Totaal aantal pageviews

zondag 25 juli 2021

Culemborg

We waren op familiebezoek in de buurt geweest en hadden nog een middag voor ons. Dat maakte dat we terecht kwamen in Culemborg. 
Geheel onvoorbereid, maar wat maakt het uit, Culemborg is een oude stad, altijd leuk om even rond te kijken. 
We hadden heel veel plekken kunnen bezoeken hoor, in de omgeving, er is daar veel moois. Toch werd het Culemborg. 
Waarschijnlijk omdat Maria uit het boek  nog in mijn hoofd zat. Zij ging in Culemborg wonen toen ze terug was uit Batavia. 
Haar derde man, Antonio van Diemen, was er geboren. Evenals zijn minstens zo beroemde neef Jan van Riebeeck.  
Culemborg was niet niks!


We liepen eerst een stukje door de Jodenkerkstraat. 
Dat herinnerde me aan de uitdrukking: ' 't Lijkt hier wel een Jodenkerk'. 
Dat zou je kunnen zeggen als iedereen in een gezelschap door elkaar zit te praten. Zou..., want ik denk dat het niet meer mag. 


Aan het eind van de straat was inderdaad een synagoge. Nu in gebruik als Gereformeerde kerk. Dat kon makkelijk, want Joden waren er niet meer in 1947


En aan de andere kant van de synagoge kerk een prachtig monument. 




Nou, dat lijkt me wel weer genoeg voor vandaag. 

17 opmerkingen:

Emie zei

Dat is een mooie zondagse overdenking.

miekequilt zei

Dat is heel indrukwekkend.

Jeanne zei

Ik sluit me aan bij de reactie van Emie

Judy zei

Indrukwekkend, dat monument.

Sjoerd zei

Dat zet je weer aan het denken...

Mevrouw W. zei

Die plaquette... we weten allemaal wat er gebeurd is, maar deze hakt er dan toch weer in: bijna de hele Culemborgse Joodse gemeente zomaar weggevaagd!

Jolande zei

Wij maakten vrijdag ook een tocht waarbij we in een plaatsje kwamen waar veel mensen gedood zijn in een concentratiekamp en dit is bijna hetzelfde.
Het monument vind ik heel mooi.

Floor zei

Ben zo af en toe wel in Culemborg geweest op bezoek, maar nog nooit het stadje zelf bekeken.
Mooi kerkje in ieder geval.

Elizabeth zei

Mooi! En de omgeving van Culemborg is dat ook... Wij wonen er helemaal niet zo ver vandaan, maar ik wist dat tot voor kort ook nog niet!

Anoniem zei

Zou verplicht bezocht moeten worden door bepaalde Feijenoord fans .

Neeltje zei

Aangrijpende tekst!

Ferrara zei

Een spreuk om over na te denken.

Koffie Digitalix zei

Ik denk dat die spreuk meer dan een kern van waarheid bevat.

En jaloezie zal ook een rol spelen.

Marthy zei

Al die mensen die weggevoerd zijn, er bleef geen kerkgenootschap meer over. Hoe triest!!

Nietzomaarzooo zei

Prachtig monument, maar de reden van het waarom is gruwelijk.

Nicole Orriëns zei

Wat een prachtig kerkje is die voormalige synagoge.

Miriam zei

Ach, dat wist ik niet ... Terwijl ik een keer in deze kerk ben geweest voor een bruiloft! Goed dat het zo alsnog onder mijn aandacht komt.
Mocht je nog eens in Culemborg komen, er is ook een heel aardig museum. Zie https://borduurblog.blogspot.com/2018/10/culemborg.html