Totaal aantal pageviews

zaterdag 14 augustus 2021

Mijn leven in de wildernis

 Nee, niet mijn leven, het is een boek!

Een boek dat ik onmiddellijk reserveerde  in de bieb, nadat ik er op iemands blog over had gelezen. Ik weet niet meer bij wie ik erover las, maar ik ben diegene zeer erkentelijk, want wat een boek is dit, wat een verhaal. Ik las het achter elkaar uit. 
 
Miriam is tweeëntwintig als ze gaat doen wat de titel aangeeft: Leven in de de wildernis. 
Niet alleen, samen met haar man Peter Lancewood. Die man is tweeënvijftig. 
Miriam uit de Achterhoek, is al in Afrika geweest en in India. Maar Peter is een Kiwi en samen willen ze (over)leven in Nieuw-Zeeland. Ze willen grotendeels zelfvoorzienend zijn. En volkomen vrij. Ze verkopen al hun bezittingen en gaan.  
Over hun ervaringen, gaat dit boek.
Floortje Dessing, die ik toch echt altijd volg,  heeft er een uitzending aan gewijd en die heb ik gemist, anders was ik wel eerder begonnen. 
 
Enfin, Miriam en Peter zijn echt weg van onze wereld. Helemaal alleen en onder soms barre omstandigheden. Miriam (hoewel altijd vegetarisch geleefd) gaat jagen. Ze leert jagen, moet ik eigenlijk zeggen. Ze jaagt op possums en geiten. Ze leven van vlees dus en bonen en zelfgebakken brood, van meel uit de voorraden die ze mee slepen. Die ook wel eens worden gebracht trouwens.
Aanvankelijk verveelt ze zich, kan niet stil zitten, maar leert het toch.  Miriam mist haar familie, maar daar staat in haar optiek zo ontzettend veel tegenover. Het zijn  keuzes die ze steeds weer maakt.
Ze slapen als het donker wordt en eten als ze honger krijgen. 
En zo trekken ze drieduizend kilometer door Nieuw-Zeeland. 



Ik vond het fascinerend en heb het tweede boek dat ze schreef al gereserveerd.
En hoewel ze niet eens zo goed schrijft en er veel herhalingen in zitten, kan ik toch bijna niet wachten....



17 opmerkingen:

izerina zei

Ja een geweldig boek! Ik hoorde over haar in het programma van Floortje. Ik wist niet van een tweede boek,bedankt.

Coby Breitner zei

Die ga ik ook lezen, lijkt me indrukwekkend.
Zelf ben ik 57 en heb zo'n 30 jaar geleden een boek gelezen over overleven op antartica. Een man leeft daar en vraagt een maatje. Zij meld zich aan ook groot leeftijdverschil en soms is er ook een romantisch moment. Zij beschrijft het leven daar zo mooi, simpel saai enzzz de weersomstandigheden en hoe ze leert hiermee om te gaan. Ik was toen zo onder de indruk dat ik het nooit ben vergeten. Alleen ha ha hoe het boek of schrijfster heette ben ik vergeten. Was ook waargebeurd.
Nou succes het 2e deel.
Fijn weekend

miekequilt zei

Wat jammer dat je het bij Floortje gemist hebt. Was echt heel interessant. En veel Nieuw-Zeeland te zien.Wat ik natuurlijk leuk vond. Ik geloof dat er wel twee of misschien drie afleveringen over gemaakt zijnl. Ik las al eens over het boek en ga er maar eens naar " op jacht".

Judy zei

Ik herken het verhaal onmiddellijk van Floortje.

Emie zei

Ik zag hen ook bij Floortje en was onder de indruk. Haar vaardigheden bij de jacht staan me nog duidelijk voor ogen.

Iris Flavia zei

30 years of age-difference?!!!!
Well. Call me old fashioned. But what kind of a life will she have in 30 years?
Ingo is 8 years older than me and sometimes it shows already.
Women should have younger men ;-)
I know, not the point.
We didn´t hunt, but we lived in the Outback Australia for months on basics, and that is a rewarding life.

Griemmank zei

Het is zowat vier jaar geleden, maar ik heb toen iets gezegd over dit boek:

https://griemmank.wordpress.com/2017/09/19/mijn-leven-in-de-wildernis/

KnutzEls zei

Ik zag de uitzending van Floortje, fascinerend.

Céline zei

Ik had op mijn blog iets over dit boek geschreven!
Wat leuk om te lezen dat je het een mooi boek vond.

En boek deel 2 wacht op mij boven om gelezen te worden.

Sjoerd zei

Is dit niet iets waar we allemaal van dromen, maar te behoudend zijn om te doen...

In de weer zei

Ja geweldige uitzending was dat, trouwens uitzendingen denk ik want volgens mij heb ik er twee keer wat van gezien. Floortje gaat wel een terug of spreekt de mensen jaren later nog eens.

Mrs. T. zei

Ik heb juist de twee afleveringen gezien. Weet niet of dit boek me nu echt trekt, maar ik heb het wel op mijn lijstje gezet.

Miriam zei

Ja, er zijn inderdaad twee afleveringen door Floortje Dessing over gemaakt. Een "gewone" en eentje in de serie "Floortje gaat terug". De consequenties van het leeftijdsverschil zijn in de tweede aflevering duidelijker. En meer zeg ik er hier niet over, om niet teveel te verklappen van het vervolg.

Willy zei

Die uitzending kan ik me nog herinneren, en Floortje is er ook nog een tweede keer op bezoek geweest. https://www.npostart.nl/floortje-terug-naar-het-einde-van-de-wereld/12-03-2020/BV_101396154

Neeltje zei

Heb de afleveringen bij Floortje gezien en er over geschreven. Inderdaad indrukwekkend. Maar ik blijf toch maar gewoon doen wat ik doe.

biebkriebels zei

Ik heb het boek al weer een tijd terug gelezen, een heel avontuur inderdaad.

Nicole Orriëns zei

Dit boek heb ik ook gelezen! En ik zag haar vrij recent in een aflevering van Floortjes Dessing. Haar partner/man lag toen met acuut nierfalen in het ziekenhuis...