Totaal aantal pageviews

dinsdag 27 juli 2021

De Waterwolf


Over dit gebied, de Etersheimer Braak,  heb ik al vaker iets geschreven. 
Omdat het zo'n leuk gebied is hè en omdat het er zo heerlijk rustig is, terwijl  er toch veel te zien is. Veel vogels, veel natuur.  En bijvoorbeeld ook  het diepste punt van Noord-Holland. En het Schooltje van Dik Trom

Wat hebben we hier vaak gewandeld in de tijd dat we nog bijna nergens naar toe konden. 
En al die tijd zagen we dat hier een museumpje werd gebouwd. Spannend, een archeologisch mini-museum. 
Erg mooi van opzet. Sinds kort is het geopend. Je kunt er zo in en het is gratis. Wel even de openingstijden opzoeken natuurlijk. Kijk, zo ziet de buitenkant eruit:


Deze foto heb ik gepikt, mijn foto was zo ontzettend scheef, dat kon echt niet.  Hier zie je dat er nog een zolder is, die was dicht toen wij er waren. 

Als je een stukje verder loopt, langs de molen,  naar de zeedijk en als je dan naar boven klautert, kun je vanaf de dijk goed zien hoe hard er gewerkt wordt aan veilige Markermeerdijken. Aan onze veiligheid dus. 
Dat traject loopt van Hoorn tot Amsterdam. 
We weten allemaal van klimaatverandering en zeespiegelstijging. Dat overstroming dreigt en afkalving. Vechten tegen het water,  vechten tegen de Waterwolf.  
Ik vind de naam van het museum dus erg goed gekozen. 


Wat je binnen ziet zijn recente vondsten die gedaan zijn tijdens de werkzaamheden aan de dijk. Archeologische vondsten. Als ze niet al te groot zijn, die vondsten,  want het is echt een mini-museum. 
(Grotere vondsten, die zijn er natuurlijk ook gedaan,  maar die worden tentoongesteld in het Huis van Hilde, dat is het Archeologiemuseum van Noord-Holland. Maar dat is in Castricum en niet in de buurt van de dijk.)

Daarom vind ik dit juist zo leuk. Je ziet bijvoorbeeld een schattig kannetje, een paar vingerhoedjes, een bijzondere schoen, een schedel, scherven, munten,  nou ja, van alles en nog wat. Alledaagse dingen eigenlijk. 
En als je klaar bent kun je op het terrein iets drinken of eten in de Breek. Of verder lopen naar de molen, of een bepaalde route volgen. 

Ik had een heleboel foto's gemaakt. Om precies te zijn drieënveertig en ze waren allemaal even slecht. Ik weet niet, er is weer iets mis met mijn fototoestel, maar dat zag ik pas thuis. Dus ik zal nog eens terug moeten. 







17 opmerkingen:

KnutzEls zei

Dat het klein is, maakt het juist zo leuk.

Judy zei

Wat leuk, allerdaagse dingen zijn zo interessant. Leuk museumpje.

sjannesblog.com zei

maar terug moeten gaan, vind jij heus niet erg.

Bertiebo zei

@Sjanne: hahaha, je kent me!

Iris Flavia zei

Nice museum! And for free, that´s great. Sorry about your cam!

Floor zei

Jammer dat je foto's niet goed zijn geworden, want ik ben wel benieuwd wat daar allemaal ligt bij de Waterwolf. Inderdaad een leuke naam, en een mooi gebouwtje.
Maar ik vind het eigenlijk wel heel modern zo in de polder vlakbij zo'n oude molen.
Je gaat vast nog wel eens terug, dus de foto's komen wel.

biebkriebels zei

Nou dat is inderdaad een mini museum, maar wel kwetsbaar zo in het niemandsland...

Anita Willems zei

Leuk, hoe dat dak de hoek om gaat.
Jammer van de mislukte foto's, maar al met al is het verhaal erbij wel weer geslaagd.

Jeanette Renting zei

Oh wat leuk. Dit sla ik even op voor als we weer in NH zijn.

Sjoerd zei

Het zijn juist de kleine herkenbare vondsten die het doen.

orriens nicole zei

Rustig en veel te zien. Wat een mooie en fijne combinatie!

Kitty zei

Het gebouw zelf vind ik al leuk!

Marleen zei

Het ziet er heel uitnodigend uit van buiten. Leuk!

Marthy zei

Mooi, zo'n mini-museum, dat zou men in meer streken moeten toepassen.

Emie zei

Geweldig zo'n project. Het bedenken, realiseren en onderhouden daar komt heel wat voor kijken.

miekequilt zei

Wat een leuk museum. En het ligt daar prachtig. Hopelijk wordt het probleem me je telefoon gauw opgelost.

Ferrara zei

Jammer van die foto's, maar teruggaan is geen straf, lijkt me.