Totaal aantal pageviews

donderdag 8 juli 2021

Ik ben Eleanor Oliphant

 
De titel en het omslag van dit boek trokken me aan. Ik heb niet eens gelezen wat er op de achterkant stond.
En ik werd niet teleurgesteld. Ik vond het een zeer bijzonder boek dat ik met plezier en soms ook met ernst heb gelezen. Achter elkaar uit

Het verhaal:
Eleanor is een alleenstaande vrouw van een jaar of dertig. 
Ze heeft geen vrienden en geen familie, alleen een moeder met wie ze iedere week op woensdag belt en die haar elke keer weer deprimeert.
Eleanor werkt op een kantoor, al negen jaar en dat doet ze goed, maar ze wordt een beetje gepest en heeft geen vrienden.
Niemand komt haar opzoeken, de enige persoon die haar huis betreedt is de maatschappelijk werkster. Ieder half jaar een controlebezoekje en dat is het.
Eleanor is slim, heeft een studie afgerond en houdt heel erg van vaste regels en gebruiken. En verder, tja, 'met mij gaat alles goed'. 

En dan gebeuren er twee dingen. 
Er komt een man op haar kantoor werken en hij ziet niet haar kleding of haar littekens,  hij ziet Eleanor. 
Ze gaan samen lunchen en Eleanor heeft ineens een vriend. 
Het tweede: Eleanor wordt  verliefd op een uiterst nare rockzanger. 

En steeds, eigenlijk vanaf het begin van het verhaal, wordt elke keer een beetje duidelijker hoe Eleanor is geworden zoals ze is. Wat er gebeurd is in haar leven. 

Ik ging een beetje van Eleanor houden en omdat ik natuurlijk niet in details wil treden, is  daar  misschien alles wel mee gezegd! 

10 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Why always Wednesdays? I did this, too. And my Mum talked - like my Brother... and his youngest daughter, endlessly :-)
Sounds interesting, too, oh, help! So many give book reviews or even send me books... I have to throw my TV away ;-)

Marlou zei

Ha Bertiebo,

dat lijkt me en fijn boek.
Meeleven en soms lachen...
Ja... ook wat voor mij!

groetjes, Marlou

Griemmank zei

Ja, dit is een erg goed boek.
Ik heb er ook een logje over geschreven:
https://griemmank.wordpress.com/2017/11/03/ik-ben-eleanor-oliphant/

Floor zei

Lijkt me een mooi boek, maar jammer van de omslag en de titel. Ik zou het zo voorbij lopen omdat ik dacht dat het een kinderboek was.
Wat zijn er toch veel mooie boeken hè, heb er net weer een paar gratis uit een openbare boekenkast gehaald :-)

Bertiebo zei

@ Griemmank: Ik heb jouw logje nog even herlezen en daarna gekeken op mijn lijst. Ha, het stond inderdaad op de 'te lezen' lijst, maar daar had ik niet op gekeken. Die lijst is te lang. Ik heb hem nu maar eens weggegooid.

elly zei

Ik ik heb veel te weinig tijd om te lezen. Maar ja vaak moet je kiezen he. Ik lees wel maar geen verhalen boeken. Maar zo bij jou lezen. krijg ik er wel zin in.

Mrs. T. zei

Ja, mooi boek! https://www.triltaal.nl/2017/08/13/tussen-rood-en-zwart-ik-ben-eleanor-oliphant/

Alet Venhuizen zei

Ja die las ik ook een hele tijd geleden. Las hem zo uit!

Jeanne zei

Wat weer een uitnodigend blogje.
Ik ben ( alweer ) in staat om het boek rücksichtslos te gaan bestellen, zoals ik vaker deed na een boekbespreking.van je.

Nicole Orriëns zei

Ik dacht op basis van de cover, vooringenomen: 'Die blief ik niet,' maar toen las ik je recensie. En het klinkt toch wel erg leuk! Dankjewel voor de tip.