Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 maart 2023

De verliefde leeuw

 Wat een merkwaardig schilderij dacht ik . Oke, ik kan zien dat het romantiek is. Maar wat heeft het te betekenen? Een leeuw die zijn nagels laat knippen door een meisje? Wat is hier aan de hand?

Ik had geen idee. Ik zag het doek in London, Wallace Collection, waar ik het al  eerder over had. Maar er stond niets bij dan alleen de naam van de schilder. 


In dat huis werd ik compleet overweldigd door wat ik er allemaal zag, dus ik ging niet informeren. Ik dacht: ik ga nu lekker verder kijken en thuis zoek ik het nog wel eens uit. 
Heb ik gedaan. 

De schilder haalde zijn inspiratie uit een fabel van Jean de la Fontaine, die zich op zijn beurt baseerde Aesopos.

Le lion amoureux, the Lion in Love, de verliefde leeuw. 
Het verhaal is dat de leeuw verliefd werd op een herderinnetje. Tot over zijn leeuwenoren.
Hij vroeg aan de vader van het meisje of hij met haar mocht trouwen. De vader vond het helemaal niks, maar het is natuurlijk lastig om nee te zeggen tegen een leeuw.
Een list dus maar.
De vader zei dat hij erg bang was dat zijn dochter beschadigd zou worden door de scherpe nagels en tanden van de leeuw. Dus als de leeuw die nagels nou eens even liet knippen en die tanden kort liet vijlen?
Zo gezegd, zo gedaan. 
Het liep niet goed af . De leeuw was niet langer weerbaar. De vader stuurde zijn honden op hem af en de leeuw kon niks doen. 
Fabels hebben altijd een moraal. Dus de moraal?
Die mag je lekker zelf bedenken. 

Het schilderij is overigens van Camille Roqueplan en die maakte het in 1836.

11 opmerkingen:

izerina zei

Mooi verhaal en schilderij

Judy zei

Van dit schilderij zou ik ook nieuwsgierig worden naar het verhaal erachter. Leuk dat je het uitzocht!

Emie zei

De moraal: mannen worden weerloos in de handen van een vrouw.

Iris Flavia zei

Oh, the poor Lion! Love can be mean...

Nietzomaarzooo zei

Wat Emie al schrijft. I grow weak in the presence of beauty, schoot door mijn hoofd. Altijd interessant die uitleg bij de achtergrond van het schilderij.

biebkriebels zei

Het zijn grote katten net zo lief als de kleine......

Kitty zei

Wel een beetje dom van die leeuw... ;)

sjannesblog.com zei

Zo'n verhaal is schilderij-waardig!

Miriam zei

Al die mensen op de achtergrond intrigeren me. Wat doen die erbij?

elly zei

Mooi. Doet me denken aan Samsung en Deliala. Niet alle kracht is boosaardig.

Marthy zei

Mooi verhaal.