Totaal aantal pageviews

woensdag 10 november 2021

Toch een interessant cadeautje

 

Er kwam een cadeautje van de Bankgiroloterij, oh nee, dat heet nu Vriendenloterij. 
Het is een cadeaukaart waarmee je een vegetarische maaltijd voor vier personen kunt 'kopen',  bij Albert Heijn. 
Best een leuk cadeau vind ik hoor, van mijn vrienden. 
Maar er zat nog iets bij, dat is dat rode ding. 
Ik moest even goed kijken, maar toen snapte ik het. Het is een ding waarmee je kunt bepalen hoeveel spaghetti je zou willen gebruiken. 
Dat is nou een soort van ding dat ik echt volledig overbodig vind, zo moeilijk is het nou ook weer niet om gewoon op het oog, een bepaalde hoeveelheid te nemen. Je zou het ook nog kunnen wegen. 
Dus ik ergerde me al en dacht weer een nutteloos plastic ding. 
Maar toen las ik er iets over, namelijk dat het gemaakt is van gerecycled frituurvet. 
Dat is toch bijna niet te geloven, dat ze oud frituurvet kunnen gebruiken voor iets nieuws. Dacht ik. 

Nou, na enig gegoogel geloof ik dat ik het snap. Dat vet wordt voornamelijk gebruikt voor biodiesel. Maar je levert het in, in een fles. En die fles, die wordt dan weer gerecycled. En daar is dat spaghettiding van gemaakt. En ook andere dingen. 
Wij gebruiken geen frituurvet, dus vandaar denk ik dat ik niet zo goed op de hoogte was. Maar nu weet ik het, echt interessant. Als je meer wilt weten, klik. 

26 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar toch is het plastic. Net zoals jij eerst reageerde met ‘wat een overbodig ding’, zijn er meer mensen die denken: ‘wat moet ik hier mee?’. Er zijn heel veel mensen zijn die dit gewoon weggooien of (hopelijk) bij de kringloop dumpen of in de plasticbak gooien. Er zijn ook rvs versies van zo spaghettimaatmeter, dat is veel beter voor het milieu.

Iris Flavia zei

"echt interessant" hit´s it on the head. Ewwww. But, well. Maybe useful to some. And interesting concept indeed.

Judy zei

Ja, inderdaad, tóch plasic. Ook al is het recycled. En veel van die dingen voor al die vrienden die zo'n ding kregen.

Kitty zei

Interessant als je gerecycled plastic gebruikt voor nuttige zaken, dit ding is tamelijk nutteloos, die belandt idd weer bij het afval...
In sommige spaghettilepels zit ook een gat waarmee je een portie kunt afmeten. Zelf gebruik ik meestal de weegschaal.

sjannesblog.com zei

Ik vond het ook een onnuttig ding, maar ik kijk er nu toch iets anders naar.

izerina zei

Ik las eens,data dit soort maat-dingen bedacht zijn om minder voedsel weg te gooien. Waarschijnlijk kan niet iedereen porties gokken of restjes verwerken

Sjoerd zei

Wij hebben hier een metalen versie van in de lade liggen. Nooit gebruikt...

Emie zei

Half Nederland is nu opgescheept met een behoorlijk nutteloos ding.Ik heb me er ook aan geërgerd ondanks de verklaring over het feit dat het gerecycled is.

klaproos zei

dat gebruik je nooit denk ik :-)
de kaart daarintegen weer wel :-)

miekequilt zei

Gewoon een onnut ding, waar het ook van gemaakt is.

KnutzEls zei

Heel veel onnutte dingen krijgen we zo in de loop der tijd. Ik vind dat tegenstrijdig. Ik weeg mijn pasta altijd, net als rijst en aardappelen.

Floor zei

Hahaha, het was de postcode loterij hoor :-)
Maar je kunt de korting ook voor andere producten gebruiken zoals vega"vlees" en van de week ook een wokgroenten van kunnen kopen. Dan staat er een sticker bij.
Dat ding om spaghetti af te meten is voor sommige mensen wel een uitkomst, want die gooien het te veel gekookte dan weg, dat is voedselverspilling.
Zelf vind ik plastic voor een gebruiksartikel niet zo milieuonvriendelijk.
Veel erger zijn al die plastic verpakkingen en plastic tasjes die je nog steeds kunt krijgen of kopen. Dat zijn echte weggooi dingen en zouden eigenlijk verboden moeten worden.

biebkriebels zei

Ja dat had ik nou altijd willen hebben!

Elizabeth zei

Wel grappig bedacht, maar ik geloof ook niet dat ik dat ding zou gebruiken. Als ik de hoeveelheid niet goed weet, zou ik liever voor afwegen kiezen.

Marlou zei

ha Bertiebo,

ha, dat ding heb ik ook gekregen.
Snapte er ook niets van.
Maar nu dus wel.
Een van mijn vriendinnen heeft een puber tweeling: twee jongens van 14.
Die vinden het een piemelmeter.
Hahaha... vond ik ook goed bedacht!

Groetjes!

In de weer zei

Maakte net mijn post open en zag de spaghettimeter en ben er blij mee.
Dacht meteen, Ha een handig dingetje om perfecte rondjes te tekenen bij allerlei knutselwerkjes .

schrijfselsvanmij zei

Helaas hier geen cadeautje van de loterij ….

johmar zei

Of het nu gemaakt is van frituurvet of plastic, het blijft een overbodig ding waar we allemaal heel goed zonder kunnen. Bovendien moet het ook weer verstuurd en verpakt worden . Dus om voedselverspilling tegen te gaan, gaan we iets ontwerpen , fabriceren, versturen en verpakken?????? Wat mij betreft toch een tegenstrijdig verhaal, vooral omdat aals ik de meeste reacties hier zo zie het toch weer of achter in de la, bij de kringloop of in het ergste geval weer bij het afval beland.

Alice K. zei

Ik was ook al niet blij met die spaghettimeter maar nu zie ik de reactie van "in de weer", dat je dat ding kunt gebruiken voor het tekenen van perfecte rondjes en daarvoor kan ik het inderdaad ook goed gebruiken!

groetjes van Alice

Nietzomaarzooo zei

Grappig al die reacties. Ik heb ook zo'n meter; duim en wijsvinger :)

Mrs. T. zei

Ik weeg het gewoon altijd af.

Maar, het is toch de Postcodeloterij? Of ben ik abuis?

Neeltje zei

De elektricien die hier kwam dacht er het zijne van. Ik zal maar niet schrijven wat. 😂😂😂😂😂

Ferrara zei

Ik heb geen abonnement, dus dergelijke zaken gaan mijn neus voorbij. Niet erg hoor, hoewel zo'n malletje zoals in de weer beschrijft wel een goed idee is.

Hans zei

Een spaghettimeter is een uitvinding met patent, zal hem zondag plaatsen.
Echt een onzin uitvinding, maar dat geldt voor meer gebruiksartikelen. Hans

Els04 zei

Super goed idee!

Marthy zei

Ooit zo'n ding gehad, nooit gebruikt en naar de kringloop gebracht.