Totaal aantal pageviews

zaterdag 20 november 2021

Van Gogh en Toorop

We  bezochten na Arnhem het Kröller-Müller Museum. Met heel veel van Gogh- schilderijen (90)

Nou wil het geval dat ik eigenlijk niet zo dol ben op van Gogh. Ik had geen 31 miljoen over gehad voor die kleine aquarel, die vorige week werd verkocht voor dat bedrag. 

Het is bijna vloeken hè, zeggen dat je niet zo dol bent op van Gogh, maar het is echt zo. Ik kan er niks aan doen. Tuurlijk, er zijn ook schilderijen die ik mooi vind hoor. Maar lang niet alles, nee, bij lange na niet. Ik weet nog mijn allereerste bezoek aan het Kröller-Müller, dat zal in de derde middelbare school geweest zijn. Bijna al mijn klasgenoten kochten posters en ik niet. 
Ik ben er vaker geweest, ook in het van Gogh-museum, maar het bleef hetzelfde

Nou lekker belangrijk hè wat ik er van vind.  Bovendien maakt het niet uit, want het is niet alleen van Gogh wat de klok slaat,  daar. Zo was er werk van Breitner, Israels, van Doesburg en nog veel meer. Maar bovenal waren er drie prachtige zelfportretten van Charley Toorop. 

Dus mijn man die wel van Goghfan is kon lekker zijn gang gaan en ik genoot heel erg van Charley Toorop. 

De zelfportretten laat ik hier zien:








Ze zijn respectievelijk uit 1934, 1943-1944 eb 1953-1954. Ik vind ze echt heel erg mooi en daar heb ik verder niets aan toe te voegen.


18 opmerkingen:

schrijfselsvanmij zei

Mooie portretten!
Ik vind veel van Van Gogh’s schilderijen wel mooi, maar hoef er geen in huis :-)

Emie zei

Wat een onbarmhartige zelfportretten zijn dit toch heel.mooi maar hoef er geen in huis :)

Jolande zei

Het zal je vast niet verbazen dat ik ook niet van Van Gogh hou.
Ook niet van Toorop, die portretten vind ik dus echt eng. :-)

Rubato zei

Prachtige schilderijen van Charley Toorop. Wat Vincent van Gogh betreft:
Hij is geboren in Zundert, de geboorteplaats van mijn moeder. Dikwijls gaan we naar het van Gogh kerkje, zo als het kleine protestantse kerkje nu heet.
Het blijft droevig, het leven van van Gogh en pas veel later na zijn dood erkenning! Mede door mijn roots blijft hij mij boeien. Groetjes

Sjoerd zei

Ik ben een liefhebber van Jan Toorop, de vader van Charley. Ik heb een lithografie hiervan in de gang hangen.

Judy zei

Ik vind ook niet alles van Van Gogh mooi. En dat is maar goed ook, want dingen spreken je aan of niet. Punt. De portretten van Toorop, ik moest aan haar wennen, maar ze gaan steeds meer tot me spreken.

Ferrara zei

Smaken verschillen en dat mag gelukkig. Je hoeft toch niet alles mooi te vinden?
Zo durfden wij amper te vertellen dat we het plafond van de Sixtijnse Kapel teveel van het goede vonden.

Iris Flavia zei

Strong paintings.
And you made a point back then not buying anything - that´s our right.
A taste of our own and art is just that...

Floor zei

Ben eigenlijk niet van allebei. Ben vast een cultuurbarbaar haha!
Zelfs heel veel schilderijen van mijn opa Rembrandt van Rijn vind ik niet zo mooi, maar zijn ertsen vind ik geweldig!
Gelukkig zijn er veel kunstenaar, dus voor elk wat wils.
Leuk dat jullie toch beiden genoten hebben.

Anoniem zei

Ik vind van Gogh echt heel goed een van de meeste integere kunstenaars ooit. Als je zijn brieven leest aan Theo zijn broer dan leer je hem kennen en de strijd die hij doormaakte om als kunstenaar te leven en werken. Als Theo hem niet had bijgestaan was het heel anders gelopen voor hem en Jo Bongers heeft er voor gezorgd dat zijn werk na zijn dood tentoongesteld en toegankelijk werd in binnen-en buitenland.

In de weer zei

Vind ze altijd een beetje luguber, eng en hard.
Mijn man vind de stijl mooi.

Mevrouw W. zei

Ik vind een schilderij mooi of niet mooi en dan doet het er eigenlijk niet zo toe wie het gemaakt heeft. Met muziek heb ik dat ook.

Mrs. T. zei

Grappig dat jij dezelfde portretten plaatst als ik een tijd geleden. https://www.triltaal.nl/2021/03/03/dat-kan-mijn-kleine-nichtje-ook/

Hoop dat er binnenkort weer nieuwe afleveringen van die podcastserie verschijnen trouwens.

Marthy zei

Wat kijken ze je aan, die ogen. Mooi, maar ze hoeven niet bij mij aan de muur. Soomige werken van van Gogh wel, hihi hoor mij nou, alsof ik dat kan betalen.

Hans zei

Ben ook wel eens in het Kröller-Müller Museum geweest.
De portretten zijn toch wel levens echt. Hans

miekequilt zei

Sommige van Goghs vind ik mooi, zoals ik sommige Toorops mooi vind. Maar ik ben een beetje cultuurbarbaar en bezoek zelden een museum. Dus ik moet het bekijken van kunst vooral hebben van bloggers zoals jij die regelmatig iets laten zien.

elly zei

Ja ook hier weer. Ik zal blij zijn als we weer gaan en hopelijk zonder al teveel C restricties

Nietzomaarzooo zei

Gelukkig zijn er nog genoeg schilderijen die te bewonderen. Smaak valt niet uit te leggen. Toorop staart je aan. Zichzelf dan waarschijnlijk in de spiegel, maar niet flatteuzer gemaakt dan wat ze zag schat ik in.