Totaal aantal pageviews

woensdag 3 november 2021

De dijk

 


Zo waande ik me toch even in twee werelden. Zie je het ook? 
Al lopend langs het Markermeer zag ik eventjes een voorbije wereld, eentje van lang geleden. En ik zag de huidige wereld. Best bijzonder vond ik. 


Vandaag de dag wordt er gewerkt langs het Markermeer. Heel hard gewerkt. Op onze wandelingen zien we er steeds stukken van en af en toe is er een deel afgezet. 

Het klimaat verandert, de zeespiegel stijgt en de bodem daalt. Noord-Holland moet beschermd worden tegen dat opkomend water en daarom werkt het Hoogheemraadschap aan de dijken. Zodat die,  versterkt en wel,  weer aan de veiligheidseisen zullen voldoen. Het is een heel groot project en het is mooi om dat allemaal een klein beetje te volgen. 

En ik vind het fantastisch dat dat allemaal gebeurt en geregeld wordt. Daar is heel wat denkwerk aan vooraf gegaan en dat wordt nu allemaal uitgevoerd. Ik woon tamelijk dicht bij de dijk en hier wordt een oeverdijk gemaakt. Een nieuwe lage dijk, aangelegd vóór de oude dijk. Bovendien heeft de gemeente besloten dat er dan maar meteen een stadsstrand moet komen, nu men toch bezig is. 
Daar ben ik zeer benieuwd naar hoor, naar een strand in mijn eigen woonplaats.  
Maar de hoofdzaak is toch de veiligheid, in dit geval van miljoenen Noord-Hollanders. 


Een dag nadat ik dit stukje had gemaakt, stond er een cartoon in de krant: een enorme vloedgolf en de tekst dat het te hopen is dat we met droge voeten op dat strand zullen kunnen zitten. Inderdaad, dat is te hopen. 



18 opmerkingen:

Sjoerd zei

Lijkt me erg leuk om daar regelmatig te gaan kijken. Mooi die grote machines aan het werk te zien.

Iris Flavia zei

Very interesting and yes, that first picture shows quite a contrast!

Kitty zei

Die eerste foto vind ik fantastisch, ook omdat het oude schip in de mist ligt, ‘een heel sterk beeld’ zouden ze bij ‘Het perfecte plaatje’ zeggen. Je zou zo mee kunnen doen 😉😊

Emie zei

Dit soort grote projecten roepen opk altijd mijn bewondering op. Wat een mooie foto's maakte je.

In de weer zei

Ja grote bewondering voor deze projecten, wat een vakmanschap.
En dan niet alleen van de mensen die het bedenken, maar zeker ook voor degene die het moeten uitvoeren in niet altijd fijne weersomstandigheden.

Judy zei

Prachtig, die bovenste foto! Mooi dat er gewerkt wordt aan de veiligheid van Noord-Holland.

KnutzEls zei

Daar kan ik ook lang en met bewondering naar kijken.

Floor zei

Een fijn en veilig gevoel dat er een hoge dijk komt om iedereen te beschermen.
Een strand??? Dat is fijn van de zomer. Hopelijk komen er niet te veel mensen op af, want dan komen er weer files. Misschien maar geen bekendheid aan geven, dan zitten jullie daar straks alleen :-)

biebkriebels zei

Ja waar zouden we zijn zonder dijken...

schrijfselsvanmij zei

Mooie foto!
En tja, zelfs hooggelegen gebieden kunnen overstromen …

Marlou zei

ha Bertiebo,

ik hoo het ook.
En onze kinderen en kleinkinderen.
dat ze droge voeten mogen houden...

Mooie foto's!

groetjes!

Miriam zei

Aha, bedankt voor de uitleg! Van de zomer hebben we dit ook gezien in Hoorn, maar we wisten niet precies wat ze aan het doen waren.

Nietzomaarzooo zei

Interessant project vlak om de hoek bij jullie.

miekequilt zei

Heel interessant, dit project. En nodig ook. Nou kan je volgend jaar pootjebaden aan je eigen strand.

sjannesblog.com zei

Een prachtig project, waar ik ook graag af en toe een kijkje bij neem.

Mrs. T. zei

Goed dat ze er zo mee bezig zijn. Want we moeten er op voorbereid zijn.

Marthy zei

Mooi om zo'n project te kunnen volgen. Fijne foto, die bovenste.

Hans zei

De eerste foto is wel heel bijzonder, net een tijdsreis.
Het Markermeer was ooit ook IJsselmeer.
Gelukkig werkt men wel aan onze dijken. Hans