Totaal aantal pageviews

zondag 14 november 2021

Kwetsbaar en sterk

 


Kijk, daar staat ze, een meisje op de dijk. We zagen haar al de hele tijd staan in de verte, hoog, terwijl we zelf laag waren, daar in de polder bij Etersheim. Hier is het laagste punt van Noord-Holland: 6,6m beneden N.A.P. 


En wat staat ze daar mooi, stoer en stevig, uitkijkend over het Markermeer. 
Een naam heeft ze ook, ze heet Veenus. En nee, dat is geen spelfout. Dat verwijst naar het veen dat hier in de bodem zit. En het verwijst ook naar Venus. Die naam betekent uit schuim geboren, zoals het land hier in onze omgeving is ontstaan uit de zee. 



De kunstenaar is Rob Cerneüs jr  en hij maakte het beeld in opdracht van de gemeente Edam-Volendam, de Alliantie Markermeerdijken en het Hoogheemraadschap. 
Ik had het al eerder over dit kwetsbare gebied, met 1,2 miljoen mensen die beschermd moeten worden en voor wie de dijken op dit moment versterkt worden. 





Sterk en kwetsbaar, dat is wat de kunstenaar heeft willen uitdrukken en wat mij betreft is dat prachtig gelukt!

Ps: Zie je die blauwe lucht? Dat was echt gisteren. Ik wandelde 'metzonderjas'.

27 opmerkingen:

KnutzEls zei

Een prachtig beeld.

Emie zei

Vooral de stand van de gelaarsde voeten maakt het extra mooi.

Kitty zei

Echt mooi!

Judy zei

Heel mooi, met die groene laarzen. Wat een enge gedachte in deze tijd: zo ver onder de zeespiegel.

schrijfselsvanmij zei

Mooi beeld, lekker stoer met die laarzen.
Gisteren was het hier grijs, vandaag ook helaas, maar de drie dagen daarvoor waren mooi en dat neemt niemand ons af :-)

Sjoerd zei

Ik vind het een mooi kunstwerk, het geeft een goed beeld van de stoerheid van de bevolking aldaar. Laten we hopen dat daar geen doorbraak komt. Dat zou een ramp zijn.

Jolande zei

Heel mooi.

sjannesblog.com zei

Een prachtig, krachtig beeld. Ik had beelden van de onthulling gezien, waarbij mijn overbuurvrouw een dansrol had. Ik moet het ook gauw eens gaan bewonderen.

Jeanette Renting zei

P R A C H T I G.

Floor zei

Een prachtig beeld van een stoere meid!

Neeltje zei

Het is van meet af een groot risico geweest om onder de zeespiegel te gaan leven. Zolang de natuur ons goedgezind blijft zal het er fijn wonen blijven. Wat de toekomst brenge moge.

miekequilt zei

Wij wonen - 3,6 onder N. A. P. Ons is altijd verteld dat we 8 uur de tijd hebben om op het dak te klimmen als er een dijkdoorbraak komt. Almere uitgaan heeft dan geen nut, te weinig uitvalswegen. Ik hoop dat de stoere vrouw ook hier een oogje in het zeil houdt. Het is een prachtig beeld, mooi dat je het ons last zien.

Ellen zei

Wat een apart beeld en dan die laarzen erbij. Toppie!!

izerina zei

prachtig

elly zei

Prachtig beeldje en mooie foto ervan. En nu maar hopen en werken aan de dijk. Ze heeft de laarsjes al aan. Ik hoop dst ze droog blijft in de toekomst

Marthy zei

Echt een geweldig beeld, mooi gemaakt en dan die stoere groene laarzen die daar zo stevig op de dijk staan. Je maakte er mooie foto's van.

elly zei

Een mooi beeldje en mooie foto's. Ze heeft de laarsjes al aan. Ik hoop dat ze ze droog houdt in de toekomst.

Mrs. T. zei

Wow, wat een prachtig beeld! Heel erg mooi.

blauwruitje zei

Een mooi beeld en een prachtig gebied om in te wonen.

Hans zei

Het meisje in de polder bij Etersheim op haar groene laarzen.
Hoop niet dat het water zover zal stijgen.
Een mooi beeld is het geworden, een echt meisje. Hans

Ferrara zei

Mooi, die gekleurde laarzen. De appel valt niet ver van de boom. Ik heb zijn vader ooit eens ontmoet in Monnikendam, een enthousiaste verteller, die mooie herkenbare beelden maakte.

Iris Flavia zei

Wow, she is so beautiful!
And I love her rainboots!

Onliemie zei

Schattig ook met die laarsjes.

Charlie zei

Prachtige foto’s van een prachtig beeld!

Alet Venhuizen zei

Prachtig beeld!!!

Sami zei

Beautiful statue and love the boots.

Nicole Orriëns zei

Dit vind ik echt een prachtig standbeeld, en de groene laarzen doen me glimlachen. Wat een leuk detail.