Totaal aantal pageviews

donderdag 28 juli 2022

We gingen een dagje naar ... Elburg

 Waarom naar Elburg? 
Naar aanleiding van mijn ontdekking van Else Berg en de daaropvolgende reacties van een bloglezeres uit Elburg, o.a. over Museum Sjoel Elburg, werd ik nieuwsgierig.
Toen ook nog een collega ging vertellen, zonder enige aanleiding, over zijn favoriete stadje Elburg, ja toen kwam Elburg hoog op onze lijst.


Op het allerlaatste moment, we waren al buiten, op weg naar de auto, kreeg ik  een ingeving. 
Ik dacht ineens aan het boek: Rondje IJsselmeer met Anton Pieck. In dat boek staan wandelingen in 15 steden, stadjes en dorpen rond het IJsselmeer. 
De basis van iedere wandeling is een prent gemaakt door Anton Pieck. Je wandelt dan langs de plek waar Anton Pieck heeft gestaan toen hij die prent maakte. 
En... Elburg staat er in. 
Dus snel naar binnen om het boek te pakken en op weg. 


Vanaf het parkeerterrein kwamen we meteen in de haven terecht. De exacte Pieckplek hebben we niet gezocht. Dit was qua sfeer al genoeg. 
En trouwens we kregen ineens trek in iets lekkers en kochten bij de bakker een paar botjes. Elburger botjes. 
Daarna kon de wandeling, met het boek in de hand, pas echt beginnen.


Wordt vervolgd.


17 opmerkingen:

Judy zei

Leuk, aan de hand van dat boek! Elburg is prachtig! Ik dacht even dat jullie op de vroege ochtend al aan de vis gingen. :)

Emie zei

Klinkt als een heerlijk vervolgverhaal. Dus kom maar op!

Kitty zei

Dat zijn lekkere botjes zo te zien ;)

Catherine Boone zei

Je hebt weer genoten. Mooi blogje alvast.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat een goed idee.

mar zei

Wij hebben er gefietst bij ons rondje: Zuiderzeeroute.

Iris Flavia zei

This really looks like a nice town!
And it´s always good to walk on the places you´ve read about before, that´s also why I love Braunschweig-thrillers.

izerina zei

Wat een goed idee. Zo maakten wij ooit in een paasvakantie tochtjes langs schilderijen van van Gogh in zuid Frankrijk

biebkriebels zei

Ja Elburg is een mooi stadje, zijn er lang geleden eens geweest. Ben benieuwd naar je wandeling.

In de weer zei

Ha wat leuk dat je daar over gaat schrijven.
Wij dronken koffie in Elburg toen we er langskwamen tijdens onze Elfsteden fietstocht.
Prachtig stadje en we hebben er natuurlijk ook nog rondgewandeld.
Ik ben benieuwd of je ook gaat schrijven over iets wat mij het meest is bijgebleven van Elburg.

Jolande zei

Oh ik hou zo van de tekeningen van Anton Pieck, lijkt me ook een heel mooi boek.
Wat een goed idee om het nog even te gaan halen.
Die botjes zien er grappig uit, ze doen me denken aan de ratjes in Hamelen.

Ferrara zei

Wat leuk, Elburg met Anton Pieck als gids. Benieuwd naar je foto's, want iedereen ziet weer iets anders.

Marthy zei

Prachtige prent.

Hans zei

Elburg is een leuke stad om te bezoeken, hier in de buurt.. Hans

miekequilt zei

Jaren geleden waren wij er ook. Leuk stadje en ik wil er nog wel eens heen. Misschien haal je me morgen over.

Josephine zei

En smaakte de Elburger botjes lekker? Een paar jaar geleden ben ik er
ook een dagje geweest, een prachtig stadje met veel verhalen.

sjannesblog.com zei

Schot in de roos dus.