Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 juli 2022

Het was fijn

 

We zagen nog veel meer natuurlijk. Op Vlieland

Bijvoorbeeld de plek waar de helikopter kan landen. Daar denk ik wel eens aan, dat is toch anders op een eiland als je snel naar een ziekenhuis moet worden gebracht. 

We kwamen ook terecht bij Stelling 12 H. 
Dat is een complete bunkerstelling die deel uitmaakte van de Atlantikwall in de tweede wereldoorlog. 
Een plek waar een eventuele landing van de geallieerden zou moeten worden afgeslagen. 
Heel lang lag de stelling verborgen onder het zand, maar nu is het een soort museum geworden. 

Er was ook een echt museum in het dorp, genaamd Tromp's huis. Museumliefhebbers als wij zijn,  konden we dat niet overslaan. Er was een speciale tentoonstelling waar ik later nog wel op terug kom. Maar ik moet er eerst wat over lezen. 

Tja en dan was ik nu van plan om, nu we op alle eilanden zijn geweest, een top-vijf te maken. Van die vijf eilanden. 
Maar ik kwam tot inkeer. Want wat een onzinnige gedachte was dat. 
We hebben gewoon genoten van alle eilanden. Ze zijn allemaal prachtig op hun eigen manier. Het ene eiland heeft als extraatje dit, het andere dat. 
Vlieland was voor mij vooral natuur, rust, stilte.  Maar op allemaal is het prachtig. Het reisje er naar toe is al vakantie. Ze kloppen hoor, die dichtregels:

Ik laad mijn hart vol Waddenzee
Een beetje stiekem zonder vragen
Ik neem een beetje Vlieland mee 
Zoveel als ik kan dragen
(of Schiermonnikoog, Ameland, Terschelling, Texel)


Haha, dat kan ik nou wel zeggen, maar...  
ik zag Terschelling liggen, vanaf Vlieland. Ik zag de Brandaris. 

En onze slotconclusie was toch: het was fijn maar voortaan gaan we gewoon weer naar Terschelling! 
Daar kan ik niks aan doen, helemaal niks. Terschelling zit letterlijk in mijn genen! 



18 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Een eilandgevoel is altijd speciaal, vind ik, maar een voorkeur blijf je houden.

Sjoerd zei

Ik kan me het eilandgevoel niet goed voorstellen. Nu ben ik ook pas op een eiland geweest, Texel.

miekequilt zei

Grappig dat je vanaf Vlieland wel Terschelling kan zien, maar Texel niet? Want vanaf Texel zie je Vlieland wel. En dan weet je meteen mijn lievelingseiland: Texel. Maar ik wil zeker een keer naar Vlieland. Bedankt voor je leuke blogs.

izerina zei

Die eilanden zijn mooi. Maar vroeger was wonen op een eiland lastig. Van den Briel met de boot naar Rozenburg,dan met de boot naar Maasluis en daar was de trein.

Judy zei

Dat was een mooie eiland vakantie! Ik ken alleen Texel en Ameland. Een beetje.

Emie zei

Je kent het ezelsbruggetje om de volgorde van de eilanden te onthouden zeker wel? TV-tas. Ons hart ligt bij de laatste letter. Daarover hoop ik dit jaar nog eens nader te berichten.

Iris Flavia zei

Looks like you had a great holiday!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wij waren ooit op het eiland Samsø. Na 2 weken kreeg mijn man " økuller" (eiland stress). En dan kun je er niet zomaar vandaan...😄. Maar korte eiland bezoekjes vinden wij allebei ook fijn.

Marthy zei

Onze Waddeneielanden zijn juweeltjes, wij moeten er hoog nodig weer eens naar toe.

conny's quilts en creaties zei

Als je op de vliehors staat kun je Texel prima zien hoor.

conny's quilts en creaties zei

Mijn voorkeur gaat uit naar Schier, Ameland en Terschelling. Vlieland is prachtig maar wel heel klein en op Texel mis ik toch het echte eilandgevoel.... maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Vanuit Groningen is Schier het beste te bereiken.

anneke broos zei

Ameland is mijn toppertje.
Ieder jaar bezoeken wij in november het eiland en genieten van ,,de Kunstmaand,
Kerkjes,galerietjes,winkels......het eiland bruist in november en veel grijze hoofden genieten.

Jolande zei

Ik weet niet precies wat het is, maar ik vind eilanden iets hebben.
Onze eilandvakanties vond ik ook altijd erg fijn.
De Waddeneilanden zouden we gaan bekijken als we geen verre reizen meer zouden maken en wat dichter bij huis wilden blijven, maar die zijn nu ingeruild voor de andere 8 eilanden van de Azoren :-)
Maar als ik jouw foto's zie wil ik er toch ook ooit nog wel eens naar toe.

Ineke zei

Ik kan geen mening geven, ben altijd alleen op Terschelling geweest 😊🍀

Ferrara zei

Op Vlieland ben ik nooit geweest. Op de andere Waddeneilanden wel. In mijn Groningse tijd was een dagje Schier regelmatig aan de orde.

KnutzEls zei

We waren al eens op Texel, absoluut mooi. En Vlieland was heel lang geleden.

In de weer zei

Je eilandblogjes waren heerlijk om te lezen !

Nietzomaarzooo zei

Dat ga ik maar eens doen; een eiland bezoeken in de vakantie. Hoe weet ik niet, maar voor het vakantiegevoel lijkt me dit heel erg prettig na jouw blogjes te hebben gelezen. Dank voor de inspiratie.