Totaal aantal pageviews

woensdag 7 juli 2021

Spaarndammerbuurt (2)

 


Ik werd superblij toen ik dit zag. Ik heb namelijk een aantal verzamelingen. Op foto's. Ze staan allemaal op Pinterest. 
Het is raar, dat geef ik onmiddellijk toe, maar ik heb er plezier in. 
Fietsen, dat is zo'n verzameling. Ronde ramen, dat is er ook een. En hartjes! En dan word ik dus echt blij als ik alle drie de onderwerpen op één foto kan pakken. 
Zoals hier in de Spaarndammerbuurt. 



Nu nog even terug, want het laatste deel van de wandeling daar, was erg gericht op woningbouw. 
Zo kwamen we eerst op het Rode Plein. Het Rode Plein in Amsterdam. 
Het heet niet echt zo hoor, het heet Zaandammerplein. Hier woonden veel communisten en op de dag van de Arbeid, wapperde zo ongeveer uit ieder huis een rode vlag, vandaar de naam. 

Arbeiderswoningen waren het, bedacht door architect K.P.C. de Bazel en gebouwd na de eerste wereldoorlog.  Voor arbeiders. Als je weet hoe sommige mensen toen nog leefden, zal het beslist een verbetering zijn geweest. Maar het is wel raar dat er geen keuken was, wel een spoelhok voor de afwas! 



Tja en verder ben je hier natuurlijk in het gebied van de Amsterdamse School. Met de woningen van Eigen Haard, ontworpen door Michiel de Klerk


Het is heerlijk om daar in die buurt rond te dwalen. En dingen te herkennen. Hoe vaker je er bent hoe beter je het ziet. De golvende lijnen, de stenen, de deuren. Ik ben er ook eens geweest toen het heel erg koud was en ik moet zeggen dat het nu met mooi weer nóg mooier was. 



En tenslotte zo'n tekst, nog niet eens zo ontzettend oud, maar toch is er bijna  een vertaling nodig



19 opmerkingen:

KnutzEls zei

Mooie buurt, je kunt er fotos blijven maken. Nog niet eens heel oud, maar wat een verschil toch al.

Linda zei

I cannot imagine living without a kitchen!

Iris Flavia zei

Oh, yes, that heart gave me an instant smile!

No kitchen?! You tried me with the last one. I 2/3 lost ;-)

Judy zei

Zo leuk dat hartje op de muur! Ik zie ze hier ook steeds. En geen keuken? Dat is nu ongeveer de grootste en belangrijkste kamer van het huis!

Emie zei

Daar wil ik ook wel eens heen, dacht ik. Maar dat gaat er vast niet van komen en dus ben ik blij met dit soort blogs, loop ik een beetje mee door zo'n historische wijk.

Anoniem zei

Leuk dat ze alle drie op de foto staan. Ik vind deze bouwstijl wel wat hebben. Eenvoudig en mooi.

luus zei

Oh als ik die foto's zie denk ik gelijk terug aan de jaren dat ik er woonde. Zo'n leuke buurt is het! Mooi he, die bouwstijl :)

Mormorsweb.blogspot.com zei

Oh, ik zou best een paar dagen met jou willen rondwandelen in Amsterdam.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Oh, ik zou best een paar dagen met jou willen rondwandelen in Amsterdam

biebkriebels zei

Ik vind het een van de mooiste buurten van Amsterdam. Heb vanaf mijn zesde in Zuid gewoond, maar niet in deze buurt.

schrijfselsvanmij zei

Mooie bouwstijl, mooie wandeling, en: hoeveel dingen verzamel jij eigenlijk?

Mevrouw W. zei

Werd koken samen gedaan? Waren er gaarkeukens?
Het lijkt me een mooie buurt!

Floor zei

Wat een prachtige huizen laat je hier zien. Als je gewoon door een straat rijdt of fietst valt dat niet op, je moet er echt oog voor hebben, en dat heb je zo te zien.
Zo leuk dat huis met een fiets er voor, een rond raam en een hartje.
Helemaal speciaal voor jou.
Zal je zo een link sturen van een site met de mooiste panden er op van Utrecht.
Woon en al mijn hele leven, maar ik herkende er geen één :-(
Erg natuurlijk, maar gewoon langs gefietst of nooit in die straten geweest, dat kan ook.
Dus misschien eens een fototocht door Utrecht gaan maken als je zin hebt?

Firma Fluitekruid zei

Wat een mazzel, drie van je favoriete voorwerpen op 1 foto...

Ik kan ook altijd genieten van die mooie authentieke details, zoals mooie, ouderwetse belettering op een gevel.

Ferrara zei

Ben even heerlijk met je meegewandeld, ik herken het gevoel. Ik zie ook gezichtjes op een van de laatste foto's.

Marlou zei

ja mooi, Bertiebo...
toerist in eigen land.
Ik vind het enig!

groetjes van Marlou

Mrs. T. zei

Oh wat mooi toch weer allemaal! Wat is er toch veel interessants te zien.

Marleen zei

Heel interessant om te zien. En ook mooi!

sjannesblog.com zei

Een buurt om steeds weer naar terug te gaan, beeldschoon!