Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 november 2021

Roaring Twenties: The Future is not what it used to be.

 

Een kleine tentoonstelling in Museum Kranenburgh in Bergen. Klein, maar fijn. 
Er is niet alleen schilderkunst te zien, maar er zijn ook allerlei andere uitingen van kunst. Zoals bijvoorbeeld mode en vormgeving. 
Zelf houd ik het allermeest van schilderkunst, maar die andere zaken zijn ook de moeite waard. 

Roaring Twenties... Over het algemeen wordt daarmee de periode aangeduid, zo'n beetje na de Eerste Wereldoorlog. 
Een periode in de kunst die vernieuwend is geweest en bevrijdend. Een bijzondere periode.
En nu, in onze tijd, maken wij ook Roaring Twenties mee. Roerige tijden zijn het ook voor ons. Tijden die wel vernieuwend zullen móeten zijn. 
Het leuke van de tentoonstelling vind ik dan ook dat er wordt ingespeeld op ónze Roaring Twenties. Dat vond ik erg verrassend en mooi om te zien. Kijk even mee:


Alleen al voor dit schilderij, van Charley Toorop, had ik willen gaan. Het is getiteld 'De Maaltijd der Vrienden en Toorop schilderde het in 1932-1933. Prachtig. 
Maar dan hangt er vlakbij een ander schilderij, hedendaagse kunst:

 
Dit is uit 2021 en de kunstenares is Esirie Erheriene-Essi. En de titel is: The Future Isn't What it Used To Be. Gebaseerd op foto's uit de jaren zestig. 
Ik laat er nog eentje zien die hier bij hoort:


De kunstenaar is Erik van Lieshout, hij schilderde dit doek in 2021. 
Van Lieshout raakte geïnspireerd door het schilderij van Charley Toorop en schilderde zijn eigen Maaltijd der Vrienden en noemde het Happy Meal. 

Al met al vond ik het de moeite waard. Het was nog leuker geweest als we hadden kunnen combineren met de Kunsttiendaagse in Bergen, maar het weer was te slecht. Het strand zat er dus ook niet in. Kan gebeuren. 

Dat zinnetje: 'The future is not  what it used to be', dat zinnetje blijft maar in mijn hoofd zitten.


16 opmerkingen:

Judy zei

Ja, dat is een zinnetje dat tot nadenken stemt. Wat een prachtig schilderij van C. Toorop! En al die schilderijen die daardoor werden geinspireerd. Mooie tentoonstelling.

Nietzomaarzooo zei

Mooi dat je dit deelt. Kijken en denken we ook een beetje mee.

Iris Flavia zei

Interesting paintings and thoughts. Yes, let us see what the future brings and what art might evolve from that.

nicole orriens zei

Wauw wat hebben ze dat mooi gedaan zeg. Ik vind beide schilderijen echt prachtig. En inderdaad, die zin over de future blijft hangen...

Kitty zei

Hartstikke leuk museum, dat Kranenburgh.
We gaan er vaak vanuit dat de toekomst een vergroting van het heden is, maar dan kan zo’n virus toch aardig roet in het eten gooien...

Marlou zei

Ha Bertiebo,

heerlijk museum!
Ik ben er vaak geweest.
Mag er graag ronddwalen en lunchen...

groetjes!

Floor zei

Een zinnetje wat altijd klopt. Vaak verlangt een mens naar wat er vroeger was, vooral uit zijn of haar jeugd.
De rust van de jaren 50 daar kan ik zo naar terug verlangen.
Hopelijk wordt de toekomst wel mooier dan wat het nu is en lijkt te worden.

In de weer zei

Zit nu ook in mijn hoofd en als je er over nadenkt, het nieuws volgt op radio/tv en kranten leest, dan is dat angstig !

Sjoerd zei

De gezelligheid van vroeger lijkt verdwenen met een Happy Meal... Ik ben blij dat ik nog iedere dag kook. Afhalen of bezorgen doen we echt zelden.

biebkriebels zei

Ja dat zinnetje blijft hangen.

Ferrara zei

De toekomst, voor een deel blijft het gissen, maar dat is natuurlijk altijd zo. Zorgelijk is het zeker.

Marthy zei

Een afbeelding van het schilderij van Toorop zag ik laatst nog ergens, het is vrij bekend. Maar in combinatie met de andere twee is het heel intrigerend. En die zin, tsja...het is maar goed dat we niet in de toekomt kunnen kijken.

Mrs. T. zei

Dat is inderdaad een zin die tot nadenken stemt.

Emie zei

Gezelschap aan tafel is een favoriet onderwerp in mijn leven, dus deze schilderijen vind ik sowieso fantastisch. Wat worden er toch mooie tentoonstellingen gemaakt!

Hans zei

Bergen is ook een kunstenaarsdorp een broednest van talent. Hans

miekequilt zei

Wat een mooie schilderijen. Maar dat van Toorop vind ik het mooist.