenbaar, dat geld uitgeven aan je hobby. Ik speur nog steeds naar hoedenpinnen, een afgeroomde markt, maar spreek met mezelf af hoeveel ik wil betalen.

Iris Flavia zei

Great you got some more!! How fun :-)