Totaal aantal pageviews

vrijdag 27 augustus 2021

Kamer

 

Ik kreeg een mailtje van Floor. Over het boek Kamer,  dat je hiernaast ziet. Floor was het op dat moment aan het lezen en vond het zo bijzonder dat ze mij erover mailde. 
Ik werd nieuwsgierig en reserveerde het boek. Het is niet nieuw meer (2010) en er is een film over gemaakt, las ik. Maar dat heb ik allemaal gemist, dus ik ging geheel blanco lezen.
Wat een bijzonder boek, wat een bijzonder verhaal: 
 
Jack is jarig, hij wordt vijf.  Hij viert dat niet gewoon in een huis met liefhebbende familieleden om zich heen. Nee, Jack heeft alleen een moeder. Een liefhebbende moeder, dat wel. 
Jack woont met Mam in een kamer van 3,5m². Het héét ook Kamer. 
Jack is in Kamer geboren en in die vijf jaar nog nooit buiten geweest. Buiten is datgene wat hij op televisie ziet. Fantasie dus.

Mam is ontvoerd en wordt gevangen gehouden door Nick. Nick brengt eten en meestal hoort Jack daarna het bed kraken. Mam krijgt in gevangenschap  in Kamer, twee kinderen van die Nick, maar dat wordt later in het boek pas duidelijk. Jack overleeft en Mam ook. 
Mam zorgt heel goed voor Jack. Ze voedt hem op en leert hem van alles en nog wat. Lezen, schrijven, rekenen. Ze vertelt... Mythen, bijbelse verhalen, Alice
Voor Jack is dit het leven zoals het is, normaal. Jack is beslist niet ongelukkig.  
Mam wel en nu Jack groot genoeg is,  bedenkt Mam een plan om te ontsnappen. Jack voelt er niet veel voor, maar hij heeft een hoofdrol in het ontsnappingsplan en hij doet toch mee. 
Het plan slaagt. Daarna moeten Mam en Jack de wereld tegemoet zien en er mee leren omgaan. 

Heel bijzonder dit verhaal, dat zei ik al. Losjes gebaseerd op en geïnspireerd door het verhaal van een Oostenrijker die zijn dochter gevangen hield en jarenlang misbruikte, kinderen bij haar verwekte. Onvoorstelbaar.
Ik vond het boek bovendien erg goed geschreven en denk ik ook heel erg knap vertaald. De taal die Jack gebruikt is die van een slimme vijfjarige.
 
Toen ik het boek uit had, wilde ik eigenlijk meteen de film zien. Maar die was niet voorhanden op Netflix. En inmiddels denk ik dat ik het misschien ook maar beter kan laten bij dit boek alleen. Aanrader!

18 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Yes. I immediately thought of that Austrian... Germans say "pig", though pigs are clever animals.
But I thought of that sicko from Austria. How. What drives people to do that?
I think... maybe... going with these "stories" in the open, into public, might make others thinking of doing the same?

izerina zei

Ik ga reserveren

Sjoerd zei

Heel triest dat je af en toe in werkelijkheid toch weer tegen zo'n verhaal aanloopt.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ja... ik heb de film wél gezien en wel in de Filmschuur.
Indrukwekkend.
Moest ook aan dat monster, die Fritzl, denken.

Nou ja... alsnog Prettig weekend, Marlou

Mormorsweb.blogspot.com zei

Inderdaad een pakkend boek. NB, boek is intensiever dan de film (die ook goed is maar natuurlijk niet echt de gedachten kan weergeven)

Judy zei

Ik herken het verhaal, ik heb de film gezien. Ooit een keer op tv, al een tijd geleden. Als film ook heel indrukwekkend.

nicole orriens zei

Oh, dit boek lijkt mij ook wel wat zeg! Dankjewel voor de tip. Ik ga het meteen reserveren in de bieb!

Nicole Orriëns zei

Ik heb hem kunnen vinden als eBook : )

Bertiebo zei

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, Izerina en Nicole.

anja zei

De film is ook bijzonder!

miekequilt zei

Oef, dat ga ik niet lezen, denk ik. Te eng en naar voor mij.

mar zei

Ik heb het als e-book. En ben direct aan het lezen geslagen.

Mrs. T. zei

Ik heb de film ook gezien en die was ongelooflijk ontroerend vond ik (https://www.triltaal.nl/2016/07/18/room/). Het boek las ik pas daarna, maar ik kan er geen recensie meer over terugvinden op mijn blog.

conny's quilts en creaties zei

Oh ja ik heb de film gezien , indrukwekkend verhaal.

In de weer zei

De film zagen wij ooit bij de FilmLiga.
Ga het boek niet lezen.
Lees ik eerst een boek, dan ga ik de film niet zien, maar andersom ook niet.

Marthy zei

Ik blogde in 2018 over dit boek, veel mensen wilden het niet lezen. De film heb ik daarna ook gezien. Beklemmend is het enige woord wat bij me opkomt.

Floor zei

Soms denken mensen dat het een verdrietig boek is, maar zelf vond ik dat helemaal niet.
In feite is het wel verdrietig, maar voor Jack is het leven normaal, maar als hij buiten in de echte wereld komt, zijn veel dingen niet normaal, en best eng.
Toch voelde ik me er geen moment verdrietig bij, vond het eigenlijk alleen heel bijzonder dat wij alles in de wereld wel zo normaal vinden.
De film is echt veel minder, maar toch leuk om te kijken.
Zal het laten weten als ik ergens in de gids zie staan als de film weer wordt uitgezonden.

Sami zei

I remember the story from the news. Some awful people around. I didn't know there was a book or movie based on that.