Totaal aantal pageviews

zondag 31 juli 2022

Jip Wijngaarden

 

Jip Wijngaarden... zij speelde de rol van Anne in het toneelstuk Anne Frank. 
Met Jeroen Krabbé als haar vader Otto. Krabbé was ook de regisseur.

Ik heb dat stuk jarenlang in mei laten zien in mijn klas en heb het dus zelf ook heel vaak gezien. 
Als ik aan Anne Frank denk zie ik Jip Wijngaarden voor me. 
Ik hoor het ook. Ik weet hoe ze praatte. 
En ik weet hoe de kinderen altijd erg onder de indruk waren. Jip was achttien toen ze die rol speelde. 



En nu was ik (onvoorbereid) in Museum Sjoel Elburg. Een prachtig klein museum. Indrukwekkend vond ik het. 


Er was ook nog een tijdelijke tentoonstelling met werk van.... Jip Wijngaarden. 
Tegenwoordig schildert ze. Ze is natuurlijk een stuk ouder geworden, ze is uit 1964, maar van deze foto herkende ik haar meteen. 
Ik heb haar werk uitgebreid bekeken en ik vond het mooi. Bijzonder, doeken met een betekenis. Die ik overigens zonder toelichting moeilijk had gevonden, maar die toelichting was er wel. 



 

Alle schilderijen hebben een Joodse sfeer, vandaar de expositie in de museum Sjoel


De boom van kennis van goed en kwaad. 

16 opmerkingen:

KnutzEls zei

Mooi.

Judy zei

Heel mooi!

Sjoerd zei

Je hebt een heel mooi verhaal gemaakt van wat eigenlijk triest begon.

Emie zei

Een hernieuwde kennismaking met een vrouw met wie je door een bijzondere geschiedenis verbonden voelt, dat is heel apart en mooi.

miekequilt zei

Dat toneelstuk vond ik zo prachtig. Ik krijg nog kippenvel als ik aan het einde denk. Jip maakt prachtige schilderijen. Heb ze nog nooit in het echt gezien, maar Google haar naam wel eens om ze te zien. Mooi om nu werk van haar bij jou te zien.

Bertiebo zei

Ja dat einde van dat stuk hè Mieke. Dat was ook zo indrukwekkend. Ik had het op video opgenomen voor de kinderen en laat nou net dat laatste stukje er niet opgekomen zijn. Daar baalde ik eerst van, maar ik vond het ook wel beter achteraf bekeken. Want dat was wel heel erg. Voor mijn klassen. Vertellen was al genoeg

Kitty zei

Mooie schilderijen maakt ze! En daar liep je dan zomaar tegenaan, een cadeautje!
Wel een afschuwelijk stukje geschiedenis. Ik krijg altijd een knoop in mijn maag als ik er over lees...

pourquoi pas ??? zei

Wat indrukwekkend de schilderijen. Ja ik herkende ook meteen de naam en de foto en waar ik haar van kende.

Iris Flavia zei

Can this day can get crazier. Yes, the bad signs show up everywhere, and they have to, too!
Sad some refuse to learn from the past, no matter how hard we try.

Nietzomaarzooo zei

Ja, haar naam liet direct een kwartje vallen. Wat mooi dat je die tentoonstelling op je weg vond. En dit deelt met ons.

Ferrara zei

Voor mij is Jip Wijngaarden ook vooral Anne Frank. Ze was nog zo jong toen ze die indrukwekkende rol speelde. Ik wist niet dat ze ook schildert. Mooi werk.

sjannesblog.com zei

Apart zo'n andere kennismaking. Ze is nog niks veranderd.

Anoniem zei

Bijzonder dat je net naar Elburg gaat terwijl er een tijdelijke tentoonstelling is van Jip van Wijngaarden.
Fijn dat je ook de rest van het museum kon waarderen. Jenneke

In de weer zei

Dat jij daar nu onverwacht was, dat moest zo zijn Bettie.

Floor zei

O ja, ik herken haar ook van dat stuk. Ze is nog steeds heel mooi, ook haar schilderijen trouwens.

Hans zei

Het zijn mensen die een als een rode draad door je leven gaat.
Ze vertegenwoordigen heel wat slachtoffers. Hans