Totaal aantal pageviews

donderdag 23 maart 2023

Azalea

 


Daar staat-ie, mijn azalea. 
Ik weet dat er mensen zijn die een hekel hebben aan dit soort planten, maar ik niet. Ik ben er dol op. 
Erfelijk belast ben ik. Mijn moeder hield er ook van. 
Het is trouwens een makkelijke plant. Hij hoeft alleen maar wat water op het schoteltje. Wel elke dag.
'Nooit in de pot water geven hoor en als-ie niet snel genoeg drinkt, gooi je het bakje gauw leeg'. Ik hoor het mijn moeder gewoon zeggen.
Nou, precies zo behandel ik hem. Ik sta altijd te kijken hoe snel het water wordt 'opgedronken'.
En dan word ik beloond met prachtige bloemen. 
Deze azalea kostte me 3,89. Ik nam er twee , dus 7, 80. 
Een bos bloemen is een stuk duurder en ik heb hier veel langer plezier van. 
Daarna kan de azalea ook nog de tuin in. Hoewel ik daarmee nog geen grote successen heb behaald.  Maar ik heb de moed nog niet opgegeven.  Ooit gaat het lukken. Ik voel het.


20 opmerkingen:

Judy zei

Ja, ik voel het ook. Een beauty is het!

miekequilt zei

Een enige plant op een mooi tafeltje.

KnutzEls zei

Lief kleurtje. Hier heb ik nooit succes mee, die kwarren waar ik bij sta.

Mevrouw W. zei

Hij is prachtig! Ik zal er ook eens één kopen en dan op een schoteltje zetten. Bedankt voor de tip.

Sjoerd zei

Zo kijk ik er ook tegenaan, een vaste plant is goedkoper dan een bos bloemen en gaat veel langer mee. Leuke tip.

Miriam zei

Wat een mooie azalea! Deze kleur heb ik niet eerder gezien. Wij proberen 'm over te houden. De plant leeft nog wel, maar bloeit nu (de derde keer) maar een klein beetje. Dat is natuurlijk jammer.

Iris Flavia zei

Why would people hate them? Just because it´s a bit more difficult? I would love to see them drink so fast!

Kitty zei

Misschien een beetje een ouderwetse plant, maar ik vind ze prachtig, ook in de tuin. Maar met mijn groene vingers... :( Cyclamen, ook een beetje een ouderwetse plant, vind ik ook mooi, die horen voor mij een beetje bij de kerst.

Marieke zei

Ze staat er mooi bij.

In de weer zei

Succes met het overhouden !

Emie zei

Ik val in de categorie van mensen die er niet van houden. Eigenlijk niet van bloeiende kamerplanten. Toch is het een plaatje en geniet er maar heerlijk van.

Ferrara zei

Ik val meer voor het leuke tafeltje.

Jolande zei

Ik ken het alleen als een tuinplant en wist dus niet dat ze ook binnen kunnen.
In Belgie hebben staan ze in de tuin en bloeien ze elk jaar.
Hier op het eiland bloeien ze op dit moment en je weet niet wat je ziet.
De meeste zijn fuchsia kleurig en dat steekt zo mooi af tegen al het groen.
Ze staan langs de wegen maar ze worden hier ook als heggen gebruikt en in vormen gesnoeid en dat hadden we nog niet eerder gezien; heel mooi.

schrijfselsvanmij zei

Ik heb vele groene en nul bloeiende planten in huis, misschien toch eens verandering in brengen

Anoniem zei

Ja leuk he, een kringloopvondst!

Aleida zei

In de tuin vind ik ze leuk. Bij andere mensen dan, want bij mij doen ze t niet. Beetje sneu wel

Josephine zei

Het is een prachtige en zeer dankbare plant, geweldig toch zo'n
bloemenzee die maar niet lijkt te stoppen. En inderdaad de speciale
behandeling is het geheim voor succes!!!
Geniet volop van SCHOONHEID!!!

Marthy zei

Ja, hij is prachtig. In het begin van mijn trouwen had ik ze altijd, waarom nu niet meer, weet ik niet. Toch maar weer eens doen.

Hans zei

Kan me niet voorstellen dat men een hekel aan de Azalea heeft.
Echt een plant die me aan thuis en oma's doet denken. Hans

blauwruitje zei

Ik ben heel slecht in het in leven houden van planten in huis dus dat probeer ik niet eens meer maar de azalea vind ik een heel romantisch bloemetje hebben.