Totaal aantal pageviews

donderdag 2 maart 2023

Nachtmerrie

 

Een nachtmerrie, ik werd net wakker uit een nachtmerrie. 
En zoals gewoonlijk was het er een waarvan ik niet kan verklaren waar die nou toch vandaan kwam.

Ik moest examen doen in handzingen. 
En ik was totaal vergeten hoe de gebaren waren. 
Ik bewoog mijn hand uiterst traag, zoals in een vertraagde film. 
Ik hoorde muziek, een kinderliedje, maar de handgebaren wist ik niet meer. 
Het was op een school en achterin de klas zat een gecommiteerde de hele tijd zijn hoofd te schudden.
Mijn muziekleraar van de Ped. Ac. was er ook bij en schudde mee. 
Het duurde maar en duurde maar...
Het zweet brak me uit, ik werd hoe langer hoe roder maar het lukte me niet om ook maar een gebaar terug te vinden.

En zo werd ik ook wakker, knalrood voor m'n gevoel en badend in het zweet.
Ik probeerde het meteen en dat ging zelfs met mijn nog steeds pijnlijke pols goed. Ik wist alle gebaren nog.

Zoals ik al zei, geen idee waar dit nou toch vandaan kwam.  
Ik heb in het echt moeten handzingen tijdens een examen. Zo'n vijftig jaar geleden
Maar ik kon het. Sterker nog ik vond het altijd leuk. Heb het in mijn eerste jaren als juf nog vaak gedaan. En die kinderen toen, die vonden het ook leuk.
Kijk, was de nachtmerrie gegaan over mijn examen gym of tekenen, ik had het volkomen begrepen. Daar was ik ook gewoon slecht in. 
Maar dit?

Terwijl ik, nog steeds liggend in bed, het laatste vraagteken typ, snap ik het ineens. 
Het komt door die pols natuurlijk. Door mijn gebroken pols waarmee ik nog steeds niet kan doen wat ik wil.
Dat moet het zijn.
 

24 opmerkingen:

Judy zei

Wat goed dat je hem kon duiden. Maar niet leuk, zo'n nachtmerrie.

KnutzEls zei

Dromen zijn bedrog, maar ze kunnen je echt dwars zitten.

izerina zei

Die pols geneest wel weer. Wie weet droom je dan,dat het wel goed gaat

Sjoerd zei

het blijft uiteraard een nachtmerrie ook al weet je nu waar het vandaan komt.

Emie zei

Wat goed dat je al schrijvend toch de analyse voor elkaar kreeg. Het brein is een wonder.

anja zei

In je dromen/nachtmerries verwerk je waar je overdag in gedachten mee bezig was, en dat is nu, heel logisch, je pols. Ik had nog nooit gehoord van handzingen, weer wat geleerd, dank je!

Anoniem zei

Wat een droom. Handzingen? nog nooit van gehoord. Wel leuk! Gebarentaal, ooit had ik het willen leren omdat jongste zoon slechthorend is. Nee, dat mocht niet, alleen als hij echt doof was. Groet, TinekeD

Miriam zei

Handzingen! Ik kan het nog een beetje, al heb ik het niet op het conservatorium geleerd maar van mijn moeder. In de jaren 90 heb ik gemerkt dat het toen ook nog bij Ward gebruikt werd (zij het op een iets andere manier).

Jolande zei

Gelukkig kon je het raadsel van waarom je niet kon handzingen oplossen.

Floor zei

Dromen zeggen heel vaak iets over waar je mee bezig bent als je wakker bent.
Niet altijd bewust, dat maakt het duiden moeilijker.
Heb jaren lang een repeteerdroom gehad, net zolang tot ik het begreep, toen kwam de droom niet meer terug.
Er zijn speciale pols therapeuten die je kunnen helpen om de pols weer bewegelijk te maken, hopelijk komt het weer helemaal goed.

Floor zei

Vind dat handzingen trouwens zo mooi! Wist niet dat het bestond, maar vooral voor dove mensen natuurlijk heel fijn.

biebkriebels zei

Had nog nooit van handzingen gehoord, deze bejaarde loopt een beetje achter wat dat betreft. Maar dat moet een benauwde droom zijn geweest. Gelukkig was het maar een droom...

Josephine zei

Handzingen! Ik was vergeten dat het bestond maar ooit heb ik het geleerd op de kweekschool. Nooit gebruikt, mijn leerlingen zongen trouwens even vals als ik ( maar wel enthousiast)

In de weer zei

Ik had ook nog nooit van handzingen gehoord, gebarentaal wel natuurlijk en dat vond en vind ik nog altijd geweldig.
Snap alleen niet goed hoe handzingen werkt, is dat zingen zonder geluid en alle kinderen in de klas moeten dan ook noten kennen en de gebaren. Heel knap is dat. Of is dat een hele domme vraag .

sjannesblog.com zei

Je kunt er echt wel eens over piekeren, waar al die rare belevenissen in je dromen nou toch vandaan komen. Jouw duiding lijkt me een plausibele.

conny's quilts en creaties zei

Wat grappig dat handzingen, voor mij ook nieuw. Mooi geanalyseerd. Ik heb ook jaren gedroomd dat ik bepaalde pittige examens op de ALO opnieuw moest doen en er niets meer van wist.... dan ben je echt opgelucht als je wakker wordt.

schrijfselsvanmij zei

Nog nooit van gehoord, van handzingen. Wel van nachtmerries, gelukkig hoogst zelden

Ellen zei

Het zou heel goed kunnen dat je door je pols bepaalde dingen nog niet kunt. In je onderbewustzijn zul je daar mee bezig zijn.
Gelukkig was het maar een nachtmerrie en ben je het handzingen nog niet verleerd.

Ferrara zei

Ook dat nog een nachtmerrie en piekeren wat daarvan de oorzaak is. Met die pols zal het heus wel goed komen.

elly zei

Leuk dat je erachter kwam. Duidelijk ook he. Ik kom vaak bij moeilijker zichtbare angsten uit.

Bertiebo zei

Even voor de duidelijkheid: Handzingen in niet voor dove of slechthorende kinderen bedoeld. Als je kan zingen do re mi fa so la ti do, en je kent de gebaren die bij die noten horen (en die gebaren kennen kinderen in één les) dan kun je op die manier zingen. Met geluid. Kijk hier maar eens https://vimeo.com/235483078 Dat is natuurlijk voor gevorderden en zelfs met twee handen. Op school ging het bij mij over heel eenvoudige melodietjes en of liedjes

Josephine zei

Wat naar zo'n heftige nachtmerrie, maar dat komt zeker door je pols,
altijd bijzonder interessant hoe je brein dat verwerkt.
Dat handzingen is eigenlijk een levende/bewegende partituur.

Elizabeth zei

Wat kan het intensief zijn hè.. zo'n nachtmerrie. En altijd is er wel iets wat het niet doet. Je wil schreeuwen, maar er komt geen geluid uit je keel bv.
Tjonge, dat de problemen met je pols nu na zoveel tijd het handzingen van toen triggerde...
Bijzonder hoe het allemaal werkt...

Iris Flavia zei

That explains it all! I sometimes dreamed I loose my teeth and have really no idea or explanation on that!