Totaal aantal pageviews

woensdag 25 augustus 2021

Nog een keer Hildo Krop

 

Nog even terug naar de kunstenaar Hildo Krop. 
Wij deden een wandeling langs een groot aantal beeldhouwwerken van zijn hand. 
We wandelden zeker tweeëneen half uur, maar geloof maar niet dat we alles gezien hebben. 
Nu is dat ook niet ons streven hoor. Ik vind het al prima als ik een werk kan herkennen als zijn werk en ik ga dichterbij en uitgebreid kijken als ik er toevallig weer eentje zie.
Maar ja, toch is het na dit blogje nog niet afgelopen. Want Krop is geboren in Steenwijk. En in Steenwijk staat ook het huis Rams Woerthe. 
Villa Rams Woerthe. Dat is een museumhuis van de vereniging Hendrick de Keyser.
Ik had al langer in mijn hoofd dat ik alle museumhuizen wil zien. Ik werk zelf in Huis Bonck en ik was in Bartolotti in Amsterdam. Maar dat zijn er twee en ik wil ze alle zeven gezien hebben. En zeker het huis in Steenwijk, want daar is ook het Hildo Krop Museum. Dus dat gaat er nog wel eens van komen. Nu nog heel even terug naar de wandeling.

Deze laat ik zien omdat ik het zo'n echte Amsterdamfoto vind, met die fietsen en toch ook helaas erg vaak achtergelaten rotzooi. 
We zagen ook nog een huis aan de Apollolaan. Op dat huis, een villa uit 1928 zijn maar liefst veertien gevelstenen aangebracht van de hand van Krop 
 
Je ziet een harmonicaspelende faun met een tekkel. Die tekkel verwijst naar de naam van de eerste eigenaar: den Tex. 
Daar vlakbij was nóg een villa met een grote Krop-gevelsteen. Twee handen met daarboven een landschap met zon en wolken.
 

Je ziet de bocht van de Prinsengracht met de Westertoren. Donkere wolken en een doorbrekende zon. De handen vangen het zonlicht op als een symbool voor nieuwe hoop na een moeilijke tijd (voor de eerste eigenaar). 

En dan die faunen. Die zie je veel vaker in het werk van Krop. Net als saters. En de Griekse god Pan. 

De laatste nu hoor. De man heeft zo ontzettend veel gemaakt, daar is geen beginnen aan. Maar toch een begin:

Namelijk twee baby's die elkaar omhelzen. Omgeven door koolbladeren. Titel: Nieuw leven. 

Tenslotte: er zijn op heel veel bruggen beelden van Hildo Krop te zien. 
En mij lijkt het dus absoluut terecht dat er een brug naar hem is genoemd.


15 opmerkingen:

Judy zei

Wat leuk en wat veel! Die baby's die uit de kool komen vind ik leuk!

Iris Flavia zei

The two babies are my fav.

Emie zei

Wat een fantastische dingen heeft Krop gemaakt, indrukwekkend.

Jeanne zei

Bijzonder mooi werk!

Nietzomaarzooo zei

Wat kijk jij goed. Erg interessant al die mooie beelden en ook zoveel inderdaad.

miekequilt zei

Wat een kunstenaar ! Zoveel en zulke mooie beelden. Ik vind het geweldig.

Anoniem zei

Ik woon vlakbij het Hildo Kropplein in Amsterdam- Zeeburg.

biebkriebels zei

Ja ze blijven mooi!

Sjoerd zei

Buiten van wat ik er hier al van gelezen heb, had ik er nog nooit van gehoord. Mooi wat die man allemaal gedaan en gemaakt heeft.

Marlou zei

ha Bertiebo,

ja... moet toch wel aardig wat van hem gezien hebben.
Ik ga eens kijken, of er nog rondleidingen zijn in Oud-Zuid...

groetjes, Marlou

Anita Willems zei

Wat interessant weer. Ik kende zijn naam of zijn werk niet, maar ben weer wijzer geworden.

Ferrara zei

Mooi blog. Het moge duidelijk zijn dat je groot liefhebber bent van Hildo Krop en terecht.

Marthy zei

Zijn beelden zijn prachtig, waard om door jou aan ons te laten zien.

In de weer zei

Zéér terecht !

Charlie zei

Mooi hè die beelden van Hildo Krop, ik houd er ook zo van, zo karakteristiek! De Villa Rams woerthe te Steenwijk heb ik indertijd ook bezocht, fantastisch om daar rond te kijken en het toegangshek in Jugendstil! En dan daarna een tocht over de Weeribben! Genieten!