Totaal aantal pageviews

zondag 7 november 2021

Dagje

 

Wat hadden we (weer) een heerlijk dagje in Dordrecht. 
We bezochten mijn nicht Trudie en haar man en dat is altijd erg gezellig moet ik zeggen. We worden ook altijd erg verwend met gezelligheid,  hapjes en drankjes. 
We waren vroeger met twaalf nichten mezelf meegerekend, van de kant van mijn vader.  In het verleden hadden we met enige regelmaat een nichtendag. Inmiddels zijn er drie nichten overleden en is de nichtendag gestopt. Jammer, maar zo gaan die dingen.

Maar dit was dus ook een soort nichtendag. Van twee nichten. 

Trudie had bedacht dat wij het leuk zouden vinden om de Aelbert Cuyptentoonstelling in het Dordrechts Museum te bezoeken: In het Licht van Cuyp. 

Dat had ze heel goed ingeschat, dus dat deden we. 

De schilder Aelbert Cuyp woonde en werkte in Dordrecht. Hij schilderde vooral voor de Dordtse elite en was tijdens zijn leven helemaal niet zo beroemd. 
Dat werd hij pas na zijn dood, vooral in Engeland. Zijn werk werd een hype daar en hij inspireerde  schilders als Constable, Turner and Gainsborough. 

De Britse aristocratie was zo verzot op de landschappen van Cuyp dat er rond 1800 geen belangrijk werk van Cuyp in Nederland te vinden was. 
Overigens heeft Her Majesty een paar doeken voor deze tentoonstelling uitgeleend. Nou ja, ze heeft genoeg hoor, er zullen geen gaten vallen. 

Naast al die landschappen, schilderde Cuyp vaak zijn (en mijn) stad. 
Ik vind het leuk, als ik zo'n schilderij zie waarop de Grote Kerk is afgebeeld. Het is de kerk waarin ik ben gedoopt, de kerk die ik zag als ik voor het huis stond waar ik woonde. Ja, een beeld van deze mooie oude stad kan ik zeer waarderen.  
Kijk, dit is een van de stadsgezichten van Aelbert Cuyp, mét de kerk. 


Ik heb het allemaal met belangstelling bekeken, maar het is niet mijn favoriete soort schilderkunst. Hoe mooi al die landschappen ook zijn en hoe goed dat licht ook is, ik hou nu eenmaal meer van zo'n portret als hierboven op de flyer is afgebeeld. 
Dat portret, van een leuk 6-jarig jongetje, is trouwens niet van Aelbert Cuyp, maar van zijn vader Jacob Gerritsz. Cuyp. Het hing meteen aan het begin van de tentoonstelling. 

Hoe dan ook, na de tentoonstelling wandelden nog lekker een end in zonnig Dordrecht . We kregen een heerlijke maaltijd voorgeschoteld en kwamen zeer tevreden weer thuis. Het leek wel of we vakantie hadden gehad. 

De volgende dag zat ik nog een beetje Cuyp te googelen. En ontdekte dat de man geboren werd op het adres Nieuwe Haven 23-24. Laat dat nu het adres van mijn geboortehuis zijn:  Nieuwe Haven 23. Tegenwoordig is het huisnummer veranderd en mijn huis was ook van later datum. Maar toch! Dat schept een band hè. 

18 opmerkingen:

Judy zei

Wat een toeval! Ja een mini-vakantie: goed gezelschap, mooie dingen zien en wandelen in een zonnige stad!

miekequilt zei

Heerlijk, zo'n dag uit. En wat een leuk toeval zeg.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Leuk. Zou ik ook graag zien. èn de Nieuwe haven terugzien.....

Kitty zei

Zou dat jongetje dan niet Albert zijn, geschilderd door zijn vader? Grappige weetjes trouwens, van dat huis :)

Bertiebo zei

Kitty: Nee, het is bekend wie dat jongetje is, nl. Michiel Pompe van Slingelandt

Sjoerd zei

Toeval bestaat niet, toch... Ik heb overigens ook geen affectie met zijn werk. Maar het is ook niet mijn stad.

In de weer zei

Wat gaaf Bettie, zo’n weetje over het adres, maar zeker óók jullie gezellige ‘vakantiedag’.

schrijfselsvanmij zei

Leuk toeval!

Iris Flavia zei

I lost contact to cousins. Age gap...
Interesting painting.

Mevrouw W. zei

Grappig van dat adres!

sjannesblog.com zei

Wat een cadeautje weer, zo'n dag!

elly zei

Oude meesters. Ik kijk er zo graag naar. Fijn dat je toch weer een kleine nichtenreunie had

Anna Lines zei

Ik vermoed dat meerdere van deze Cuyp schilderijen uitgeleend zijn door musea in Londen. Mocht je weer eens in Londen komen dan kan ik je Kenwood House aanbevelen dat op zich de moeite van een bezoek waard is en bovendien veel Hollandse schilders tentoonstelt, waarvan onder meer Cuyp. Het is gelegen op Hampstead Heath waar je prachtige wandelingen kunt maken en op meerdere plekken mooie uitzichten over de stad krijgt. Dan is er nog de Dulwich Picture Gallery (bij mij in de buurt) die ook nog meerdere schilderijen van Cuyp heeft (en ook mijn lievelingsschildrij van Rembrandt, Meisje Aan Een Raam. Ga eens googelen.

Emie zei

Zo'n portret spreekt mij ook meer aan en dan krijg je er nog een hondje bij! Maar wat geweldig dat jullie op dezelfde plek geboren zijn. Je gaat vast op verder onderzoek uit naar de schilder in Londen. Wat komen allerlei liefdes van je mooi samen in dit verhaal.

Bertiebo zei

Dulwich zijn we geweest en je lievelingsschilderij ken ik. Prachtig.Kenwood zegt me niks. Misschien kom ik wel nooit meer in London, maar ik zal het toch onthouden

Hans zei

Dordrecht is zeker een mooie stad.
Mooi om familie te ontmoeten.
Wat prachtig om te lezen dat je geboortehuis een huisnummer met geschiedenis heeft. Hans

Ferrara zei

En zo komen de dingen weer samen. Ook een mooie stad, Dordrecht

Nicole Orriëns zei

Wat een leuke dag uit lijkt me dit. De schilderijen vind ik erg mooi.