Totaal aantal pageviews

zaterdag 7 augustus 2021

Bakken

 

In 2011 kreeg ik van mijn Zeeuwse vriendin S. dit bakblik cadeau. 
In de vorm van een Zeeuwse knop. 
Ik was er helemaal weg van. 
Dat geloof je misschien niet als je hoort dat ik tot nu toe niks mee heb gedaan. 
Toch is het de zuivere waarheid. 

Om beter voor den dag te komen kocht ik er (ahum, twee jaar later) het Zeeuwse Knop Bakboek bij. 
Daar staan wel vijfenzeventig recepten in. Allemaal bruikbaar voor het blik. 
Een erg leuk boek, met mooie foto's en verhalen. Ik schreef er toen al over, klik
Ik geloof zelfs dat ik er nóg een keer iets over heb geschreven, dat ik het blik nu toch echt zou gaan gebruiken. Echt, echt. 

Maar niks hoor. Er waren andere zaken aan de orde, ik had het te druk, of ik was net aan het lijnen of ik vergat het gewoon een tijdje. En ik was het blik ook nog een poos kwijt. Het lag in de doos, een mooie platte doos, gewoon waar het hoorde, maar dat zag ik niet. 
Tot vorige week dus. 

Blik gevonden, boek erbij en gaan, eindelijk! Als een echt Zeeuws meisje, hahaha
Ik koos natuurlijk eerst het recept dat me het minst moeilijk leek. Er ging boter in en suiker, bakpoeder, een ei, karnemelk, banaan en walnoten. 
Er moesten ook nog chocoladedruppels in, maar die had ik niet. Sowieso geen chocola. 

Het leek me ook zonder chocola wel echt een heerlijk mengseltje. 
De oven werd volgens instructie degelijk voorverwarmd, het blik goed ingesmeerd en toen moest het 55 minuten in de oven. 
Na 40 minuten kleurde de rand al vrij donker. Ik prikte erin, ja zo is dat bij cake. Als de prikker er dan schoon uitkomt, is het goed.  De prikker was schoon. 

'Klaar', dacht ik. 'Gelukt' en ik haalde het blik er definitief uit. 
En vervolgens de cake.
Die kwam  bijna perfect uit de vorm. 
Tevreden was ik, erg tevreden! 

Tot ik eindelijk mocht proeven van mezelf. Toen bleek dat het ding in het geheel niet gaar was. Maar dan ook echt helemaal niet. 

Mijn oven is gewoon een onbetrouwbaar kreng!!!!!!!
Nou ja en ik moet natuurlijk wel doen wat er staat en vooral niet denken dat ik het beter weet!


Het is geen weggegooid geld gelukkig, want zelfs ongaar is het nog lekker. 
Maar het moet beter. 
Binnen nu en tien jaar!


26 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Het bakblik hebben we ooit aan mijn schoonmoeder cadeau gegeven. Ik geloof dat ze in het begin het bakblik weleens gebruikt heeft en verder staat het gewoon voor de sier in haar keuken op een plank. Ook prima.

In de weer zei

Mooi bakblik, mooi boek, kan niet misgaan zou je denken !
Nu nog een haha, niet zo’n eigenwijze bakSTER 🍀
Succes de komende tien jaar.

miekequilt zei

Daarom houd ik niet van bakken: altijd bang dat het fout gaat.
Ik zou het blij lekker voor de sier in de keuken zetten.

Judy zei

Hij ziet er wel prachtig uit. De ellende met zulke grote koeken is dat je niet weet hoe het binnenin zit, en elke oven is weer anders. Volgende keer beter?

Lot zei

Ik woon in Zeeland, en heb het boek, maar geen bakblik!

Wel een ring, hanger en broche met de zeeuwse knop en die had ik al lang voor ik 6 jaar geleden naar Zeeland verhuisde.

Kitty zei

De cake van mijn oma was altijd de lekkerste, met nog een flink gedeelte “klef”, heerlijk!
Jouw baksel ziet er wel gaaf uit en ik geloof direct dat hij lekker is.

Miriam zei

Ja, het ziet er mooi uit. Jammer dat het niet echt gaar is. Wat ik zo'n geval doe, is in het receptenboek of in een documentje op de computer noteren wat ik de vorige keer niet helemaal goed heb gedaan en wat de juiste handelswijze is. Onthouden is (voor mij althans) geen optie, want tegen de tijd dat ik het nog een keertje doe weet ik alleen dát ik iets fout heb gedaan. Niet wat helaas. Door het op te schrijven komt het toch goed de volgende keer.

mar zei

Een paar kaarsjes erop en je hebt een leuke verjaardagstaart.

Iris Flavia zei

You made me laugh with this! 2011! And... you really should put your text to google translate, and put it to German - I nearly fell off the chair here, laughing.
Sorry it wasn´t really good, but it looks great!

Sjoerd zei

Dat was gewoon even pech, de volgende keer weet je wat er verkeerd was gegaan...

Floor zei

Ben je er eindelijk aan begonnen, gaat het mis! Wel jammer, maar ook een uitdaging om het opnieuw te proberen.
Ik lees er graag volgende week over haha!
En vergeet niet om chocolade te kopen, een huis zonder chocolade????

Mormorsweb.blogspot.com zei

een oven moet je leren kennen. De mijne staat altijd iets lager dan aangegeven (temperatuur)

biebkriebels zei

Wat een grappige vorm!

Griemmank zei

Ja, op die manier krijg je natuurlijk nooit meer zin om iets te bakken. Wat jammer, want het is een heel leuk modelletje. Ongare cake kun je trouwens in lekkere toetjes verwerken, maar waarschijnlijk is dit niet nodig :-)

Neeltje zei

Oefening baart kunst! Het blik is overigens een echte blikvanger!

Marthy zei

De aanhouder wint. Volgende keer zodra de bovenkant van de cake begint te kleuren een stuk aluminium folie op de cake leggen en de opgegeven tijd aanhouden.

Kitty zei

Je had natuurlijk wél al TIEN jaar kunnen oefenen he... 😂🤣😘

Mrs. T. zei

Ik heb nog nooit iets gebakken. En mijn meiden vinden het superleuk om te doen. Geen idee van wie ze dat hebben.

zeeuws knoopje zei

Ik gebruik het blik regelmatig: gebruik een mix voor boerencake en doe er een handje diepvriesframbozen door,
Je hebt dan altijd wat beslag over, dat doe ik in papieren vormpjes (2 of 3, leuk voor kinderen)
Dit kan echt niet mislukken!, papieren vormpjes bak je 20 minuten, de rest 45 tot 60 minuten.

KnutzEls zei

Als ie lekker was, was het toch geslaagd. Gewoon opnieuw proberen. 😁

Emie zei

Het ziet er heerlijk uit, de cake en het blik!

Charlie zei

Gewoon een ander recept proberen uit het boek dat makkelijker is qua ingrediënten want zo’n vorm valt niet te versmaden!

sjannesblog.com zei

Aan de muur hangen, zo'n mooi blik!

elly zei

Ghaghaghagha. Over tien jaar hoor ik het wel. Daar wacht ik nu op. 💀🤣

blauwruitje zei

Wat jammer dat het niet helemaal gelukt is. Gewoon snel nog een keer proberen als het dan wel lukt is dat goed voor het zelfvertrouwen en voor je het weet, bak je elke week iets.

Nicole Orriëns zei

Ik was erg benieuwd naar het resultaat. Fijn dat hij wel lekker was. Maar hij kan denk ik inderdaad nog wel wat mooier : )