Totaal aantal pageviews

dinsdag 9 november 2021

Van Schapenkoppen en bloemen

Vroeger was ik een Schapekop en tegenwoordig ben ik een Schapenkop. Vervelend gedoe vind ik met die tussen-n. Maar ja, niks aan te doen.

Een Schapenkop is een Dordtenaar. En omdat ik er gisteren naar gevraagd werd, vandaag een uitleg.


Op dit plaatje,  dat ik vond in het Gemeentearchief van Dordrecht, zie je het hele verhaal in een oogopslag. 

Vroeger moesten mensen natuurlijk ook al belasting betalen. Niets nieuws onder de zon
en ook vroeger werd er over gemopperd. En sommige mensen probeerden er op slinkse wijze onder vandaan te komen. 
In Dordrecht bijvoorbeeld,  werd er accijns geheven op het importeren van vlees in de stad. 
Deze mannen hadden bedacht dat ze dan maar een heel schaap binnen moesten smokkelen. 
Verkleed als mens nog wel. Slim idee en het leek aanvankelijk goed te werken. Ze kwamen door de stadspoort. Mét schaap. 
De poortwachters hadden niets in de gaten. Maar... er was een hond in de buurt en die begon hard te blaffen, hij zal het schaap geroken hebben. Het schaap begon van schrik te mekkeren en kwam weer op z'n vier poten terecht. Helaas...

De mannen zullen ongetwijfeld gestraft zijn, maar dat vermeldt  het verhaal verder niet geloof ik. Enfin sindsdien worden wij Dordtenaren Schapenkoppen genoemd. 

Gisteren was ik trouwens aan de wandel in de stad waar ik nu woon. De stad van Horinezen en Hoornaars, maar dat zijn geen bijnamen. 
En wat me ontzettend opviel was hoeveel er nog bloeit in november, terwijl de kerstversiering al is aangebracht!



19 opmerkingen:

Judy zei

Ja die tussen-n... onding. Wat bloeit er inderdaad nog veel. En in de winkels is het al kerst.

izerina zei

Wat een mooi verhaal.

Iris Flavia zei

The poor sheep! That sure must´ve been scary with the dog...

Sjoerd zei

Voor mij mogen ze die tussen-N overal weglaten. Wel zo makkelijk voor iedereen.

Emie zei

Wat een apart verhaal met dat schaap!Over planten in de stad heb ik ook een blogje voorbereid...

nicole orriens zei

Ik vind het een leuk verhaal : ) Een schaap vermommen als mens. Je moet er maar op komen1

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat een verhaal zeg... van dat smokkelschaap!
Heerlijk...

Groetjes!

mar zei

Dordrecht is nu 's avonds op tv bij Typisch Dordt. NPO 2 rond 19.20 uur.

Jolande zei

Wat leuk om deze uitleg te lezen.
Ik ben geboren in Haarlem en dan ben je een mug, geen idee waarom, maar nu ik dit verhaal heb gelezen ga ik eens zoeken of ik daar een verklaring voor kan vinden.

Anoniem zei

Wat een leuk verhaal. Ik weet dat mensen uit Haarlem muggen worden genoemd en de mensen uit IJmuiden visse(n)koppen. Zo heeft ieder plaats of dorp zoiets. Wel leuk om het verhaal daarachter te kennen.

Mevrouw W. zei

Hier hebben de inwoners van de verschillende dorpen ook allemaal een bijnaam. Leuk is dat!

Wij hebben ook nog veel bloeiende bloemen in de tuin. Van mij mogen ze nog wel even door blijven bloeien.

biebkriebels zei

Wat raar eigenlijk dat al die plaatsen bijnamen hebben voor de bewoners. Arm schaap op zijn achterpootjes,maar wel origineel bedacht.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat leuk dat verhaal van de Schapenkop! Dat ben ik dus ook ;.) Ik zal eens kijken hoe ik de belasting kan ontduiken...haha.

Neeltje zei

Leuk stukje geschiedenis. En er staat inderdaad nog veel in bloei. Ik zie het hier ook.

Elizabeth zei

Nou woon ik in de buurt van Dordrecht, en ik wist natuurlijk wel van de Schapenkoppen benaming, maar de betekenis kende ik niet!

miekequilt zei

Wat een leuk verhaal. Ik ben gewoon maar een vissenkop omdat ik uit IJmuiden kom. Jij hebt tenminste een leuk verhaal om te vertellen.

Ferrara zei

Leuk verhaal.

Hans zei

In het tv programma 'BinnensteBuiten' gaat het nu ook over Dordrecht, hoor je ook wel termen voorbij komen.
Nog niets over een schapekop gehoord, het verhaal is wel heel smakelijk om te lezen. Hans

sjannesblog.com zei

Leuke achtergrondinformatie over die schapenkoppen.