Totaal aantal pageviews

zaterdag 21 augustus 2021

Rins

 

Zouden er mensen zijn die het woord rinse niet associëren met  appelstroop? Of die het woord gebruiken met een ander zelfstandig naamwoord? 
Ik vroeg het me af. Voor het eerst, terwijl ik toch al zowat mijn hele leven appelstroop eet. Zeer regelmatig en tijdens mijn zwangerschappen nog regelmatiger vanwege het ijzergehalte in de stroop. 

Mijn moeder gebruikte het woord rinsen als ze de borden ging spoelen voor het afwassen. Dat had ze van haar broer in Nieuw- Zeeland overgenomen. Maar daarin zag ik geen verband met appelstroop. En verder?
 
Nou, gevonden hoor. Volgens het woordenboek betekent rins friszuur. En verder komt het woord van Rijns, van het gebied van de Rijn. Waar ook friszure wijn vandaan komt. 

Je kunt appelstroop heel goed zelf maken las ik, maar dat is niks voor mij. Ik eet het kant en klaar en gewoon op brood of soms op een toostje met brie. Het past bij allerlei soorten kaas. Lekker hoor.

24 opmerkingen:

izerina zei

Laatst bedachten we nog eens appelstroop te kopen. Ik heb die blikjes ook voor van alles gebruikt

KnutzEls zei

Wij eten het ook, op een cracker. Lekker. Maar met brie...?

Iris Flavia zei

Ah, I think this is what we call Apfelmus? We eat that on Potato pancake, not healthy, but yummy :-)
Do you get the TV program "KIKA"? Tomorrow at 12:00 there will be "Rotkäppchen" as fairy tale, German edition from 2021.
That´s right after "Löwenzahn" und "Die Maus".
Löwenzahn starts at 11:05 - don´t go in earlier, ... or... you will hear the most ugliest singing of a suitcase. In a duet with a raven and a woman adds then, too.

Iris Flavia zei

2012, sorry!!!

Kitty zei

Wij hebben hetzelfde blikje. Halen het altijd bij Appie want Deka en Deen verkopen het niet. Ook lekker in gerechten met stoofvlees. En op een broodje oude kaas met rucola en pijnboompitjes.

Sjoerd zei

Het Limburgs Zoervleisch kan niet zonder.

Jolande zei

Tijdens mijn zwangerschap heb ik het ook moeten eten voor het ijzer, toen had ik een overdosis en daarna heb ik het nooit meer gegeten (net als noten).
Het staat hier wel altijd in de kast, want Paul eet het af en toe graag op een boterham.

Ferrara zei

Rins ken ik van de stroop en uit kruiswoordpuzzels.

Judy zei

Appelstroop.... al sinds mijn jeugd niet meer gegeten. Maar met brie lijkt het me heerlijk.

Floor zei

Ja.... appelstroop, dat kregen we vroeger op brood, dan was niet duur en smeerde lekker uit, net als gestampte muisjes.
Zou dat eigenlijk vandaag de dag nog mogen gestampte muisjes? Het is toch discriminatie van de muis, die toch ook zijn rechten heeft :-)

biebkriebels zei

Ken wel de naam, maar nog nooit geproefd!

Anoniem zei

ja, zo lekker met kaas. Ik koop het nog steeds.

elly zei

Leuke wetenswaardigheid. Jam met kaas wist ik maar appelstroop lijkt me ook lekker ga ik proberen. Vast heerlijk

Mevrouw W. zei

Ik heb iemand gekend die Rinse heette. Hij kwam uit Friesland.

Marthy zei

Ik heb een man die gek is op appelstroop, ik ben meer van de jam. En ik gebruik het vaak in een pan lekker stoofvlees.

miekequilt zei

Ik vind dit wel echt de lekkerste appelstroop. En de blikjes zijn superhandig. Ze kunnen gewoon in de vaatwasser en dan heb je een mooie blikje om…….. van alles en nog wat, in te doen.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Oh, lekker, appelstroop. Dat neem ik altijd mee uit NL, want dat is hiet niet te koop. Mijn schoondochter is er ook gek op.

Mevrouw Niekje zei

Witlof in vrij brede repen snijden, bakken en laten karamelliseren in beetje boter en dan op het eind een flinke eetlepel rinse appelstroop erdoor roeren. Hamreepjes erbij zijn een optie, maar hoeft niet. Wél met lekkere gekookte aardappels erbij!

Mrs. T. zei

Ja, deze hebben wij ook altijd in huis. Een bruine boterham met kaas en stroop: om je vingers bij op te 'vreten'.

anja zei

Mijn dagelijkse ontbijt is 2 bruine boterhammen met appelstroop. Heerlijke start van de dag!

Céline zei

Ik eet heel soms een boterham met appelstroop.
Liever een pannenkoek met appelstroop

schrijfselsvanmij zei

De lekkerste, vind ik, is die van Canisius uit Schinnen

In de weer zei

Haha,ik hoor het mijn moeder nog zeggen, haal even appelstroop, maar het moet wel rinse zijn hè !
Hier staat het ook altijd op de ontbijttafel, maar ik eet het dan weer elke dag en dan weer weken niet.
Die blikjes ken ik wel, maar tegenwoordig hebben we biologische appelstroop en die zit in een glazen pot, die dan weer een supergoed model heeft voor eigengemaakte jam.
Nou, ik ruik nu de heerlijke geur van van brood in de broodmachine, drie keer raden wat ik daar straks op ga smeren :-)

Nicole Orriëns zei

Oh, alleen al dat blikje! Wat een fijn sentiment roept dat bij mij op, en herkenning natuurlijk.