Totaal aantal pageviews

maandag 20 maart 2023

Monday

 

Deze mural heb ik (al een paar maanden geleden)  gezien in de Bagijnestraat  in Den Haag. 
Heel toevallig, ik was niet op zoek. Het was ook een beetje in een achterafstraat. 
Er hangt een bordje bij, met een verklaring.

De kunstenaar is Gordon Meuleman.
De naam Bagijnestraat, is ontleend aan de bewoonsters van een vrouwenklooster dat hier tot 1572 was gevestigd. 
Bagijnen vonden hier een veilige haven in tijden van vrouwelijke onderdrukking. Hier konden ze zelfstandig en onder elkaar wonen. 
De kunstenaar heeft geprobeerd de straat te voorzien van een eigentijdse hedendaagse beschermvrouw. Eentje die waakzaam en zorgzaam de straat bewaakt.


Ik heb gelezen ergens dat het ongeveer twintigduizend blauwe streepjes zijn die de kunstenaar heeft geschilderd.
Maar het mooiste is,  dat de ogen van de dame je lijken te volgen. 
Ik vond het een bijzonder kunstwerk. En helemaal met het bijpassende verhaal.

18 opmerkingen:

Judy zei

Ja, heel mooi!

Iris Flavia zei

Interesting mural and story to it.

Sjoerd zei

Ik vind het een bijzondere mural, die mag iemand ook op mijn garagedeur maken...

KnutzEls zei

Mooi!

Emie zei

Prachtig en ontzettend knap gemaakt.

Bleubeard and Elizabeth zei

She has beautiful eyes. Enjoyed the mural and the back story, too.

Kitty zei

prachtig!

s.c zei

Mooi gedaan hoor.

Mae Travels zei

The mesh grid on the painting gives a strange effect.

best... mae at maefood.blogspot.com

Tom zei

...I love how the mural blends together when viewed from a distance. Oppression of women has always been and still is a problem.

sjannesblog.com zei

Heel mooi.

Anita Willems zei

Onverwachte kunstvondsten zijn het leukste.
Het linker en het rechteroog zijn ook net een beetje verschillend, wie weet draagt dat bij aan het effect dat ze je overal volgen.

Sami zei

I like the mural and story behind it. Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

miekequilt zei

Wat een werk moet dat zijn geweest. Echt mooi gedaan.

Mevrouw Niekje zei

Mooie dame en als kunstwerk knap gemaakt!

Marthy zei

Bijzonder en prachtig kunstwerk, je blijft er naar kijken, naar die ogen.

Josephine zei

Werkelijk een PRACHTIGE mural, vooral ook door het achterliggende verhaal.
Zittend achter mijn laptop ben ik met mijn hoofd langzaam naar links en naar
rechts gegaan en het is inderdaad net of de dame mij aan blijft kijken......

Jolande zei

Knap hoor als je zoiets kunt maken. Doet me een beetje denken aan die portretten die samengesteld zijn uit allemaal kleine foto's, vind ik ook zo knap.