Totaal aantal pageviews

dinsdag 16 november 2021

Arnhem

 

Vorige week waren we zomaar een nachtje weg en bijna twee dagen. We logeerden in Doorwerth, dat was een gunstige hotelaanbieding. 
En vandaar uit fietsten we naar Arnhem. Dat was het hoofddoel van het reisje. 
Ik ben eerder in Arnhem geweest, maar een echt beeld had ik er niet meer van en dat  wilde ik veranderen. Het was raar hoor, om weer eens in een hotel te zijn. Maar het wende snel, haha. 

Wat is het mooi daar in de omgeving. We fietsten er door een prachtig Geldersch landschap. Beetje heuvelachtig, beetje golvend en zo barstensvol herfstkleur met een zonnetje erop.  We hadden nog veel langer kunnen fietsen, maar Arnhem vonden we ook echt heel erg leuk. 


Ik had graag in zo'n Arnhemse Trolleybus willen zitten, maar dat deden we onder de gegeven Corona-omstandigheden maar niet. Ik had ook wel willen winkelen trouwens, want we zagen heel veel mooie winkels, geen ketens, maar echt leuk en apart. Maar dat deden we ook niet. Corona hè, Corona! 


Ik had graag Arnhemse Meisjes willen proeven, dwz. de koekjes van die naam. Maar die vonden we niet. 


Maar we wandelden wél langs de Rijn en werden op veel verschillende manieren herinnerd aan de Tweede Wereldoorlog. Bij die brug lag toen het zwaartepunt van de strijd. 


We zagen wél de Sfinx van Arnhem van Marcel Smink. Een intrigerend kunstwerk. Intrigerend, zoals het een sfinx betaamt. 
Ook een herinnering aan de Tweede Wereldoorlog, trouwens. 
Het kunstwerk is gemaakt van een oude pomp, een pomp die Arnhem verkreeg door de Marshallhulp, net na de oorlog. Een pomp die Arnhem droog hield in tijden van hoog water en inmiddels industrieel erfgoed. 
De vleugel symboliseert veiligheid en bescherming en is bovendien een herinnering aan de RAF en de fabrikant van de pomp die ook allebei een wing in hun logo hebben. En het hoofd is het hoofd van Marshall himself. 

We zagen dit  trouwens omdat we afweken van de wandeling die we liepen, anders hadden we de sfinx gemist en ook de grote muurschildering die ik gisteren liet zien. 
Conclusie: wijk toch maar af en toe af van de gebaande paden! 

29 opmerkingen:

nicole orriens zei

Ik heb vijf jaar in Arnhem gewoond en dat was een fijne tijd. Die sfinx was er toen nog niet. Hij is prachtig zeg!

Emie zei

Leuk om een nachtje te logeren in een vreemde stad, genoeg te zien zo blijkt altijd.

Els04 zei

goede conclusie!

Kitty zei

Heerlijk hoor zo'n reisje langs de Rijn :)

Marlou zei

Ha Bertiebo,

lekker in een hotelletje.
Wij doen dat ook regelmatig en schumen de aanbiedingen af.
Soms kom je op de mooiste plekken.
Arnhem dus... daar wil ik wel eens naar toe!

Groetjes!

mar zei

Leuke actie.

Mevrouw W. zei

Wij zijn vorig jaar naar Arnhem geweest en vonden het een fijne stad. Ook Kasteel Doorwerth en de bossen eromheen zijn zeker een bezoekje waard.
Fijn hè, een paar dagen zomaar even weg?

Iris Flavia zei

Yes, "Corinna" gives us a hard time, here they really freak out, ... again.
Sad for all the small businesses. Christmas Markets and all.

Cool sign, btw.

The pump sure is an eyecatcher. And reminder.
I agree... go on new paths!

izerina zei

Lekker nagenieten van het even er uit zijn

Judy zei

Wat heerlijk, weer eens in een hotel! Ook al eeuwen niet meer in Arnhem geweest, leuk!

sjannesblog.com zei

Altijd leuk om eens even in een andere omgeving te zijn. Nederland heeft veel moois te bieden toch?

biebkriebels zei

Wat een interessant beeld is dat. Voelt nog steeds opwindend om eens ergens anders te zijn he?

Bertiebo zei

Marleen, als ik me goed herinner, kom je eerst door een mooie poort, Sabelpoort geloof ik en dan zie je de Rijn. Dan loop je naar links. Je hebt de Rijn dan rechts en dan passeer je eerst de sfinx en een eindje verderop zie je de mural. Ik moet er trouwens wel om lachen hoor. Er reageerde nog een Arnhemmer die niet wist waar het was. Ik denk dat als ik er zou wonen, in Arnhem, dat ik dan vaak langs de Rijn zou wandelen. Zoals ik hier langs het Markermeer loop. Maar ja, je kan natuurlijk ook net de andere kant op wandelen.

schrijfselsvanmij zei

Da‘s lang geleden dat ik daar was, mooie stad

KnutzEls zei

Even er tussenuit, altijd fijn.

In de weer zei

Zo is dat, deden jullie goed !

Lot zei

De Eusebius toren niet bezocht? Zo'n mooi uitzicht en er is een lift. Ben er ergens in de 60-er jaren geweest en toen naar boven gelopen. Midden 90-er jaren met mijn ouders nog eens geweest en toen was er een lift.

Miriam zei

Mooi hè, al is het een aardig stukje van Hoorn verwijderd. Ook leuk (voor een volgende keer): het Sonsbeek park.

Miriam zei

En natuurlijk het Openluchtmuseum, dat was ik haast vergeten!

Nietzomaarzooo zei

Ben ooit een keer in een mooi museum (moderne kunst) geweest en viel me op dat het op een heuvel lag. Vanuit een grote zaal in het museum prachtig uitzicht over een tsja..uhm...vallei?

Waar ik woon is alles plat, dus dit was al erg genieten. Plus de kunst.

miekequilt zei

Wat heerlijk, twee dagen naar Arnhem. Ik geloof niet dat ik er weleens geweest ben. De sfinx is prachtig zeg. Mooi gemaakt met hele speciale materialen.

elly zei

Dat was ik dus. Ik woon er al 77 jaar en het zou zomaar kunnen dat ik ergens in mijn archief een foto heb van die pomp toen het nog een pomp was. Ik ga zoeken. Maar langs de Rijn lopen deed ik vroeger wel maar tegenwoordig woon ik er te ver vandaan meer richting Velp. En dan zijn de parken geweldig. Leuk blog om zo te lezen over mijn thuisstad.

Marthy zei

Uit nieuwsgierigheid wil ik altijd het zijpad van het zijpad nemen en dat heeft me al veel gebracht.

Ferrara zei

Lekker even uit. En afwijken van het gangbare pad brengt altijd verrassingen met zich mee.
OV hebben wij sinds Corona uitbrak niet meer mee gereisd en ik zie het ons voorlopig ook nog niet doen. We hebben zelfs de weinige activiteiten die we deden weer op een lager pitje gezet.

klaproos zei

prachtige stad, ben er wel een aantal keren geweest,
fijn dat je dat kunt

Sjoerd zei

Arnhem is een mooie plaats, ik heb er een gedeelte van mijn diensttijd doorgebracht.

Hans zei

Ach Arnhem, de Trolleybus vond ik als kind zo bijzonder, een bus aan een draadje.
De Sfinx van Arnhem verteld een heel verhaal, van een gehavende stad. Hans

Koffie Digitalix zei

Omdat jij van de gebaande paden wijkt zie ik eens een ander beeld van Arnhem. Dank daarvoor.

Bernardine zei

Arnhemse meisjes verkopen ze in de bakkerij in het Openluchtmuseum! (En in Schaarsbergen bij de bakker, dat is de leverancier ;)). Als je de volgende x naar Arnhem komt, wil ik wel mee! Ik woon al 20 jaar (als Noord-Hollandse) dicht in de buurt, maar kom er gewoon te weinig.